۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ثبت ۱۷ اختراع با چاشنی خودباوری و تکیه بر توان داخلی
کد خبر: ۳۵۳۷۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۹ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

روایت صبح قزوین از راز موفقیت‌ نخبه بسیجی:

ثبت ۱۷ اختراع با چاشنی خودباوری و تکیه بر توان داخلی/ ماحصل حمایت از دانش‌بنیان‌ها به خنثی‌شدن تحریم‌ها ختم می‌شود

علیرضا عباسپور جوان نخبه‌ بسیجی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد قزوین است که ۱۷ اختراع در کارنامه خود دارد و با باور به «ما می‌توانیم» به خوبی توانسته ارتباط بین علم و صنعت را برقرار کند.

ثبت ۱۷ اختراع با چاشنی خودباوری و تکیه بر توان داخلی
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ به لحاظ اقتصادی در خانواده‌ای با وضع مالی متوسط رشد یافته، پدرش بازنشسته است و درآمد معمولی دارد؛ آن گونه که خودش می‌گوید از نسلی تربیت شده که گرمایش منزل را با بخاری‌های نفتی تجربه کرده است.

درآمدزائی‌ را از فعالیت‌های فصلی و دست فروشی شروع کرده و همچنان امیدوار به آینده است؛سرمایه اولیه برای شروع کارش نداشت اما بعد از گذشت زمان، توانست گردش مالی بسیار مناسبی را کسب کند.

در رشته کامیپوتر تحصیل کرده و علاقه‌مندی به حوزه پزشکی بهانه‌ای شد تا از ۱۱ سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری‌های نوین و سلول‌های بنیادین فعالیت و اختراعاتی را در حوزه تجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی ثبت نمایند. 

علیرضا عباسپور مدیرعامل شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا، جوان نخبه‌ بسیجی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد قزوین است که ۱۷ اختراع از جمله دستگاه بخیه‌زن لاپراسکوپی، تب‌سنج هوشمند، کیسه کلوستومی هوشمند، دستگاه انکوباتور۱۴، ارگان مهندسی بافت و دستگاه بی‌اختیاری ادرار را در کارنامه خود دارد.

این جوان نخبه بسیجی با تکیه بر ایمان و باور به توانمندی‌ها و با خلق ایده‌های خود توانسته مرز تحریم‌‎ها را بشکند و اقتدار ملی را در داخل و خارج کشور به عرصه گذارد و فرصت اشتغال را برای جوانان هم‌نوع خود ایجاد کند.

بیورآکتور هوشمند که حاوی شیکر انکوباتر یخچال با کنترل از راه دور است از جمله اختراعات این جوان نخبه قزوینی بوده که برای بیماران نیازمند به پیوند ارگان با محدودیت‌های کمبود دهنده ارگان و استفاده از داروهای ایمیونوساپرسیو که در تمام عمر با احتمال رد پیوند مواجه هستند، طراحی شده است.



تحقق ارتباط بین علم و صنعت با تکیه بر ما می‌توانیم

دستگاه بیورآکتور هوشمند با استفاده از علم جدید مهندسی بافت و طب بازساختی برای تهیه بافت‌ها و ارگان‌های طبیعی و کاشت سلول به منظور جایگزینی ارگان‌ها و بافت‌های آسیب دیده طراحی و ساخته شده است.

با استفاده از این دستگاه، در واقع از کلیه فرد دهنده به ۱۲ بیمار، قلب به ۱۵بیمار و کبد به ۳۰ بیمار می‌رسد؛ این فناوری در سایر اندام‌ها مانند پوست، مفصل و استخوان نیز کاربرد دارد.

عباسپور با باور به «ما می‌توانیم» به خوبی توانسته ارتباط بین علم و صنعت را برقرار کند، در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: اختراعاتی را در داخل و خارج و ثبت کرده و در سال‌جاری توانستیم مدال بهترین اختراع دنیا را به همراه اعضای تیم کسب کنیم.

هیچ حمایتی از نخبگان نمی‌شود

وی عنوان می‌کند: باتوجه به تحریم‌های موجود برای ورود کالا و قطعات خارجی، به تولیدات بومی روی آورده و توانستیم بیش از ۷۰درصد قطعات داخلی مورد نیاز را بسازیم چراکه به توانمندی‌های خود باور داریم.

غلفت از استعدادهای نخبگان گویا عادت تلخ برخی از مسئولان شده که در سایه این غفلت و کم‌توجهی بسیاری از استعدادهای شناخته شده به حاشیه می‌رود.

عباسپور می‌گوید: باتمام توان شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا را با همراهی چند نفر از دوستان تأسیس کردیم؛ تعداد اعضای تیم در شروع فعالیتمان تقریبا ۱۴ الی ۱۸ نفر بود اما به دلیل مشکلات مالی شرکت و عدم حمایت مسئولان این میزان به سه نفر کاهش یافته است.

این نخبه جوان بسیجی با بیان اینکه مشکلات نخبگان برای برخی مدیران مهم نیست، اذعان می‌کند: باوجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده که قطعا اگر این روند ادامه داشته باشد ورشکست خواهیم شد اما حمایت از نخبگان جوان تنها در حد شعار باقی مانده است.
 
این جوان و پژوهشگر قزوینی با اشاره به اینکه مسئولان برای لحظه‌ای به نخبگان مانند فرزندان خود توجه کنند، یادآور می‌شود: اگر مسئولان بتوانند جایگاه نخبگان و مشکلات آنها را درک کنند، در این صورت، قطعا متوجه سختی‌های فعالیت یک نخبه خواهند شد که برای بهبود این وضعیت نیازمند یک مدیریت جهادی هستیم.



صادرات محصولات ایرانی به خارج در سایه باور به خودکفایی

وی ضمن نارضایتی از سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولان در ارائه تسهیلات تصریح می‌کند: برای دریافت یک وام، باید مبالغ هنگفتی را بازپرداخت و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنیم؛ وجود مشکلات و عدم حمایت مسئولان موجب شده است بسیاری از نخبگان به مهاجرت خارج از کشور روی بیاورند؛ گویا حفظ جایگاه مسئولان مهم‌تر از حمایت از استعداد و ایده یک نخبه جوان است!

وی با بیان اینکه اجرای ایده نیازمند تلاش و سختکوشی است، ابراز می‌کند: همه انسان‌ها می‌توانند مخترع باشند به شرطی که بتوانند فکر و ایده مورد نظر را بیابند و آن را به دست بیاورند.

ایمان به توانمندی و باور به خودکفایی در جای جای کشور و دنیا از تهران تا شیراز و آلمان با اختراعات جوان قزوینی به خوبی جلوه‌گر بوده و همین اختراعات زمینه‌ای برای جلب اعتماد کشورهای دیگر از جمله بلژیک برای خرید محصولات شده است.

شاید خاک صحنه کار را خوردن، در اصطلاح عامه کلمه ساده‌ای است اما صبوری و استقامت پیشه کردن معنای واقعی این اصطلاح را تفسیر می‌‎کند؛ نداشتن گردش در سرمایه، پیچیده بودن مراحل اداری کار، نبود سرمایه برای نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور از جمله سختی‌های کار این جوان قزوینی بوده که برای رسیدن به اهداف خود نیز زحمات زیادی متحمل شده است.

بدون شک، داشتن محرک برای رسیدن به اهداف زندگی از الزاماتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و شناخت نیازهای جامعه می‌تواند انسان را در رسیدن به هدف سوق دهد.

از عباسپور درباره مهم‌ترین محرک زندگیش با تمام سختی‌های کارش می‌پرسم، می‌گوید: انسان مخترع به دنبال کشف نیازهای جامعه و رفع آن است؛ براساس نیاز جامعه نخستین اختراعم را با عنوان دستگاه بخیه‌زن اتوماتیک ثبت کردم که توانست جایزه دانشگاه برلین را به خود اختصاص دهد.



وی می‌گوید: امید به بهتر شدن زندگی، حمایت‌های خانواده و تحمل سختی بزرگترین حامیم در زندگی بوده است چراکه برای رسیدن به اهدافم سختی‌های بسیاری را تجربه کردم.

تربیت برای ایده‌یابی در دوران کودکی شکل بگیرد

عباسپور علاوه بر فعالیت در حوزه پژوهش، با راه‌اندازی مغازه کوچک الکتریکی چرخه مالی مناسبی را برای خود ایجاد کرده و معتقد است شغل برای همه جوانان فراهم بوده و لازم است جوانان سختی‌های کار را تجربه کنند و به دنبال کسب و کار و درآمدزایی باشند.

وی در خصوص ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌گوید: روند اجرای ایده در ذهن خلاق باید از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود و تحقق این مهم می‌تواند در پیشرفت آنها در بزرگسالی موثر باشد؛ فرد به واسطه فراگیری آموزش‌های کودکی و کشف استعدادها می‌تواند ایده‌هایی را خلق کند که در حوزه اشتغال به خود متکی بوده و نیازمند استخدام ارگان‌ها نباشد.

به گزارش صبح قزوین؛ نبود شغل مناسب تنها یک عامل برای بیکاری جوانان است اما هستند جوانانی مانند نخبه‌ قزوینی که با به کارگرفتن کمر همت به بیکاری نه گفته و خوداشتغالی ایجاد کردند و بر این باورند: این گونه نیست که جوان در منزل بماند و کار سراغش بیاید بلکه جوان باید مختارانه به دنبال خلاقیت، ایده‌پردازی و اشتغالزایی باشد.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان