۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بازار کار خوب در انتظار دو رشته‌ دانشگاهی
کد خبر: ۳۵۳۷۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۲۳ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

بازار کار خوب در انتظار دو رشته‌ دانشگاهی

از همان دیرباز، موادغذایی اهمیت بالایی در زندگی بشر داشته و هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. اما با رشد و توسعه‌ای که در حوزه‌های علم و فناوری ایجاد شده، این حوزه هم جایگاه خوبی بین سایر علوم به خود اختصاص داده و توانسته علم موادغذایی را ارتقا دهد. دامنه آن با همپوشانی با علم کشاورزی و علم تغذیه شروع شده و با جنبه‌های علمی ایمنی و فرآوری موادغذایی، آگاهی از توسعه فناوری موادغذایی را افزایش می‌دهد. علوم غذایی درواقع ترکیبی از علوم مختلف ازجمله شیمی، مهندسی، بیولوژی، فیزیک و... است که در مطالعه موادغذایی از آنها استفاده می‌شود.

بازار کار خوب در انتظار دو رشته‌ دانشگاهی
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ؛روزنامه «فرهیختگان» نوشت: علم غذایی به بررسی این موضوع می‌پردازد که مردم چه ماده غذایی‌ای را برای خوردن انتخاب می‌کنند و دلیل این انتخاب چیست و همچنین به بررسی سوالاتی پیرامون چگونگی تبدیل گوشت خام یا محصولات تازه به ماده‌ای خوراکی‌تر از شکل اصلی آن می‌پردازد. این رشته مطالعاتی میان‌رشته‌ای ترکیبی از حوزه‌های انسان‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، هنر آشپزی، مهندسی، ریاضی، پزشکی، علوم اعصاب، تغذیه، فیزیک، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی است که نیاز به درک قوانین ایمنی موادغذایی دارد.

به گزارش usnews، علم غذایی بر تبدیل محصولات کشاورزی و دام به خوراک برای انسان‌ها تمرکز می‌کند. این فناوری شامل فناوری‌های متعددی است که ماندگاری اقلام خواروبار را افزایش می‌دهد، مانند کنسرو و پاستوریزه کردن و شامل مکانیسم‌های ایمنی است که از آلودگی موادغذایی جلوگیری می‌کند. این رشته‌ای است که تامین منابع غذایی و اقتصادی کافی، ایمن و سالم را دربرمی‌گیرد و پایداری زیست‌محیطی را نیز در اولویت خود قرار داده است. دانشمندان علوم غذایی گاهی موادغذایی خوشمزه و سالم را هم کشف می‌کنند. به‌عنوان مثال، همین دانشمندان بودند که جایگزین‌هایی را برای گوشت معرفی کرده‌اند که به نظر می‌رسد ماده‌ای است که جایگزینی گیاهی برای گوشت محسوب می‌شود. آنها همچنین نان‌ها، پاستاها و شیرینی‌های بدون گلوتن را نیز تولید کرده‌اند که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهر و طعمی شبیه به نمونه‌های سرشار از گلوتن داشته باشند. برخی دانشمندان علوم غذایی، مواد طبیعی با خواص مفید را شناسایی کرده و سپس آن مواد را به محصولات خوراکی سنتز می‌کنند. این موضوع مربوط به «سامانچی»، دکترای زیست‌شناسی و کارشناس‌ارشد علوم غذایی است. او مدیرعامل و بنیانگذار شرکت BEE&YOU است که عسل، گرده، ژل رویال و سایر مواد مبتنی بر زنبور عسل را می‌فروشد. پسرش مبتلا به مشکلات ناشی از بیماری‌های خودایمنی بود. پزشکی به او توصیه کرد برای بهبود وضعیت جسمانی او، از موم عسل استفاده کند. او برای این کار، روش منحصربه‌فردی برای استخراج موم به دست آورد و آن را به ثبت رساند. او اعلام می‌کند بسیاری از دانشمندان علوم غذایی به دلیل تمایل معرفی غذاهای مغذی به مصرف‌کنندگان، آنها را هدایت می‌کنند و یکی از مسئولیت‌های آنها این است که تضمین کنند اقلام خوراکی تولید شده طبیعی و سالم هستند. این افراد عاشق آزمایش کردن با انواع موادغذایی و یافتن راه‌های جدید ابتکاری برای تهیه انواع مختلف غذا هستند. مدیر ارشد علمی یکی از شرکت‌های موادغذایی آمریکایی معتقد است تعداد زیادی از دانشمندان علوم غذایی هستند که احساس مسئولیت اجتماعی زیادی دارند. آنها امیدوارند روش‌های پایدارتر و کم‌هزینه‌تری را توسعه دهند که موادغذایی پایداری را برای حل مشکل منابع غذایی در دنیا ارائه دهد.

چگونه وارد حوزه علوم غذایی شوید؟

به گفته کارشناسان، هنگام تحصیل در رشته علوم غذایی، کسب تجربه عملی در صنایع غذایی از طریق یک دوره کارآموزی در شرکت موادغذایی می‌تواند شما را برای ورود به حوزه علوم غذایی آماده کند. مدرک لیسانس در علوم غذایی با یک رشته دانشگاهی مرتبط، یک مدرک معمولی و اولیه در حوزه علوم غذایی به شمار می‌رود اما کارشناسان بر این باورند که تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌تواند گزینه‌های شغلی را پیش‌روی شما افزایش دهد. افرادی که مایل به تحصیل در رشته علوم غذایی هستند می‌توانند برای مقطع ارشد و حتی دکتری هم برنامه‌ریزی کنند. دانشمندان علوم غذایی گاهی در بهبود یا ساخت محصولات غذایی جدید تخصص دارند اما می‌توانند روی مقوله اطمینان از ثبات، کیفیت و ایمنی غذاها نیز تمرکز کنند. آنها همچنین شیمیدان‌های فعال در حوزه تشخیص طعم و به‌طورکلی درک حسی مرتبط با موادغذایی مانند ظاهر، طعم و عطر آنها هستند. برخی دیگر نیز به‌عنوان متخصصان فنی فروش مشغول کار می‌شوند که مزیت‌ها و مکانیسم‌های مواد پختنی مانند شیرین‌کننده‌ها را توضیح می‌دهند.

افزایش ۹ درصدی اشتغال در آمریکا

اداره آمار کار ایالات‌متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند استخدام دانشمندان حوزه کشاورزی و موادغذایی در این کشور در سال ۲۰۳۰ حدود ۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. براساس این گزارش و طبق آمار فدرال، متوسط حقوق سالانه اعلام‌شده از سوی دانشمندانی که در آمریکا فعالیت می‌کنند، تا ماه می ‌۲۰۲۰ حدود ۶۸ هزار و ۸۳۰ دلار بوده است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر در حوزه کشاورزی و علوم غذایی مشغول کار شدند. علوم غذایی در آمریکا به‌طور معمول در دانشگاه‌هایی ارائه می‌شود که دانشجویان از نزدیک می‌توانند با زمین زراعی و محصولات آن در ارتباط بوده و آن را لمس کنند. برخی دانشمندان پیشگام موادغذایی در کشور، زنانی بودند که در برنامه‌های شیمی دانشگاهی که اغلب دولتی‌اند فعال بوده‌اند اما پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل محدودیت‌های جنسیتی در یافتن شغل مناسب دچار مشکل بودند. تبعیض جنسیتی در صنعت شیمی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ با یافتن مسیرهای شغلی بیشتر تا حدودی برداشته شد و این گروه فارغ‌التحصیلان توانستند شغل جایگزینی به‌عنوان مدرس در بخش‌های اقتصاد خانگی پیدا کنند.

رشد ۱۹ درصدی در ۵ سال آینده در استرالیا

به گزارش erieri، حوزه علوم غذایی استرالیا در رشد و تولید محصولات غذایی باکیفیتی که در سطح جهان مورد توجه است، شهرت زیادی پیدا کرده است. برای حفظ این موقعیت، حفظ و نگهداری نیروی کار واجد شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان با تخصص فنی و مهارت‌های تحقیقاتی پیشرفته به‌طورکامل برای شرکت در این زمینه به سرعت درحال پیشرفت علم و فناوری موادغذایی و استفاده از تخصص خود در زمینه‌های میان‌رشته‌ای هستند. در این رشته طیف گسترده‌ای از فضاهای آموزشی در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد که درکنار سخنرانی‌ها، آموزش‌ها، تمرین‌های آزمایشگاهی و آزمایشی کارخانه، بازدید از کارخانه‌ها، تحویل آنلاین و ارائه‌های فردی و گروهی هم برای آنها در نظر گرفته شده است. نکته مهم اینجاست که زمان زیادی در تاسیسات استاندارد صنعتی مانند مراکز تحقیقات و نوآوری موادغذایی صرف می‌کنند. این تجربه، فعالیتی عملی است که دانشجویان را تشویق می‌کند تا مهارت‌های کار گروهی و مدیریت زمان را بهبود بخشند. دانشمندان و فعالان حوزه موادغذایی واجدشرایط، برای اشتغال در زمینه تحقیقات و مشاغل مبتنی بر صنعت در استرالیا و خارج از کشور خواهان زیادی دارند. فارغ‌التحصیلان ممکن است در زمینه‌های نوآوری محصول یا فرآیند تولید محصول، کاربرد مواد تشکیل‌دهنده، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت، ایمنی موادغذایی و اسناد تغذیه‌ای کار کنند. دانشمندان علوم غذایی در استرالیا ماهیانه با ۴۲ ساعت کار حدود ۶۴ هزار و ۷۰۰ دلار درآمد دارند. بیشترین دانش آموختگان علوم غذایی را با ۵۵ درصد، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند و پس از آن فارغ‌التحصیلان مقطع ارشد ۳۵ و دکتری ۷ درصد هستند. پیش‌بینی‌هایی که برای بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته علوم غذایی در استرالیا شده نشان می‌دهد تا پنج سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۶، شمار فارغ‌التحصیلان این رشته ۱۹ درصد رشد خواهد داشت و میزان حقوق دریافتی شاغلان این بخش هم به‌طور متوسط به بیش از ۷۷ هزار دلار خواهد رسید.

وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استرالیا نشان می‌دهد میزان اشتغال در این حوزه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ حدود یک‌چهارم کاهش یافته است. اما طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ شاهد رشد اشتغال در این حوزه از ۲۸۳ هزار و ۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۳۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ بوده‌ایم. به‌عبارتی، نرخ اشتغال در حوزه کشاورزی در استرالیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۵۰۸ درصد بوده است.

رشد ۱۱ درصدی دانشمندان علوم غذایی در هند

به گزارش educationasia، با عمیق‌تر شدن ابعاد علوم غذایی، دنیا به متخصصان بیشتری در این حوزه نیاز دارد. این امر منجربه ظهور دوره‌های علوم غذایی شده است؛ فرصت‌های گسترده‌ای در این زمینه برای دانشجویانی وجود دارد که تمایل به تحصیل در زمینه علوم غذایی دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلف در رستوران‌ها، موسسات پذیرایی، بیمارستان‌ها، شرکت‌های فرآوری موادغذایی و غیره به‌دنبال شغل موردنظر خود باشند. گزارشی ازسوی اداره آمار کار آمریکا منتشر شده که به‌دلیل افزایش محصولات غذایی جدید و اقدامات ایمنی که در رابطه با آنها باید رعایت شود، استخدام دانشمندان حوزه علوم غذایی و فناوری‌های غذایی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به میزان ۱۱ درصد رشد خواهد کرد. به‌طور کلی، دانشجویان واجد شرایط پس از اتمام دوره‌های دانشگاهی و حتی با کسب مدرک لیسانس می‌توانند در این حرفه مشغول به‌کار شوند. دانشمندان علوم غذایی به‌طور متوسط بین ۶۴ تا ۳۱ هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند. ۵۰ درصد متوسط این گروه بین ۴۳ تا ۸۰ هزار دلار در سال دریافتی دارند که برمبنای ساعت بین ۲۱ تا ۳۹ دلار حقوق می‌گیرند. طبق گزارش بانک‌جهانی، باتوجه به پیشرفت حوزه‌های کشاورزی و موادغذایی در این کشور، نرخ اشتغال در حوزه کشاورزی هند در سال۲۰۲۰ بیش از ۴۱درصد رشد داشته است.

اشتغال ۲ درصدی دانمارکی‌ها در حوزه کشاورزی

به گزارشtradingeconomics ، رشته علوم غذایی جزء مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی در دانمارک به‌شمار می‌رود و از این‌رو فرصت‌های شغلی زیادی پیش‌روی فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی قرار دارد. فردی که به‌عنوان دانشمند علوم غذایی در دانمارک مشغول به‌کار می‌شود، به‌طور متوسط ماهیانه بیش از ۸ هزار دلار دریافتی دارد که حداقل این مقدار ۳۷۷۰ و حداکثر آن بیش از ۱۲ هزار دلار می‌شود. ۲۵ درصد از دانشمندان علوم غذایی کمتر از ۵۵۰۰ دلار درآمد دارند، درحالی‌که درآمد حدود ۷۵ درصد از آنها به بیش از این مقدار می‌رسد. در این میان، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانمارکی در حوزه‌های کشاورزی در دانمارک در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۱۲۲ درصد اعلام شده است.

سهم ۱۳ درصدی اشتغال حوزه‌های غذایی در انگلیس

یک دانشمند حوزه موادغذایی در سطح پایه با کمتر از یک سال تجربه می‌تواند میانگین حقوق بیش از ۲۴ هزار پوند را دریافت کند، اما دانشمندی که بین یک تا ۴ سال تجربه دارد، به‌طور کلی بیش از ۲۵ هزار پوند دریافتی ماهیانه خواهد داشت. به‌طور متوسط، فعالان حوزه موادغذایی در انگلیس ماهیانه حدود ۳۸ هزار پوند حقوق دریافت می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل نیروی کار شاغل در انگلیس در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳ درصد آن را فعالان حوزه‌های موادغذایی تشکیل می‌دهند. طبق گزارش بانک جهانی، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان انگلیسی در حوزه‌های کشاورزی در این کشور در سال ۲۰۲۰ به۱.۰۰۵ درصد رسید.

نرخ ۲۴ درصدی اشتغال کشاورزی در چین

چینی‌ها باتوجه به اینکه پرجمعیت‌ترین کشور دنیا هستند، بخش زیادی از منابع غذایی خود را از منابع گیاهی تولید می‌کنند و از این‌رو، نرخ اشتغال بالایی در حوزه‌های غذایی و کشاورزی دارد. متوسط درآمد شاغلان بخش غذایی در چین حدود ۶۵۰۰ دلار است. در این میان، حداقل درآمد سالانه آنها ۳۰۰۰ دلار و حداکثر مبلغ حدود ۱۰ هزار دلار گزارش شده است. در این میان، به گزارش بانک جهانی، میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه کشاورزی در چین در سال ۲۰۲۰ به ۲۴.۷۳ درصد رسیده که یکی از بالاترین آمارها در دنیا را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان