۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی
کد خبر: ۳۵۳۵۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۱۷ ساعت: ۲۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

وقتی لاکچری‌ها پا به زندگی معمولی‌ها می‌گذارند

الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی

بلاگر‌ها در حال تبدیل شدن به الهه‌هایی هستند که متاسفانه این روز‌ها در نبود قانون مناسب به صورت قارچ گونه درحال رشد هستند و موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد شده‌اند.

الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی
 

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین، این روز‌ها اگر بگوییم بیشتر مردم سرگرمی و وقت گذرانی شان در شبکه‌های اجتماعی است، سخن بیهوده وگزافی گفته نشده است، گردش‌های مجازی و سرگرم کننده‌ای که با بلاگر‌ها خودنمایی می‌کند.

بلاگر‌ها کسانی هستند که سبک زندگی خاصی را برای دنبال کنندگان خود تعریف کرده و آن‌ها را به هر آنچه که تمایل دارند، تشویق می‌کنند.

با توجه به اینکه تاریخچه پدیده بلاگری به خصوص در ایران به دهه هشتاد و با پیداش وبلاگ‌ها برمی‌گردد، اما به مرور شکل اولیه خودش را از دست داد و ترکیبی از چیز‌های مختلف شد؛ بلاگر‌هایی که بیش از این در یک حوزه مشخص و به شکل جامع فعالیت می‌کردند و به مخاطبانشان در انتخاب محصول مورد نظرشان کمک می‌کردند تبدیل به افراد خوش رنگ و لعابی شدند، که تنها حسرت را برای مخاطبانشان به همراه دارند.

متاسفانه رشد قارچ گونه این بلاگر‌ها تاثیرات اسف باری را بر سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد می‌کند و از آنجا که بخش اعظم دنبال کنندگان این صفحات زنان هستند، قطعا در بلند مدت بلاگر‌ها تاثیرات مخربی را برسبک زندگی خانواده‌ها خواهد گذاشت.

به طوریکه مقایسه زندگی واقعی با آنچه که در صفحات اینستاگرام وجود دارد، یکی از چالش‌های جدی میان زوج‌های جوان است، که موجب سردی روابط‌شان و در برخی موارد طلاق هم می‌شود.

از این رو چالش جدی فضای مجازی که متاسفانه مخاطبان بیشتری را هرروزه جذب خود کرده نیاز به بررسی و تحلیل آسیب شناختی دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

شیوع کرونا در ایران همراه با رشد فعالیت بلاگر‌ها بود

ابوالفضل منشی زاده روانشناس بالینی و مسئول بسیج جامعه پزشکی در رابطه با آسیب شناسی فعالیت گسترده بلاگر‌ها در فضای مجازی و تاثیر آن بر سبک زندگی مردم عادی گفت: با توسعه فضای مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید از جمله شبکه‌های اجتماعی، بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کار‌های محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشت، وارد فضایی شد که اکنون یکی از پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی است و هر روز به دایره فعالین آن افزوده می‌شود.

وقتی لاکچری‌ها پا به زندگی معمولی‌ها می‌گذارند/ الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی

وی در ادامه با بیان اینکه بلاگر‌ها از راه تولید محتوا در فضای مجازی با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنند، افزود: این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می‌شود.

این روانشناس بالینی شیوع کرونا را همزمان با گسترش فعالیت بلاگری در ایران دانست و اذعان کرد: گرایش به بلاگری در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته و علت گسترش این حرفه در بدنه جامعه علاوه بر توسعه فضای مجازی و کسب و کار‌های اینترنتی، شیوع کرونا و تغییر رفتار کاربران در تهیه مایحتاج زندگی از حضوری به آنلاین بوده است.

منشی زاده با اشاره به زمینه فعالیت بلاگر‌های خانم، اظهار کرد: با بررسی حوزه فعالیت ۱۰۰ بلاگر خانم پرمخاطب ایرانی، زمینه فعالیت آن‌ها در ۸ حوزه مختلف مورد توجه قرار گرفت، که این حوزه‌ها عبارت از سبک زندگی با ۳۹ درصد، آشپزی ۱۶ درصد، مدلینگ ۱۲ درصد، متفرقه ۹ درصد، زیبایی ۹ درصد، سفر ۸ درصد، پوشاک ۵ درصد و ورزشی ۲ درصد هستند.

این روانشناس بالینی مد و شیک پوشی وزندگی لاکچری را از ابرهشتگ‌های زنان بلاگر برشمرد و ادامه داد: انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر، نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی، مشکلات زناشویی، افسردگی در زندگی واقعی، وابستگی به فضای مجازی، کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی و تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی را از دلایل ورود خانم‌ها به فضای بلاگری است.

وی چالش‌های فرهنگی ایجاد شده در کشور را در اثر گسترش فعالیت بلاگر‌ها ایجاد فرهنگ مصرف گرایی، ترویج زندگی لاکچری، و ترویج بی حجابی و بی عفتی و پول پرستی دانست.

این روانشناس بالینی ورود بلاگر‌ها به دنیای روانشناسی و پزشکی را نیز یکی ازعلل‌های جذب فالوور آن‌ها دانست و عنوان کرد: بسیاری از افراد با اعتماد به بلاگر‌ها و نظرات غیر کارشناسی، اما جذاب آن‌ها مشکلات بسیاری برای ان‌ها ایجاد می‌شود و دچار بحران در زندگی خود می‌شوند.

منشی زاده از علل تاثیر گذرای بلاگر‌ها را شیوه تغذیه، نوع پوشاک و پیروی از مد، نوع صحبت کردن و ادبیات گفتاری، دکوراسیون منزل، نوع وسیله نقلیه شخصی، شیوه‌های گذران اوقات فراغت، سبک مسافرت، و رفتار‌ها و سبک تعاملات اجتماعی ان‌ها دانست.

وقتی لاکچری‌ها پا به زندگی معمولی‌ها می‌گذارند/ الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان سمنان با بیان اینکه برخی از مادران بلاگر در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می‌کنند، ادامه داد: بحثی تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را با کودکشان تعریف می‌کنند، کودکی که به مرور تبدیل به منبع کسب درآمد مادر می‌شود.

وی افزود: در این فرآیند، بچه‌ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده‌اند تا با لباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

منشی زاده تصریح کرد: در این زمینه برخی از مادران جوان به دنبال معروف شدن و رسیدن به شهرت در فضای مجازی هستند و برخی دیگر می‌خواهند یک صفحه پرطرفدار داشته باشند و از این راه کسب درآمد کنند.

ایران جز۸ کشور فعال در حوزه اینستاگرام و حدود ۷۰درصد مخاطبان آن بانوان هستند

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه بلاگر‌ها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی مخصوصاً در میان خانم‌ها دارند، گفت: به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر استقبال زیادی به این موضوع مخصوصاً در میان خانم‌ها و زوج‌های جوان مشاهده می‌شود.

منشی زاده با اشاره به امار حضور زنان ایرانی در فضای مجازی ان را یک عامل هشداردانست و افزود: ایران جز ۸ کشور فعال در حوزه اینستاگرام است و حدود ۷۰درصد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی زنان و دختران هستند و با توجه به اینکه بیشتر مردم ایران متاسفانه از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند این درصد بیشتر تهدید محسوب می‌شود.

به گقته این روانشناس بالینی براساس یک تحقیقات یکی از موسسات معتبرفرهنگی از یک جامعه آماری هزار نفری بانوان که بیشتر از دوساعت در روز را در فضای مجازی می‌گذرانند، تحقیقی صورت گرفته که براساس آن این افراد احساس تنفر از خود و عدم رضایت از زندگی زناشویی و احساس کمبود و پوچی را نشان داده اند.

درآمد‌های هنگفت بلاگر‌ها در خلا قانون فضای مجازی شکل می‌گیرد

بلاگر‌ها در ازای تبلیغ یک محصول و خدمات، هزینه دریافت می‌کند و از این طریق درآمد‌های خوبی کسب می‌کنند و مبالغ پیشنهادی هر بلاگر برای تبلیغ یک محصول با بلاگر دیگر متفاوت است و نظارتی هم در این خصوص نیست.

در حقیقت بلاگر‌ها از خلا قانونی موجود درفضای مجازی نهایت سو استفاده را کرده و سود‌های کلانی را ازطریق قرارداد‌های میلیاردی وفرار‌های مالیاتی کسب می‌کنند.

محمد جواد نوروزی کارشناس رسانه در رابطه با شغل بلاگری و تعریف آن در کشور ایران اذعان کرد: با توجه به گسترش دنیای مجازی و کسب وکار‌های اینترنتی، بلاگری یک شغل در دنیا محسوب می‌شود، اما در کشور ایران به دلیل نبود قوانین مناسب و رهاشدگی فضای مجازی متاسفانه آسیب‌های زیادی را ایجاد کرده است.

این کارشناس در ادامه افزود: تقریبا تمام مشاغل در کشور براساس قوانین کار تعریف شده اند، اما در این حوزه و مبلغ قرار داد و نوع فعالیت آنهاهیچ ضابطه مندی وجود ندارد و از سوی دیگر فرار مالیاتی موجب می‌شود بسیاری از رفتار‌های مالی ان‌ها کنترل نشود و البته در کشور‌های دیگر برای بلاگر‌ها قوانینی وضع شده و به طور مثال در کشور نروژبرای نوع تصویر ان‌ها حتی قوانین وجود دارد.

نوروزی با تاکید براینکه ایجاد پلتفرم‌های داخلی می‌تواند بستری برای کنترل این افراد باشد، عنوان کرد: اینستاگرام یک بستر غیر بومی است و امکان جولان این افراد دران براحتی وجود دارد و قطعا با ایجاد پلتفرم‌های داخلی بسیاری از این مشکلات خود به خود مرتفع می‌شود.

وی ضابطه‌مند کردن فضای و کسب و کار‌های مجازی را در چارچوب قوانین تنها راه کنترل بلاگر‌ها دانست و افزود: البته در این حوزه چند قانون وجود دارد، اما در مورد نحوه اجرا و کنترل آن هیچ نظارتی صورت نگرفته است.

وقتی لاکچری‌ها پا به زندگی معمولی‌ها می‌گذارند/ الهه‌های مجازی و تخریب عاشقانه‌های حقیقی

این کارشناس رسانه با بیان اینکه در حوزه سیاست گذاری فرهنگی هم در مورد این افراد هیچ اقدامی انجام نگرفته، افزود: تاکنون هیچ اقدامی جهت ساماندهی و جهت دهی این افراد صورت نگرفته است درحالیکه می‌توان آن‌ها را جهت دهی کرد و به سمت فعالیت‌های مفید سوق داد و فعالیت‌هایی که با فرهنگ ما سازگار باشد، برای مثال در حوزه آشپزی و مد و فشن می‌توان آن‌ها را به سمت اعتقادات ایرانی و اسلامی سوق داد.

نوروزی در انتها اذعان کرد: بلاگری لزوما یک تهدید نیست، بلکه در این وضعیت بی قانونی در فضای کشور تهدید است، اما اگر در یک چارچوب باشد بلکه می‌تواند یک شغل مفید هم باشد که قابلیت ایجادخلاقیت و شکوفایی استعداد‌ها هم در بسترآن وجود دارد.

در نهایت باید براین موضوع اعتراف کرد که بلاگر‌ها متاسفانه خواسته یا ناخواسته برسبک زندگی ما در حال تاثیر گذاری هستند و اعتقادات و فرهنگ و دین ما قربانی درآمد‌های میلیاردی این افراد و دروغ‌های مجازی آن‌ها می‌شود.

البته همه افراد متخصص و صاحب نظر به این مسئله اذعان دارند که فضای مجازی نیازمند سر و سامان دادن و نظارت و وضع قوانین و مقررات به فعالیت افراد مشهور و بلاگر در این فضا است، که تا به امروز برای این موضوع فکر اساسی نشده و متاسفانه هرروز تعداد این افراد بیشتر می‌شود که قطعا باید برای رهایی جامعه از مقاصد شوم این افراد اقدام موثری و قانونی شکل بگیرد.

منبع: مرآت

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان