۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آخرین سخنان القذافی قبل از مرگش چه بود؟
کد خبر: ۳۵۳۱۳۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۸ ساعت: ۱۹:۴۴ ↗ لینک کوتاه

العربیه منتشر کرد:

آخرین سخنان القذافی قبل از مرگش چه بود؟

خبرگزاری‌های عربستان از کشف ضبط صوتی خبر دادند که متعلق به دیکتاتور سابق لیبی است و آخرین صحبت‌های خود را در آن ضبط کرده است.

آخرین سخنان القذافی قبل از مرگش چه بود؟

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین به نقل از اسپوتنیک، خبرگزاری‌های العربیه و الحدث عربستان اعلام کردند توانسته‌اند به ضبط صوتی دست پیدا کنند که «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی در آن آخرین صحبت‌های خود را قبل از مرگ ضبط کرده است.

القذافی در این کاست ادعا کرده است: برای شکستن محاصره شهر سرت (شهری که آخرین پناهگاه او بعد از سقوط طرابلس، پایتخت لیبی بود) یک عملیات انجام خواهیم داد و احتمال کشته شدن من در این عملیات نظامی وجود دارد. اما من برای دفاع از اسلام و مبانی‌اش، اصالت عربی‌ام، اصولم و عدالت خواهم جنگید.

معمر القذافی در ادامه افزوده است: طرابلس به دست نیرو‌های ناتو و تروریست‌های تکفیری سقوط کرد که این نشانه خیانت است، ۴۰ کشور درحال جنگیدن علیه لیبی هستند، زیرا لیبی ۴۰ سال است در مقابل بی‌عدالتی و برای دفاع از حقیقت، عدالت و کرامت جنگیده است.

القدافی در پایان نیز به صفیه، همسرش و عایشه، دخترش می‌گوید ناراحت نباشند بلکه خوشحال و خرسند باشند چراکه او در نهایت شجاعت و ایمان مرده است و در مقابل همه دنیا به کشورش افتخار کرده است.

به دنبال سرنگونی رژیم‌های دیکتاتوری در تونس و مصر، خیزش مردمی سراسر لیبی را فراگرفت. اما این قیام به سرعت تبدیل به جنگ داخلی شد و پس از ۶ ماه در ۱۲ اوت ۲۰۱۱ حکومت معمر القذافی سرنگون شد. اکنون ده سال از انقلاب لیبی می‌گذرد. انقلابی که در ادامه جنبش‌های مردمی در کشور‌های عربی و در پی تحولات عمیق سیاسی در تونس و مصر به راه افتاد. شهروندان ناراضی با اعتراضات خیابانی خواسته خود مبنی بر سقوط حکومت القذافی را آغاز کردند. اعتراضات برخلاف مصر و تونس به درگیری‌های مسلحانه تبدیل شد. معترضان توانستند طرابلس، پایتخت را تصرف کرده و وارد اقامتگاه معمر القذافی شوند، اما القذافی به شهر سرت، زادگاه خود گریخت. سرانجام آخرین پایگاه او نیز به دست معترضان افتاد. او پس از گذشت بیش از چهار دهه حکومت بر لیبی و پس از ماه‌ها درگیری و فرار سرانجام به شکل فجیعی کشته شد.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان