۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا بودجه در دولت روحانی ۱۲ برابر شد؟
کد خبر: ۳۵۳۱۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۷ ساعت: ۱۶:۵۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اقتصادی تشریح کرد:

چرا بودجه در دولت روحانی ۱۲ برابر شد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با ریخت و پاش و انجام هزینه‌های بی‌خود در دولت روحانی، بودجه جاری را ۱۲ برابر کرد، گفت: دولت تدبیر و امید هر جوری که دوست داشت، بودجه را اجرا می‌کرد و اصلاً اعتقادی به قانون نداشتند.

چرا بودجه در دولت روحانی ۱۲ برابر شد؟
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از دانا؛عطا بهرامی در مورد گزارش تفریغ بودجه ۹۹ و اجرا نشدن بخش زیادی از احکام بودجه امسال توسط دولت قبل و انحراف بودجه، اظهار کرد: دولت روحانی در ۸ سال گذشته هر جوری که دوست داشت، بودجه را اجرا کرد و قانون برای آنها خیلی مسئله نبود؛ اصلاً در عمل اعتقادی به قانون نداشتند و ندارند.
 
 
هزینه تخلف در کشور پایین است/ چرا امروز مدیران دولت قبل بازخواست نمی‌شوند؟
 
وی افزود: متاسفانه اقدامات دولت روحانی باعث شد، هزینه تخلف پایین بیاید و این برای کشور  خیلی خطرناک است است که هزینه تخلف بسیار پایین باشد؛ یعنی هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. برای اینکه این اقدامات دوباره تکرار نشود، باید هزینه تخلف برای ناقضان قانون بالا برود. 
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کلمه دولت روحانی یک ماهیت حقوقی است، گفت: اقدامات و تصمیمات توسط برخی مدیران انجام شده است؛ چرا امروز این مدیران را بازخواست نمی‌کنند؟. وقتی متخلفان  بازخواست نمی‌شوند؛ یعنی در حال ارسال سیگنال به آینده هستید که شما هم همین کار را انجام دهید و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.
 
 
بودجه ۱۲ برابر شد اما حقوق کارمندان ۳.۵ برابر/ بودجه در ایران فقط یک سند حسابداری است نه سیاست مالی
 
بهرامی با اشاره به اینکه بودجه جاری کل کشور در هشت سال گذشته ۱۲ برابر شد؛ گفت: در این مدت حقوق کارمندان ۳.۵ برابر شده است. و این اختلاف چیزی نیست، جز ریخت و پاش و انجام هزینه های بی‌خود در دولت است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه بودجه در کشور یک سند حکمرانی نیست و به سند حسابداری تبدیل شده است؛ اگر سند حکمرانی باشد به این ابتذال کشیده نمی‌شود، اما به عنوان یک سند حسابداری و برای دخل و خرجی طراحی شده و پول نفت را هر طور بخواهند تقسیم می‌کنیم که خروجی آن وضعیت امروز است.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر خروجی کشور را مطلوب نمی دانیم؛ باید جرات تغییر ساختارها را داشته باشیم؛ زیرا با همین روند دو سال دیگر هم همین مشکلات را داریم.
 
 
دولت روحانی ریل اداری کشور را متلاشی کرد/ تاکتیک‌شان پیچیده کردن مسائل بود
 
بهرامی اظهار کرد: دولت روحانی ریل اداری کشور را متلاشی کرد و چیزی در ۸ سال گذشته دیدیم که نمی‌توان توصیفی برای آن داشت. بیشتر مردم خودشان کشور را اداره کردند و یعنی کشور را نجارت دادند؛ زیرا دولت هر کاری که لازم است تا کشور کشور را متلاشی کند در ساختار مدیریت انجام داد و از هم گسیختگی در اداره کشور دیدیم.
 
وی تصریح کرد: بخش مالی را تا جای که امکان داشت، فربه کردند؛ بازار سرمایه را به اغتشاش کشیدن و حباب زده کردند؛ حباب‌هایی ایجاد شد که در تاریخ ایران نمونه آن را نداشتیم. ریخت و پاش‌های بودجه‌ای انجام دادند و اصلاً نمی فهمید که چه کار کردند. مثلا بودجه ۱۴۰۰ را که به گونه‌ای نوشتند که نرخ ارز ترجیخی و نرخ تسعیر ارز و... در آن مشخص نبود تا هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از تاکتیک‌های روش‌‌های ضد مردمی، این است که کارهای ساده را پیچیده می‌کنند؛ چنانکه نمی‌توان فهیمد چه رخ داده است و قابل انداز گیری نیست و حتی خودشان منتقد هم می‌شوند.
 
 
 
آقای نیلی در دولت قبل چه کار بودید ؛ چرا امروز نگران هستید؟
 
بهرامی در مورد سخنان مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی و تئوریسین برنامه‌های اقتصادی دولت قبل که در مورد نقدینگی و تورم که اظهار نگرانی کردند، گفت: آقای نیلی باید پاسخ دهند که چه کسی این وضعیت را به بار آورد؛ مگر ایشان طراح اول اقتصادی دولت روحانی نبودند که فقط یک سال آخر دولت قبل ناپدید شدند و کنار رفتند؛ حالا امروز دوباره چهره منتقد به خود گرفته ؛ متاسفانه این تاکتیک این افراد در ۴۰ سال اخیر بوده است.
 
 
 
انتقاد از دولتی که هنوز کاری انجام نداده و تشکیل نشده است؛ چه معنی دارد؟
 
وی در مورد انتقادها از دولت رئیسی، ادامه داد: اینها واقعا ماقبل نقد است؛ اصلا نمی‌توان دولت سیزدهم را امروز نقد فنی کرد، زیرا هنوز کاری انجام نداده که بخواهیم ارزیابی کنیم و حتی تشکیل نشده است. کاهش شدید تولید ناخالص داخلی و منفی شدن تشکیل سرمایه ناخالص در کشور و آمارهای دیگر مانند تورم نشان می‌دهد که هشت گذشته را از دست دادیم و حتی عقب هم رفتیم.
 
 
تخلف دولت روحانی در مورد واردات کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ با اغتشاش مالی تورم را به مردم تحمیل کردند
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به انضباط مالی؛ گفت: وقتی واردات همه کالاهای از گمرک را با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و وارد شد و حقوق گمرکی به درستی از کالایی که نرخ ۲۸ تومان داشت را نگرفتند و آن را با ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌کنند و یا اینکه برای جبران بودجه، پول پرقدرت چاپ کردند؛ چه می‌تواند گفت. دولت روحانی با فروش اوراق، دولت رئیسی را تا چند سال بدهکار کرد در حالی که از درامدهای مشروع چشم پوشی کردند و به دولت ضرر زدند.
 
بهرامی در پایان گفت: دولت روحانی از درآمدهای مشروع عمداً محروم می‌کرد، مالیات ستانی انجام نمی‌داد، پایه‌های مالیاتی را گشترش نداند و بخش بازرگانی که بسیار بزرگ است را کنار گذاشت؛ می‌توانستند به سمت مالیات عایدی بر سرمایه بروند که نرفتند و با اغتشاش مالی تورم را به مردم تحمیل کردند.
 
 
 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان