۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین واکسیناسیون کرونا هیچ مغایرتی با اهدای خون ندارد/ رشد ۱۷درصدی اهدای خون در قزوین
کد خبر: ۳۵۳۱۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۸ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

واکسیناسیون کرونا هیچ مغایرتی با اهدای خون ندارد/ رشد ۱۷درصدی اهدای خون در قزوین

مریم مدرسی با بیان اینکه واکسیناسیون هیچ مغایرتی با اهدای خون ندارد، گفت: افرادی که واکسن‌های برکت و سینوفارم را دریافت کردند، در صورت نداشتن علائم هیچ منعی برای اهدای خون در همان روز واکسیناسیون ندارند اما افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترانزکا را دریافت کردند، دوهفته بعد از تزریق واکسن می‌توانند خون اهدا کنند.

واکسیناسیون کرونا هیچ مغایرتی با اهدای خون ندارد/ رشد ۱۷درصدی اهدای خون در قزوین
مریم مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: با توجه به مشارکت مردم نوع دوست استان قزوین در شش ماهه اول سال‌جاری با رشد 17.5 درصدی در اهدای خون توانستیم مقام نخست را در سطح کشور کسب کنیم.

وی افزود: همچنین به همت مردم نوع دوست استان، توانستیم نیاز مراکز درمانی استان و استان‌های مجاور را براساس تعهدی که داشتیم در بازه زمانی که نیازمندی به واحدهای خون وجود داشت را تأمین کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به واکسیناسیون کرونا و اهدای خون بیان کرد: واکسیناسیون هیچ مغایرتی با اهدای خون ندارد و افرادی که واکسن‌های برکت و سینوفارم را دریافت کردند، هیچ منعی برای اهدای خون در همان روز واکسیناسیون ندارند.

مردم هیچ نگرانی برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون نداشته باشند

مدرسی عنوان کرد: افراد دارای علائم بعد از دریافت واکسن، با رفع این علائم می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه یا در صورت عدم بروز علائم در همان روز، خون اهدا کنند.

وی اذعان کرد: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترانزکا را دریافت کردند، دوهفته بعد از تزریق واکسن می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

این مقام مسئول گفت: مردم نگرانی برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون نداشته باشند چراکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله اولویت‌های در نظر گرفته شده در این پایگاه‌هاست و از مردم نوع دوست درخواست داریم که با حضور پررنگ در پایگاه‌ها در امر اهدای خون همواره مشارکت داشته باشند.

نیاز به خون یک نیاز دائمی است

مدرسی با اشاره به اینکه در زمان محدودی می‌توان از خون و فرآورده‌های آن استفاده کرد، یادآور شد: برای نمونه، پلاکت خون بعد از گذشت سه الی پنج روز منقضی می‌شود و باید توجه داشت که اهدای خون به صورت مستمر و روزانه صورت بگیرد چراکه نمی‌توانیم از ذخایر خونی به مدت طولانی اطمینان حاصل کنیم.

وی گفت: داوطلبانی که برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند قبل از اهدای خون مصاحبه می‌شوند تا از سلامت فرد اهداکننده اطمینان حاصل شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: در هر شرایطی حتی در شرایط کمبود خون و ذخایر خونی از استانداردهای سازمان غفلت نخواهیم کرد و تأمین خون کافی و سالم از جمله رسالت‌های سازمان است.

مدرسی ابراز کرد: 30 درصد از مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های انتقال خون از اهدای خون معاف می‌شوند و شرایط این گونه نیست هر فردی که مراجعه می‌کند واجد شرایط اهدای خون باشد.

افزایش اهدای خون از ابتدای سال‌جاری در قزوین

وی اذعان کرد: آزمایش‌های مختلف برای داوطلبین اهدای خون انجام می‌شود و این آزمایشات برای اهداکنندگان مستمر به صورت مداوم ادامه دارد چراکه این افراد با رعایت خودمراقبتی دارای سالم‌ترین خون بوده و سرمایه‌های طلائی انتقال خون هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: هرچند کرونا موجب کاهش مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون در سطح کشور شده که در استان قزوین هم نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است اما به لطف مردم از ابتدای سال‌جاری با رشد اهدای خون در استان همراه هستیم.

وی در پایان با اشاره به حداقل و حداکثر سن اهدای خون گفت: سن اهدای خون 18 سال تمام تا 65 سال برای تمام اهداکنندگان بوده اما اهداکنندگان مستمر تا 70 سال نیز می‌توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان