۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین گسل شمال شهرستان قزوین مستعد فعال شدن است
کد خبر: ۳۵۳۰۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۷ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

گسل شمال شهرستان قزوین مستعد فعال شدن است

قدرت‌الله مهدیخانی با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ الی ۳۶ گسل در استان وجود دارد که هشت گسل در این بین فعال است؛ گفت: باتوجه به اینکه گسل شمال قزوین از هشتصد سال گذشته هیچ فعالیتی از خود نشان نداده است احتمال فعال شدن این گسل و خسارت‌های ناشی از آن در هر لحظه وجود دارد.

گسل شمال شهرستان قزوین مستعد فعال شدن است
قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به وقوع بلایای طبیعی در استان قزوین اظهار کرد: قزوین از جمله استان‌های حادثه‎‌خیر است که انواع مختلفی از حوادث آن را تهدید می‌کند.
 
وی با بیان اینکه سرمازدگی از بلایایی است که هرسال خسارت سنگینی را به باغداران و کشاورزان استان قزوین وارد می‌کند، افزود: زلزله، فرونشست، رانش زمین، سیل، خشکسالی و سرمازدگی از جمله بلایای طبیعی است که در استان قزوین رخ می‌دهد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین عنوان کرد: نزدیک به 35 الی 36 گسل در استان وجود دارد که هشت گسل در این بین فعال است؛ بخشی از گسل‌ها در جنوب شهرستان بوئین‌زهرا واقع بوده که با فعال شدن در سال 41 و 81، خسارت‌هایی را در منطقه ایجاد کرد.
 
گسل شمال قزوین مستعد فعال شدن است
 
مهدیخانی یادآورشد: بخش دیگری از گسل‌ها در شمال شهرستان قزوین در منطقه الموت شرقی و غربی و بالاتر از رزجرد را واقع شده است؛ باتوجه به اینکه گسل شمال قزوین از هشتصد سال گذشته هیچ فعالیتی از خود نشان نداده احتمال فعال شدن این گسل و خسارت‌های ناشی از آن در هر لحظه وجود دارد.
 
وی با اشاره به راهکارهای کاهش خسارت بلایای طبیعی اذعان کرد: نمی‌توان از بروز بلایای طبیعی همچون وقوع زلزله و بارندگی جلوگیری کرد بنابراین تنها راهکار اساسی برای کاهش خسارات آمادگی لازم تمام دستگاه‌ها و مردم است.
 
این مقام مسئول گفت: برای کاهش خسارت‌های بلایای طبیعی که استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز اقداماتی توسط جهاد کشاورزی در حوزه سرمازدگی، شرکت آب منطقه‌ای در حوزه مقابله با سیل و لایروبی رودخانه‌ها، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه بهسازی پل‌ها، مدیریت بحران و دستگاه شتاب‌نگر در حوزه زلزله انجام شده است و در سایر حوزه‌ها نیز می‎‌طلبد مردم مشارکت داشته باشند.
 
طرح جامع اطلس بلایای استان تدوین می‌شود
 
مهدیخانی مطرح کرد: هرچند نمی‌توان به طور کامل از خسارت‌های بلایای طبیعی جلوگیری کرد اما با اقدامات مناسب و مشارکت مردم می‌توان در کاهش خسارات گام برداشت.
 
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته و قبل از شیوع کرونا، آموزش چهره به چهره برای دانش‌آموزان در حوزه‌های اطفاء حریق و امداد و نجات ارائه می‌شد اما با شیوع کرونا این آموزش‌ها در فضای مجازی ارائه می‌شود که البته از این روند رضایت نداریم؛ امیدواریم با کمرنگ شدن این ویروس، ارائه آموزش‌ها به صورت حضوری تداوم داشته باشد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: آخرین خسارت وارد شده به استان در 11 مردادماه سال جاری و مربوط به منطقه الموت و آوج بود که هفت نفر فوت شدند و خسارتی بالغ بر 450 میلیارد تومان را به همراه داشت.
 
مهدیخانی مطرح کرد: در بلای طبیعی اخیر، علی رغم اینکه بارندگی شدیدی را شاهد بودیم اما تخریب صدرصدی در حوزه مسکن نداشتیم و تقریبا به 117 واحد مسکونی آسیب وارد شد که این واحدها با ارائه وام مقاوم سازی از سوی بنیاد مسکن بازسازی شد.
 
وی در پایان یادآور شد: پروژه اسکان اضطراری در شهرهای استان، تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران برای کاهش خطر و برنامه ملی آمادگی و پاسخ به بحران، تدوین طرح جامع اطلس بلایای استان و مطالعه خطرپذیری صنایع از جمله اقداماتی است که از سال‌های گذشته آغاز شده است.
 
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان