۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین بیش از یکهزار اثر به دوسالانه ملی خوشنویسی ارسال شد
کد خبر: ۳۵۳۰۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل‌ فرهنگ‌و ارشاد استان قزوین:

بیش از یکهزار اثر به دوسالانه ملی خوشنویسی ارسال شد

محمدحسین اسماعیلی گفت: ارسال یک هزار و ۱۴۱ اثر در این دوره از دوسالانه ملی خوشنویسی بارقه‌های امید را برای ایجاد یک جریان هنری موثر در بستر این دوسالانه ایجاد نموده است و امیدوارم با استمرار آن در سال‌های آتی شاهد ارتقاء بیش از پیش جایگاه هنر ارزشمند خوشنویسی باشیم.

بیش از یکهزار اثر به دوسالانه ملی خوشنویسی ارسال شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ محمدحسین اسماعیلی در اختتامیه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که در چهلستون قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خوشنویسی به عنوان یک هنر ناب ایرانی_اسلامی شناخته شده است و باارزش‌ها و آیین‌های ایرانی_اسلامی عجین شده است و از این منظر دارای جایگاه‌ ویژه‌ای است.

وی افزود: ششمین دوسالانه‌ملی خوشنویسی ایران گامی ارزنده در معرفی هرچه بهتر و بیشتر هنر فاخر خوشنویسی است که هدف آن اعتلای بیش از پیش جایگاه هنرخوشنویسی در سطح ملی و ایجاد بستری مناسب برای عرضه و ارائه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمند هنر خوشنویسی است.

دوسالانه خوشنویسی، تنها بینال برگزار شده در خارج از پایتخت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: این دوسالانه یکی از بینال‌های مهم هنری کشور است که با تصویب وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۸۸ در تقویم هنری گنجانده شده و به عنوان مهم‌ترین رویداد خوشنویسی کشور محسوب می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: قزوین و تاریخ درخشان آن و ۵۷سال پایتختی ایران و همچنین پایتختی خوشنویسی کشور، این شایستگی را برای میزبانی چنین رویداد مهمی فراهم کرده است و تنها بینال هنری کشور است که خارج از تهران برگزار می‌شود.

این‌ مقام مسئول ادامه داد: امروزه هنرمندان خوشنویسی به قزوین به عنوان پایگاه‌ این هنر نگاه می‌کنند و ارسال یک هزار و ۱۴۱ اثر در این دوره بارقه‌های امید را برای ایجاد یک جریان هنری موثر در بستر این دوسالانه ایجاد نموده است و امیدوارم با استمرار آن در سال‌های آتی شاهد ارتقاء بیش از پیش جایگاه هنر ارزشمند خوشنویسی باشیم.

ظرفیت برگزاری دوسالانه در سطح بین‌المللی وجود دارد

وی ابراز کرد: دوسالانه خوشنویسی این ظرفیت را دارد که در سطح بین‌المللی برگزار شود و با پیگیری مسئولین و متولیان استانی و ملی و هنرمندان و خوشنویسان بتواند در دوره‌های آینده در سطح کمی و کیفی بالاتری برگزار شود.

اسماعیلی افزود: قزوین این آمادگی را دارد که محوریت این جریان را برعهده گیرد تا خیال باطل را از سر کسانی را که در خارج از مرزها و با هزینه‌های هنگفت سعی دارند تا این هنر ناب ایرانی_اسلامی را به نام خود به یغما برند بیرون کند.

مدیرکل اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: سرزمین مینودری قزوین مهد پرورش شخصیت‌های بزرگ بوده و به ویژه در دوران معاصر نقطه تحولات سترگ تاریخی و اجتماعی ایران بوده است و شایستگی‌ها و ظرفیت‌های عظیمی دارد تا همچنان این تاریخ‌ سازی و و تحول‌‌ آفرینی را ادامه دهد که نیازمند توجه بیشتر مدیران و مسئولین است تا این مسیر باشکوه تداوم پیدا کند.

اسماعیلی در پایان گفت: سرزمین قزوین بیشتر از آنچه که به قطب صنعتی و اقتصادی شهره شود، باید با جایگاه اصلی خود که تمدن، فرهنگ، هنر و اندیشه است، بازگردد که در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد. شایسته نیست که این دیار پرآوازه و فرهنگ‌ ساز از امکانات اولیه فرهنگی و هنری محروم باشد و هنرمندانش برای هنرنمایی و افتخارآفرینی به ناچار و اکراه ترک دیار نمایند.

در پایان اسن اختتامیه ضمن رونمایی از تمبر ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و مسئولین استانی نیز از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

برگزیدگان این جشنواره در بخش نستعلیق:

مقام سوم: حامد فقیهی از قم
مقام دوم: محمدجواد شکوهی‌فر از البرز
مقام اول: مصطفی عابدینی از قزوین

برگزیدگان این‌جشنواره در بخش شکسته نستعلیق:

مقام سوم: محمد اندرز از بوشهر
مقام دوم: حمیدرضا خداکرمی از بوشهر
مقام اول: محمود رحیمی عهد از تهران

برگزیدگان این جشنواره در بخش ثلث:

مقام سوم: علی سلطانی از همدان
مقام دوم: علی احسان‌پور از خراسان رضوی
مقام اول: مجید داستانی از قم

برگزیدگان این جشنواره در بخش نسخ:

مقام سوم: سحر فرید از قم
مقام دوم: محمد‌نعیم جوادی از قم
مقام اول: مجید کافی از سمنان

برگزیدگان این جشنواره در بخش نقاشی خط:

مقام سوم: مهدی زمانی از البرز
مقام دوم: فاطمه حسنی از‌ سمنان
مقام اول: شمس‌الدین مرادی از تهران

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان