۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آثارم به کشورهای خارجی صادر می‌شود/ برای ۱۸۰ بانوی قزوینی اشتغال‌زایی کردم
کد خبر: ۳۵۳۰۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۲ ساعت: ۱۲:۲ ↗ لینک کوتاه

بانوی هنرمند قزوینی:

آثارم به کشورهای خارجی صادر می‌شود/ برای ۱۸۰ بانوی قزوینی اشتغال‌زایی کردم

اشرف حاتمی گفت: محصولات هنری خود را به استان‌های بسیاری ارسال می‌کنم و همچنین برخی از تولیداتم به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

آثارم به کشورهای خارجی صادر می‌شود/ برای ۱۸۰ بانوی قزوینی اشتغال‌زایی کردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اشرف حاتمی بانویی 59 ساله، پیشکسوت عرصه صنایع دستی که اصالتا یزدی و ساکن قزوین است توانسته در رشته‌های هنری خوش بدرخشد.

حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: کار هنری خود را از 111 سالگی با علاقه شخصی شروع کرده و در سال 54 موفق به کسب مدرک از سازمان سما شدم و کارم را به صورت رسمی شروع کردم.

وی افزود: در زمینه خیاطی‌های بدون الگو، لباس عروس، لباس شب، لباس‌های سنتی، ترمه دوزی‌های سنتی، رودوزی، مراورید دوزی و فرش و قالی‌بافی‌های پیشرفته نیز مشغول به فعالیت هستم.

حاتمی با اشاره به سابقه 46 ساله خود در فعالیت‌های هنری ابراز کرد: سطح تصحیلاتم تا سوم متوسطه است امام رشته‌های هنری را به صورت عملی آموزش دیدم.

در 10 کشور خارجی نمایشگاه برگزار کردم

این هنرمند قزوینی اذعان کرد: در سال 64 که به قزوین آمدم چند سالی مربی صنایع دستی بودم و تا کنون موفق شده‌ام در 10 نمایشگاه خارج از کشور حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: در کشورهایی از جمله یونان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکیه، دبی، سوریه و عراق و تمام استان‌های کشور جهت برگزاری نمایشگاه‌های هنری فعالیت کرده‌ام و در تاجیکستان نیز 15 روز به عنوان استاد به کار آموزش مشغول بودم.

این هنرمند موفق با بیان اینکه دو کارگاه آموزشی و تولیدی در قزوین راه اندازی کردم تصریح کرد: در این کارگاه‌ها هنرهایی همچون چرم دوزی، قالی بافی، گلیم بافی، جواهر دوزی، قلاب بافی، عروسک دوزی، ربان دوزی و گلدوزی آموزش داده می‌شود و هنرجویان پس از اتمام دوره، مدرک دریافت می‌کنند.

وی افزود: در نوجوانی هنر قالی بافی را از مادرم و خانم‌های همسایه یاد گرفتم اما برای هنر خیاطی یک سال و شش ماه تحت آموزش بودم.

از 13 سالگی فضای خانه را به کارگاه تبدیل کردم

حاتمی ابراز کرد: از همان 13 سالگی فضای خانه را تبدیل به کارگاه کرده بودم و خیاطی و قالی بافی را به افراد آموزش می‌دادم و از سال 82 به برگزاری نمایشگاه پرداختم.

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: همسرم و فرزندانم در این مسیر بسیار حمایتم کرده‌اند و آنان نیز در رشته‌های هنری مختلف فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: توانستم با مشغول شدن به فعالیت‌های هنری به روح و روان خود آرامش هدیه دهم و خرسند هستم که در این راه دست بسیاری از افراد از جمله  معلولین، سرپرست خانوار، دانشجویان و افرادی که دچار مشکلات روانی بودند و به حمایت نیاز داشتند را بگیرم.

حاتمی اذعان کرد: خوشبختانه از افرادی که حمایت کردم اکنون خودشان تولیدکننده هستند و در بسیاری از مواقع با یکدیگر همکاری می‌کنیم تا بتوانیم در کنار هم در راستای موفقیت قدم برداریم.

این هنرمند موفق تاکید کرد: در هر راهی سعی کرده‌ام از هنر خود به دیگران بیاموزم تا شاهد موفقیت و درآمدزایی افراد بسیاری باشم چراکه هیچوقت موفقیت را تنها برای خود نخواستم.

وی ابراز کرد: محصولات هنری خود را به استان‌های بسیاری از جمله منجیل، رشت، اهواز، کرج و زنجان ارسال می‌کنم و همچنین اکنون 180 نفر از بانوان تحت عنوان (کار در منزل) مشغول به کار ترمه دوزی ساک دستی و چمدان درجه یک هستند و با من همکاری می‌کنند که این تولیدات صادر می‌شود.

حاتمی گفت: برخی از محصولات را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانم اما همیشه به خریدار این تضمین‌ می‌دهم که اگر از محصول راضی نبود بسته خریداری خود را بازگرداند.

این هنرمند قزوینی گفت: یکی از تولیداتم که چند وقت پیش در قزوین مورد تجلیل قرار گرفت تابلو آیت الکرسی بود که تماما با دست انجام شده و پس از سه سال و سه ماه به اتمام رسیده است.

اثر خانه خدا را به صورت سه بعدی اجرا کردم

وی افزود: یکی از مهم ترین تولیداتم خلق اثر خانه خدا به صورت سه بعدی بود که در یونان به فروش رفت و همچنین آیت الکرسی را با سه زبان دنیا از جمله فارسی، عربی و انگلیسی که سفارشی از کشور دبی بود انجام دادم که اثر بسیار منحصر به فردی هم شد.

حاتمی تاکید کرد: برای شروع کار حرفه‌ای خود با سرمایه یک ملیون تومانی از سال 82 شروع به کار کردم که از جانب خانواده حمایت شدم اما در هیچ مقطعی احساس کمبود نخواهم کرد چراکه نباید منتظر فرصت‌ و موفقیت باشیم بلکه باید خودمان راه دستیابی به موفقیت را ترسیم کنیم.

این هنرمند قزوین اذعان کرد: معتقدم هر بانویی اگر همت کند، می‌تواند حتی با فروش طلایی که دارد نیز اقدام به اشتغال‌زایی کرده و به درآمدزایی برسد.

وی تصریح کرد: کسی که پشتکار داشته باشد قطعا می‌تواند موفق شود و بانوان معلولی را می‌شناسم، که با اراده قوی و با انجام کار هنری 5 تا 10 میلیون تومان ماهیانه درآمد دارند.

هنرم را در کشورهای خارجی توسعه خواهم داد

حاتمی گفت: برای آینده برنامه ریزی کرده‌ام که کارم را در گرجستان یا ترکیه توسعه دهم تا از این طریق هنر ایران را به کل دنیا بشناسانم و منبع درآمدی برای فرزندانم و کشورم فراهم کنم.

این هنرمند موفق ابراز کرد: چندین سال پیش که برای برگزاری نمایشگاه به کشورهای دیگر سفر می‌کردیم تحت حمایت دولت بودیم و هزینه زیادی بر دوش هنرمندان نبود اما متاسفانه اکنون این امکانات وجود ندارد و یک هنرمند اگر بخواهد هنرش را به کشورهای دیگر عرضه کند باید هزینه‌های کلانی بپردازد.

وی در پایان عنوان کرد: اگر حمایت دولت برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری در خارج از کشور همچنان پا برجا باشد قطعا از این راه به درآمدزایی بیشتر و صادرات خواهیم رسید.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان