۰۵/جمادى الأول/۱۴۴۳

-

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ پنجشنبه

صبح قزوین مثبت اندیشی در مبارزه با مصائب ناشی از کرونا موثر است/ تفسیرهای بدبینانه از وقایع روزمره را کنار بگذاریم
کد خبر: ۳۵۳۰۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۴ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

دکتری تخصصی روان‌شناسی در مصاحبه با صبح قزوین؛

مثبت اندیشی در مبارزه با مصائب ناشی از کرونا موثر است/ تفسیرهای بدبینانه از وقایع روزمره را کنار بگذاریم

صبا خیاطان با بیان اینکه مثبت اندیش بودن به معنای انکار واقعیت‌های موجود نیست؛ گفت: ما باید واقعیت‌ها، تلخی‌ها، ناکامی‌ها و از دست دادن‌ها را بپذیریم و از آن نگریزیم بلکه تجربه شان کنیم.

مثبت اندیشی در مبارزه با مصائب ناشی از کرونا موثر است/ تفسیرهای بدبینانه از وقایع روزمره را کنار بگذاریم
صبا خیاطان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت داشتن نگرش مثبت در زندگی اظهار کرد: همه ما روزانه با خبرهای ناخوشایند و ناراحت‌کننده مواجه می‌شویم؛ ضمن اینکه قرار گرفتن در برهه‌ای از تاریخ که مهمانی ناخوانده به نام کرونا هم وجود دارد و شرایط را در زندگی دشوارتر کرده است.

وی افزود: متاسفانه در شرایط کرونایی برخی عزیزانشان را از دست داده‌اند، بعضی شغلشان را و بسیاری نیز دچار وسواس، افسردگی و اختلالات اضطرابی شده‌اند؛ اما در روزگاری که اندوه از هر طرف سر برمی‌آورد چه باید کرد، چگونه باید قرار یابیم و سازگار شویم؟

دکتری تخصصی روان‌شناسی تصریح کرد: افراد باید بپذیرند درد و اندوه و شکست و از دست دادن همه از اجزای زندگی است و نمی‌شود زندگی را عاری از آن خواست یا از همه آنها گریخت؛ اما می‌شود با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها دمی آرام بگیریم، نفس بکشیم و به اطراف نگاه کنیم و چیزی بیابیم که کمکمان کند چراکه زندگی از همه این‌ها قوی‌تر است.

وی عنوان کرد: باید بیاموزیم که فکر کردن مکرر به گذشته جز اندوه و فکر کردن بی‌وقفه به آینده جز اضطراب نتیجه‌ دیگری ندارد و آنچه در دسترس است، لحظه حال است پس باید در اکنون زندگی کرده و تجربه کنیم و از گذشته و آینده فارق شویم.

فکر کردن مکرر به گذشته جز اندوه نتیجه‌ دیگری ندارد

خیاطان بیان کرد: ما باید یاد بگیریم که پس از هر زمین خوردنی دوباره بلند شویم و به راه خود ادامه دهیم چرا که شجاعت و آدمیت در بودن و ماندن و ادامه دادن و پذیرش هر آنچه هست و فارغ شدن از هرآنچه که خیال می‌کنیم؛ است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به عناصر مثبت و خوشایند در زندگی تمرکز ما را از تنش‌ها و اضطراب‌ها و واقعیت‌های غیرقابل تغییر جهان همچون جنگ، اپیدمی و نابرابری بر می‌دارد و کمک می‌کند تا حد بسیاری در لحظه حال زندگی کرده و عمرمان را صرف گذشته غیرقابل تغییر نکنیم.

استاد دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد: براساس گزارش بسیاری از مقالات علمی؛ مثبت اندیشی در بهبود سلامت جسمانی نیز موثر است به عنوان مثال طبق نتایج مطالعات جدید، بازماندگان سکته که افرادی خوش‌بین هستند دارای میزان التهاب کمتر، کاهش شدت سکته و ناتوانی جسمی کمتری هستند.

وی تاکید کرد: پذیرش واقعیت‌های زندگی به همراه توجه به نقاط مثبت و خوش‌بینی تاثیرات بسزایی در سلامت روانی و جسمانی ما خواهد داشت.

در تفسیر وقایع روزمره از تبیین‌های بدبینانه استفاده نکنیم

دکتری تخصصی روان شناسی با اشاره به راهکارهایی جهت رسیدن به خوش بینی و مثبت اندیشی گفت: سعی کنیم در تفسیر وقایع روزمره از تبیین‌های بدبینانه استفاده نکنیم بلکه خود، دیگران و دنیا را خوش ببینیم.

وی ادامه داد: همواره سعی کنیم برای شاد بودن به دنبال بهانه‌های کوچک باشیم و شادی را دور و غیرقابل دسترس نبینیم؛ ما در عین حال که برای موفقیت‌های بیشتر تلاش می‌کنیم، باید یاد بگیریم که از داشته‌های اندکمان نیز مسرور باشیم.

خیاطان بیان کرد: باید به افکار خود و گفتگوهای درونی‌مان آگاهی داشته باشیم و ببینیم که چگونه با خود سخن می‌گوییم آیا در همه حال مهربان و بی‌قضاوت و پذیرا هستیم یا مدام در حال سرزنش و تحقیر و ایجاد احساسات ناخوشایندیم.

وی با بیان اینکه مثبت اندیش بودن به معنای انکار واقعیت‌های موجود نیست؛ عنوان کرد: ما باید واقعیت‌ها، تلخی‌ها، ناکامی‌ها و از دست دادن‌ها را بپذیریم و از آن نگریزیم بلکه تجربه شان کنیم.

دکتری تخصصی روان‌شناسی در پایان گفت: نباید خودمان را غرق در چیزهایی کنیم که هیچ توانی برای تغییر آن نداریم بدین معنا که آنچه را می‌توانیم، تغییر می‌دهیم و آنچه را نمی‌توانیم تغییر دهیم نیز می‌پذیریم چرا که زندگی ترکیبی از شادی و اندوه، شدن و نشدن، بودن و نبودن است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان