۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین مردم پول خود را کجا پس انداز می کنند؟+اینفوگرافی
کد خبر: ۳۵۲۹۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۲۱ ساعت: ۱۱:۱۸ ↗ لینک کوتاه

نتایج نظرسنجی میدانی نشان می دهد:

مردم پول خود را کجا پس انداز می کنند؟ اینفوگرافی

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که قریب به نیمی از شرکت کنندگان، نقدینگی خود را در قالب خرید زمین و ملک پس انداز می کنند.

مردم پول خود را کجا پس انداز می کنند؟+اینفوگرافی
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛سایت خبر فوری در یک نظرسنجی از مخاطبان خود پرسیده است که در شرایط اقتصادی موجود در کشور، پول هایشان را کجا نگهداری می کنند؟

در پاسخ به پرسش این نظرسنجی که قریب به 11هزار نفر در آن شرکت کرده اند، 48درصد پاسخ دهندگان به گزینه ملک و زمین رای داده و 15 درصد دیگر، خرید طلا را به عنوان راهی برای حفظ ارز پول خود انتخاب کرده اند.

در همین حال 14 درصد دیگر، بانکها و موسسات مالی را محل ذخیره پول خود عنوان کرده و تنها 11 درصد به بورس برای پس انداز نقدینگی خود اعتماد دارند.

آخرین گزینه هایی که در این نظرسنجی به آنها رای داده شده نیز مربوط به ارز دیجیتال با 7 درصد و دلار و یورو با 5 درصد است که نشان می دهد بازار ارز کاغذی و دیجیتال برای شرکت کنندگان در نظرسنجی خبر فوری چندان جذاب نیست.

به این ترتیب اگر ملک و زمین و طلا و بانکها را راه های سنتی پس انداز نقدینگی تصور کنیم، روشن است که بیش از 75 درصد شرکت کنندگان، همین راه های سنتی را برای حفظ ارزش سرمایه نقدی خود انتخاب کرده و کمتر سراغ ابزارهای نوینی مانند بورس یا ارزهای دیجیتال می روند.

گفتنی است؛ آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا پایان مردادماه امسال، ۷۲.۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده است. گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در طول یک‌سال ۲۲.۵ درصد رشد داشته است.

این عدد براساس گزارشی است که بانک مرکزی از متغیرهای عمده پولی و اعتباری در پایان مردادماه ۱۴۰۰ منتشر کرده است. این در شرایطی است که این رقم افت ۱.۱ درصدی نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۹ داشته است.

رشد فزاینده نرخ تورم که حتی دولت رئیسی هم فعلا نتوانسته است جلوی آن را بگیرد، باعث شده است تا بسیاری از مردم برای فرار از کاهش ارزش پول، به سمت راه های سرمایه گذاری حرکت کنند که این روند کمتر تمرکز بر تولید داخلی داشته و بیشتر جریان واسطه گری را تقویت کرده است.


انتهای پیام/1404

منبع: خبرفوری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان