۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تریاکی بودن گوشت مرغ صحت ندارد
کد خبر: ۳۵۲۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۱۹ ساعت: ۷:۳ ↗ لینک کوتاه

 مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

تریاکی بودن گوشت مرغ صحت ندارد/ تمام کشتارگاه‌های قزوین کد حلال دریافت کردند

حمید زینالی ضمن تکذیب تریاکی بودن گوشت مرغ گفت: فیزیولوژی طیور به گونه‌ای است که امکان تغییر در تغذیه آن وجود ندارد بنابراین عده‌ای با اغراض خاص این مطلب را بازنشر کرده‌اند، که مطابق قانون پیگیری خواهد شد.

تریاکی بودن گوشت مرغ صحت ندارد
حمید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی در کشور سابقه‌ بسیار بالایی دارد به طوری که به شکل نوین، دارای قدمتی ۹۰ ساله است؛ اداره کل دامپزشکی در قزوین هم بعد از استان شدن این منطقه راه‌اندازی شد؛ همچنین تمامی شهرستان‌ها دارای اداره دامپزشکی و بخش‌های تابعه نیز مجهز به تشکیلاتی در جهت خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی با اشاره به استقرار آزمایشگاه مرجع کشوری در استان افزود: این آزمایشگاه در حوزه موادغذایی فعالیت دارد که چون در استان قزوین واقع شده به عنوان یکی از شاخصه‌های بسیار مهم استان در بحث‌های تشخیصی محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: قزوین استانی است که به طور متوسط ۴ تا ۵ درصد از نیازهای کشور را در زمینه‌هایی مختلف نظیر گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ۱۰ درصد از تخم‌مرغ ایران را تامین می‌کند که طبیعتا استان مهمی از نظر واحد‌های تولیدی است و این حجم از تولید همواره مخاطراتی را هم به دنبال دارد.

بیش از 5میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در استان قزوین وجود دارد

زینالی ادامه داد: هرچه واحد‌های تولیدی در یک استان بیشتر، بزرگتر و متراکم‌تر ‌شوند نیز احتمال بروز بیماری‌ها در آن‌ها بالاتر می‌رود که خوشبختانه حدود ۳سالی است در زمینه بیماری‌های مختلف طیور به ویژه آنفولانزای فوق‌ حاد پرندگان در کشور و قزوین پاک هستیم و هیچ موردی از این بیماری یافت نشده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: از مشخصه‌های بیماری‌های دامی نیز می‌توان به تب کریمه کنگو، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک اشاره کرد که خوشبختانه وضعیت بسیار مطلوبی داریم و در مدت سه سال مورد خاصی به صورت همه‌گیری و تلفات نداشتیم که حاصل تلاش همکاران و کارشناسان در اداره کل دامپزشکی و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه بخش تولید نیز همچنان ادامه‌دار است، عنوان کرد: خوشبختانه در بخش تولید شیر نه تنها کاهش بلکه افزایش هم داشتیم و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان در حال فعالیت است که تنها یک دهم آن به مصرف استان می‌رسد و هیچ‌کمبودی در زمینه تولید تخم مرغ نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در پاسخ به علت گرانی تخم‌مرغ اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده نیز در بحث ذخایر ژنتیکی از نظر تولید پولت، مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ هیچ مشکلی را در کشور نخواهیم داشت و گرانی تخم‌مرغ ارتباطی به میزان تولید آن ندارد چه بسا که استان ما در این زمینه نیاز استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند.

زینالی بیان کرد: در زمینه مرغ گوشتی نیز نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی در تأمین مرغ گوشتی در استان نداریم؛ اگرچه متولی بحث واردات گوشت وزارت جهاد کشاورزی با محوریت پشتیبانی امور دام است اما با توجه به شرایط اقتصادی و مراودات بین کشوری همواره بحث صادرات و واردات اقلام اساسی به ویژه گوشت را داریم.

تمامی کشتارگاه‌های استان موفق به دریافت کد حلال از سازمان دامپزشکی کل کشور شدند

این مقام مسئول اذعان کرد: شهر قزوین و تمامی شهرستان‌های تابع استان در بحث نظارت‌های سطح شهر فعالیت دارند، علاوه بر آن در داخل کشتارگاه‌ها، مراکز فرآوری و بسته‌بندی یک ناظر دولتی در بحث بهداشت و یک ناظر شرعی در تمام کشتارگاه‌ها داریم. همچنین خوشبختانه تمامی کشتارگاه‌ها موفق به دریافت کد حلال از سازمان دامپزشکی کل کشور شدند و تمام واحد‌های تولیدی،بسته‌بندی، فرآوری و حتی خوراک دام‌ها در واحد‌های صنعتی تحت نظارت کامل قرار دارند.


وی با اشاره به فعالیت ۶۶۰ واحد مرغداری اعم از گوشتی، تخم‌گذار، مادر و اجداد در استان عنوان کرد: اکنون چهار واحد کشتارگاه طیور فعال در استان داریم که سه واحد در زمینه مرغ و یک مورد در زمینه بوقلمون، بلدرچین و سایر طیور فعالیت دارند؛ همچنین در زمینه دام نیز سه واحد کشتارگاه صنعتی دام در استان داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در مورد واکسیناسیون دام و طیور ابراز کرد: با توجه به وسعت آمار طیور در استان، واکسیناسیون آن‌ها در طول یک سال به بیش از ۳۰ میلیون دوز، در زمینه دام سبک به حدود ۴تا ۵ میلیون دوز و دام سنگین تیز به حدود ۲هزار و ۵۰۰ واکسیناسیون می‌رسد.


زینالی اضافه کرد: در حوزه دام سبک ۷ عملیات در طی سال زیر نظر دامپزشکی صورت می‌گیرد و در دامداری‌های صنعتی شیری نیز عملیات بسیار سنگینی در زمینه در زمینه جلوگیری از بیماری سل و بروسلوز یا تب مالت که بیماری مشترک بین انسان و دام است انجام می‌‌شود.

تریاکی بودن گوشت مرغ صحت ندارد

وی تریاکی بودن مرغ‌های گوشتی را تکذیب و تصریح کرد: بر اساس اعلام رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اصل این ادعا مربوط به دو سال و نیم قبل و با استناد به بخشی از سخنان رئیس پیشین سازمان دامپزشکی بود که در آن زمان هم تکذیب شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: فیزیولوژی طیور به گونه‌ای است که امکان تغییر در تغذیه آن وجود ندارد بنابراین عده‌ای با اغراض خاص این مطلب را بازنشر کرده‌اند، که مطابق قانون پیگیری خواهد شد.

زینالی در پایان ضمن تقدیر از تمام صاحبین واحد‌های تولیدی گفت: اکنون ایجاد امنیت غذایی که یکی از مهمترین مسائل در جهان است و به حوزه تولید بازمی‌گردد نیز تلاش واحد‌های تولیدی بسیار قابل تقدیر است که با شرایط سخت تحریم‌ها به جهت اطمینان خاطر به مردم همچنان پای تولید هستند و از مردم تقاضا داریم که باتوجه به شرایط کنونی بیماری کووید ۱۹ حتما فراوردهای مورد تایید دامپزشکی را برای نیاز خود تامین نمایند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان