۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین رزمندگان در دفاع مقدس به مرتبه تزکیه روحی و خودسازی نفسانی رسیدند
کد خبر: ۳۵۲۸۴۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۱۳ ساعت: ۱۱:۲۱ ↗ لینک کوتاه

پیشکسوت رسانه‌ای قزوین:

رزمندگان در دفاع مقدس به مرتبه تزکیه روحی و خودسازی نفسانی رسیدند/ خبرنگاران امروز باید تحلیل درست از وقایع داشته باشند

محمدحسن سلیمانی گفت: در دوران دفاع مقدس نوجوانان و جوانانی وارد عرصه شدند که در آن شرایط استثنایی توانستند به تزکیه روحی و خودسازی نفسانی دست پیدا کنند.

رزمندگان در دفاع مقدس به مرتبه تزکیه روحی و خودسازی نفسانی رسیدند
محمد حسن سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه 55 سال سن دارد و از سال 67 وارد عرصه رسانه‌ شده است، اظهار کرد: اصلی‌ترین انگیزه‌ام برای ورود به حرفه رسانه‌ای آگاهی نسبت به کنجکاوی‌های شخصی درباره اتفاقات و رخدادها بود و همچنین ورود به این حوزه را فرصتی جهت تنویر افکار عمومی قلمداد می‌کردم.
 
وی افزود: در قدم اول برای ورود به عرصه رسانه تصمیم داشتم تا در راستای اطلاع رسانی و تحلیل چرایی وقوع رخدادها و انتقال این مباحث به مخاطبین فعالیت کنم.
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین درباره حضور خود در زمان دفاع مقدس گفت: اولین بار که به جبهه اعزام شدم 17 سال سن داشتم و تا 22 سالگی در جبهه حق علیه باطل فعالیت کردم و مجموعا 22 ماه در این دوران حضور داشتم.
 
سلیمانی تاکید کرد: حال و هوایی که در جبهه وجود داشت و آنچه که در دفاع مقدس رخ داد، جاری بودن شرایط معنوی ویژه‌ بود که معتقد هستم هرگز معنویات آن دوران تکرار نخواهد شد.
 
رزمنده قزوینی عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس نوجوانان و جوانانی وارد عرصه شدند که در آن شرایط استثنایی توانستند به تزکیه روحی و خودسازی نفسانی دست پیدا کنند.
 
منافع دنیوی در دفاع مقدس معنی نداشت
 
وی ادامه داد: معنویات جاری در آن دوران به قدری خاص بود که رزمندگان به خودسازی ویژه‌ای می‌رسیدند و از این طریق در افرادی که در جریان دفاع مقدس حاضر بودند تغییرات بسیاری رخ ‌داد.
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین ابراز کرد: مهم ترین موضوع برگرفته از دوران دفاع مقدس قرار گرفتن رزمندگان در جایگاه عرفانی و الهی بود که این افراد را به مقام ایثار می‌رساند چراکه در آن دوران هرگز شاهد این نبودیم فردی هدف خود را دستیابی به منافع دنیوی بداند.
 
سلیمانی اذعان کرد: هر فردی که در دوران دفاع مقدس حضور داشت می‌دانست آن روزها عرصه‌ای است که شهادت پیش روی همه قرار دارد و هیچ پیش بینی برای امکان برگشت نبود اما با این شرایط هیچ رزمنده‌ای دست از تلاش برنمی‌داشت.
 
رزمنده قزوینی تاکید کرد: این فضایی که امروز پس از جنگ شاهد آن هستیم هرگز در جبهه جاری نبود و همه افراد در راستای ایثار و از خودگذشتگی، از یکدیگر سبقت می‌گرفتند تا وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.
 
وی گفت: اتفاقات بزرگی از جمله جان فشانی‌هایی که در دفاع مقدس رخ داد نشان دهنده رسیدن رزمندگان به مقام والای معنوی و عرفانی است که توانستند برگ زرینی از عرصه دفاع از کشور و انقلاب را به ثبت برسانند.
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین درباره ماندگارترین خاطره خود از دوران مقدس خاطرنشان کرد: در جریان عملیات مرصاد بعد ازعملیات فروغ جاویدان سازمان جهنمی منافقین که در پایان جنگ رخ داد، عراق حملات گسترده‌ای علیه ایران برای دستیابی به مناطق مرزی شروع کرد که در نهایت توانستند تا 34 کیلومتری کرمانشاده پیشروری و شهرهای کرند و اسلام آباد غرب را تصرف کنند.
 
سلیمانی گفت: دو روز قبل از این عملیات در قالب لشکر 27 روح الله به منطقه صالح آباد در ایلام اعزام شده بودیم تا بتوانیم در مقابل عراق بایستیم و زمانی که در مسیر ایلام قرار داشتیم متوجه شدیم اسلام آباد سقوط کرده و منافقین توانسته‌اند از این خلأ که پیش آمده استفاده کنند.
 
رزمنده قزوینی تصریح کرد: در جریان مقابله با تحرک منافقین هلی‌کوپترهای هوانیروز توانستند در تنگه مرصاد ستون زرهی منافقین را به شدت سرکوب کنند که سپس این نیروهای منافقین همان جا کشته و عده‌ای دیگر متواری شدند و ماموریت ما این بود نیروهایی را که فرار کرده‌اند تا از ایران خارج شوند را شناسیی و دستگیر کنیم.
 
وی افزود: درجریان عملیاتی که بین اسلام آباد غرب و کرند در روز پنجم مرداد اتفاق افتاد، هنگامی که داشتیم منطقه را پاکسازی می‌کردیم، حس کردم یک جنبنده‌ای از پشت سنگی تکان خورد، ابتدا گمان می‌کردم خرگوش باشد اما سه نفر از نیروهای منافقین بودند.
 
تلاش رزمندگان در جبهه جنگ سبب درهم شکستن نیروهای بعثی شد
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین تاکید کرد: این افراد کسانی بودند که دو روز قبل از عملیات کذایی که سازمان مجاهدین و منافقین با همکاری رژیم بعثی عراق آغاز کرده بود؛ از اروپا آمده بودند و توانایی نظامی خاصی نداشتند که در نهایت آنان و شمار دیگری از افراد را دستگیر کردیم.
 
سلیمانی ابراز کرد: پس از دستگیری مشخص شد یکی از این افراد در تیپی قرار داشته است که قرار بوده قزوین را تصرف کنند که با عنایت خدا و جان فشانی رزمندگان، نیت شوم صدام و منافقین در هم شکسته شد و آن عملیات به عنوان عملیات مرصاد نام گرفت و ضربات سنگینی به رژیم بعثی عراق و سازمان جهنمی منافقین وارد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: با عملیات‌های متعدد و موثری که در دفاع مقدس انجام شد دشمن حتی یک وجب از خاک ایران را نتوانست تصرف کند بلکه ما توانستیم ماشین جنگی رژیم عراق که همه دنیا به آن کمک می‌کردند را از نفس بندازیم.
 
رزمنده قزوینی گفت: از سال 63 در سازمان تبلیغات جنگ فعالیت می‌کردم اما کار رسانه‌ای با نوع و قالب امروز را در آن زمان انجام نداده‌ام اگرچه تبلیغات جنگ نیز نوعی کار رسانه‌ای بود.
 
وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس با عضویت در سازمان تبلیغات جنگ، در راستای عملیات روانی ضد نیروهای دشمن و آگاه سازی نیروهای داخلی نیز مشغول انجام فعالیت بودم.
 
افراد مشغول در عرصه خبر باید اقدامات رسانه‌ای دشمن را بشناسند
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین درباره شرایط لازم برای ورود به عرصه رسانه، عنوان کرد: فردی که امروز وارد عرصه رسانه می‌شود باید دارای شناخت دقیقی از کارکرد رسانه، سواد رسانه، دارای تحصیلات مرتبط و در حوزه تحلیل اقدامات رسانه‌ای دشمن داشته باشد.
 
سلیمانی تصریح کرد: افرادی که به تازگی وارد عرصه رسانه شده‌اند باید در یک حوزه مشخص فعالیت کنند تا صاحب نظر و تحلیل گر باشند و از این طریق اطلاعات خود را نسبت به حوزه مشخص شده افزایش دهند.
 
رزمنده قزوینی افزود: امروزه صرفا نیاز به افرادی نداریم که یک خبر را تهیه، جمع آوری و منتشر کنند بلکه در جامعه کنونی نیاز به فردی است که تحلیل خبر انجام دهد؛ به این صورت که چرایی وقوع اتفاقات و رخدادها را تحلیل کند.
 
وی گفت: امروزه با روی کار آمدن رسانه‌های نوین در فضای مجازی و دیجیتال تغییرات قابل توجهی را شاهد هستیم، پس باید در یک حوزه مشخص دارای تخصص باشیم تا کارکرد رسانه را به خوبی عملی کنیم.
 
پیشکسوت رسانه‌ای قزوین تاکید کرد: افرادی که وارد عرصه رسانه می‌شوند باید تلاش کنند که دیدگاه‌های سیاسی خود را در عرصه تهیه، تنظیم و انتشار خبر دخالت ندهند چراکه امروزه در این عرصه با نوعی بداخلاقی‌ها مواجه شده‎ایم.
 
سلیمانی در پایان گفت: دخالت دیدگاه سیاسی در تهیه خبر باعث مخدوش شدن رسانه‌ و تفاوت میان آنچه که حقیقت دارد یا ندارد، خواهد شد که امیدوارم بتوانیم در این حوزه با صدق نیت و نهایت توجه به اخلاق اسلامی که همواره مورد تاکید ائمه اطهار و رسول گرامی اسلام بوده است، وظایف خود را انجام دهیم تا در آن دنیا مسئولیتی گردن ما نباشد.
 
انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان