۰۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ شنبه

صبح قزوین پاییز با بارندگی کمتر از نرمال آغاز شد
کد خبر: ۳۵۲۸۱۹ نویسنده: یوسف شیخ‌الملوکی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۱۴ ساعت: ۹:۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل هواشناسی قزوین:

پاییز با بارندگی کمتر از نرمال آغاز شد/ سال زراعی استان قزوین با خشکسالی به پایان رسید

یوسف شیخ‌الملوکی گفت: براساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی استان، بارش ماه‌های مهر و آبان کم‌تر از نرمال است و برای ماه‌های آذر و دی‌ بارش‌ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

پاییز با بارندگی کمتر از نرمال آغاز شد
یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره وضعیت سال زراعی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ اظهار کرد: استان قزوین از اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ یعنی در یک سال زراعی ۲۱۶.۹ میلی‌متر بارش داشته در حالی که بارش نرمال بلندمدت ۳۱۱.۷میلی‌متر است؛ این آمار نشان‌دهنده کاهش ۹۴.۸میلی‌متر بارش‌ها یعنی حدود ۳۰درصد است.

وی افزود: در سال کامل آبی از ۱۰۰درصد توانسته‌ایم ۷۰درصد را تامین کنیم و در بارش سال آبی جاری 30درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته‌ایم.

بارش کم در سال زراعی گذشته

مدیرکل هواشناسی قزوین گفت: مقدار بارش آبیک در سال زراعی۱۳۹۹_۱۴۰۰، ۱۹۷.۹میلی‌متر و در بلند مدت ۲۷۶.۹ میلی‌متر بوده است که این ارقام اختلاف ۷۹میلی‌متری را نشان می‌دهد. مقدار بارش آوج ۲۱۶.۳میلی‌متر و در بلند مدت ۳۳۱.۶میلی‌متر بوده است و در مجموع ۱۱۵.۳میلی‌متر کاهش بارندگی داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: مقدار بارش شهرستان البرز ۱۸۸.۵میلی‌متر بوده و در بلندمدت ۲۹۱.۴میلی‌متر بارندگی داشته است که اختلاف و کاهش بارندگی آن به ۱۰۲.۹میلی‌متر می‌رسد. بارندگی بوئین زهرا در سال زراعی ۱۹۲.۸ میلی‌متر و در بلندمدت ۲۴۹میلی‌متر بوده است و ۴۸.۱میلی‌متر کاهش بارش داشته است.

شیخ‌الملوکی اضافه کرد: تاکستان با ۱۹۰.۷میلی‌متر بارش در سال زراعی و ۲۶۹میلی‌متر بارندگی در بلندمدت، ۷۸.۳میلی‌متر کاهش بارندگی داشته است. همچنین شهرستان قزوین نیز با ۲۴۹.۱میلی‌متر بارش در سال زراعی و ۳۷۰میلی‌متر بارش در بلندمدت، ۱۲۰.۹میلی‌متر کاهش بارندگی داشته است. این آمار بیان‌کننده کاهش بارندگی و حاکمیت خشکسالی در تمام شهرستان‌های استان قزوین بوده است.

بارش کمتر از نرمال با شروع پاییز

وی ابراز کرد: براساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی استان، بارش ماه‌های مهر و آبان کم‌تر از نرمال است و برای ماه‌های آذر و دی‌ بارش‌ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین از نظر دمایی براساس پیش‌بینی نقشه‌های فصلی متوسط دمای مهر و آذر نرمال و برای آبان نیم تا یک درجه و برای دی‌ماه نیم تا دو درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی قزوین تصریح کرد: اکنون سیستمی شکل نگرفته است که بتوان سیل را پیش‌بینی کرد زیرا سیل یک پدیده چندوجهی است و عوامل مختلفی باید کنار بارش قرار بگیرد که منجر به سیل شود، مثلا در مکان‌هایی که زیرساخت مشکل دارد نیز بارش سیل را ایجاد می‌کند اما بارندگی نمی‌تواند به تنهایی باعث سیل شود.

توجه به هشدارهای هواشناسی

شیخ‌الملوکی گفت: سازمان هواشناسی سه دسته هشدار زرد، نارنجی و قرمز را صادر می‌کند، معنی و مفهوم هشدار آگاهی، آمادگی و اقدام است، بنابراین وقتی یکی از این هشدار‌ها اعلام شد مردم و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان باید آمادگی داشته باشند و با توجه به نوع هشدار اقدامات لازم را انجام دهند. این هشدارها باتوجه به نوع سیستم‌هایی که وارد منطقه می‌شود سه تا یک هفته قبل از وقوع اعلام می‌شود.

وی در پایان گفت: علم آمار می‌گوید پیش‌بینی‌ با خطا همراه است. مثلا درمورد توفان شاهین پیش‌بینی می‌شد که هرمزگان مورد تهدید قرار بگیرد اما این توفان جهت خود را ۹۰درجه تغییر داد و سیستان و بلوچستان را دربرگرفت. به طورکلی پیش‌بینی، به ما پیش‌آگاهی می‌دهد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان