۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین راه‌اندازی شد
کد خبر: ۳۵۲۷۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۱۰ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

به همت قرارگاه پیشرفت‌وآبادانی؛

اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین راه‌اندازی شد

اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی و اداره کل کتابخانه های عمومی راه اندازی و بهره برداری می‌شود.

اولین کتابخانه عمومی سیار در استان قزوین راه‌اندازی شد
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره راه‌اندزای کتابخانه عمومی سیار در قزوین اظهار کرد: این مینی بوس تا ۴هزار نسخه کتاب ظرفیت حمل و نقل دارد و هزینه اجرای این پروژه 500 میلیون تومان برآورد شده بود که یکی از عمده‌ترین هزینه‌های اجرای این کتابخانه عمومی سیار، مربوط به خرید وسیله نقلیه بود که با مساعدت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان، حق انتفاع یک دستگاه مینی بوس به همین منظور در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفت.

وی افزود: برای تجهیز مینی بوس در ابتدا با استعلام از شرکت‌های مختلف، ۲۵۰ میلیون برآورد شد ولی با توجه به اینکه وجهی بابت خرید خودرو پرداخت نشده بود و از طرفی با مساعدت بسیج هنرمندان، تجهیز و آماده سازی مینی بوس اعم از رایانه، بارکدخوان، منابع، مسیریاب، طراحی بدنه و سایر موارد مجموعا ۱۴۰ میلیون تومان شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه گفت: طراحی و آماده سازی داخل و بدنه خودرو طی بازه زمانی دو ماهه انجام شد و این کتابخانه عمومی سیار همانند سایر کتابخانه های عمومی، در تمامی موضوعات کتاب و نشریه به مخاطبین ارائه میکند‌.

محمدبیگی یادآور شد: علاوه بر ترویج برنامه کتابخوانی در روستاها، این کتابخانه عمومی سیار انواع برنامه های فرهنگی-ترویجی همانند نشست های کتابخوان، جمع خوانی کتاب، قصه گویی، کارگاه های آموزشی در موضوعات مختلف مذهبی، خانوادگی و کودک و نوجوان، مسابقات کتابخوانی، نقاشی در روستاها اجرا خواهد کرد.

وی افزود: کتابخانه عمومی سیار برای اولین بار در استان قزوین و برای اولین بار با مشارکت سپاه انجام شده است؛ امیدواریم از طرف سایر نهادها و سازمان‌ها خودروهای مناسب در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار دهند و مجموعه نهاد کتابخانه‌ها آمادگی تجهیز و راه اندازی کتابخانه عمومی سیار را در مناطق فاقد کتابخانه دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار، استان قزوین در سال ۹۹ رتبه سوم سرانه مطالعه در کشور را داراست که این آمار حاکی از علاقه مردم استان به مطالعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اضافه کرد: احداث کتابخانه‌های ثابت هزینه‌های سنگینی دارد و بخاطر کمبود منابع مالی در اکثر نقاط شهری و روستایی مشکل احداث کتابخانه های ثابت را داریم ولی با راه اندازی کتابخانه‌های عمومی سیار می‌توانیم نیازهای مردم را از این طریق مرتفع نماییم تا با راه اندازی این کتابخانه ها، با هدف محرومیت زدایی در حوزه فرهنگی و توزیع عادلانه امکانات در مناطق مختلف روستایی؛ نیازهای مطالعاتی روستاها را برآورده کنیم.

محمدبیگی در پایان از خیرین و مسئولین استان خواست تا در زمینه تامین خودرو و واگذاری حق انتفاع خودرو، تجهیز و خرید منابع کتابخانه‌ها یاری‌گر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان باشند و همچنین با توجه به علاقه‌مندی مردم شریف استان قزوین به مطالعه و از طرفی کمبود کتابخانه و فضای مطالعاتی در استان، نیاز به حمایت و مساعدت مسئولين و همچنین خیرین در زمینه ساخت، ایجاد و راه اندازی کتابخانه است.

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در خصوص اولین کتابخانه عمومی سیار به صبح قزوین؛ گفت: یکی از ضعف‌های جدی در روستاهای استان قزوین، نداشتن کتابخانه ثابت و محلی برای مطالعه دانش آموزان و اهالی روستاها است، همین دلیل سبب شده تا سرانه مطالعه در کشور پایین و در دسترس نبودن کتاب و کتابخانه مجهز در تمامی نقاط، علی الخصوص در روستاها باشد.

جواد رجبی بیان کرد: یکی از مهمترین مفاد تفاهم نامه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، راه‌اندازی کتابخانه عمومی سیار برای روستاهای محروم در دهستان‌های زوارک الموت شرقی. دستجرد الموت غربی و چوقور طارم سفلی بود که با قرار دادن یک‌ دستگاه مینی بوس از جانب قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین و تجهیز کتاب و سایر امکانات توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین این کار بزرگ برای اولین بار در استان قزوین انجام شد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان