۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خسارت‌های آموزش مجازی سال‌های بعد آشکار می‌شود
کد خبر: ۳۵۲۶۷۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۷/۴ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بررسی تاثیر آموزش‌های مجازی در روزهای کرونایی؛

خسارت‌های آموزش مجازی سال‌های بعد آشکار می‌شود

با تعطیل شدن مدارس در ایام کرونا، به اجبار آغاز کار آموزش های مجازی کلید خورد که متاسفانه به دلایل متعددی باعث شد که تنها بخش کوچکی از آموزش ها را جبران کند و در مقابل خسارت های سنگینی در حوزه اُفت تحصیلی، عقب ماندگی های درسی را برای دانش اموزان به ارمغان آورد.

خسارت‌های آموزش مجازی سال‌های بعد آشکار می‌شود

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین به نقل از دانا، شیوع کرونا در اسفند سال 98 با تعطیلی کلاس های درس حضوری در مدارس سراسر کشور، همزمان شد، در روزهای نخست تعطیلی به دلیل ناشناخته بودن این ویروس گمان بر این بود، که خیلی زود آموزش ها به شیوه حضوری برخواهد گشت، اما گویا این بیماری چنان بر زندگی مردم سایه انداخته است که قصد رفتن ندارد و برای جلوگیری از تعطیلی آموزش دانش آموزان، کلاس های درس در فضای مجازی ادامه پیدا کرد، که در ابتدا با مشکلات و دردسرهای زیادی برای خانواده ها و دانش آموزان همراه بوده است.

در کنار دسترسی نداشتن بیش از 3.5 میلیون دانش‌آموز سراسر کشور به آموزش مجازی، همچنین دانش آموزانی که در این فضا شرکت داشتند نیز وضعیت قابل قبول نبود و متاسفانه با گذشت دو سال از کرونا در جهان، زمزمه های افت تحصیلی دانش آموزان به گوش می رسد.

گفتنی است که بیشترین ضربه از افت یادگیری متوجه دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی و مناطق محروم شد؛ واقعیت این است که در چند سال آینده، شکاف آموزشی پررنگ‌تر از امروز جلوه خواهد کرد و همچنین افت تحصیلی پنهان، موضوعی نیست که توجه برنامه‌ریزان را به خود جلب کند!

اُفت آشکار و پنهان دانش‌آموزان، وضعیتی است که در شرایط آموزش مجازی رقم خورده است و در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد؛ همچنین دوری دانش‌آموزان از مدرسه باعث گسترش نابرابری در یادگیری می‌شود، کیفیت یادگیری آنلاین به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت بازدهی آموزش‌ها در این دوره نصف آموزش‌های حضوری است و طبیعتاً بیشتر این ضعف متوجه اقشار پایین جامعه است، طبقات ضعیف جامعه هم از امکانات یادگیری آنلاین کمتر بهره می‌برند و هم فاقد پشتیبانی کافی خانواده برای ادامه تحصیل خود هستند به همین دلیل پیش‌بینی قطعی وجود دارد که در سال‌های آینده با موجی از ترک تحصیل و اُفت تحصیلی در مدارس و مناطق محروم کشور مواجه شویم.

 

خسارت های آموزش مجازی برای دانش آموزان محروم پررنگ تر است

دانش‌آموزان حاشیه شهرها با دور شدن از مدرسه، فرصت مناسبی را برای کار کردن به دست می‌‌آورند و مشخص نیست پس از بازگشایی مدارس چه تعداد از آنها حاضرند به پشت نیمکت‌های مدرسه بازگردند؟

هر چند که پیش از این هم در کلاس‌های شلوغ و پرتراکم مدارس دولتی، کیفیت یادگیری دانش‌آموزان پایین بود و عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی اثبات‌کننده این موضوع است؛ اما در شرایط آموزش مجازی به دلیل آنکه مشخص نیست دانش‌آموز آموزش‌ها را دریافت می‌کند یا اینکه والدین در حال پاسخگویی به سؤالات هستند، نمی‌توان از کیفیت یادگیری اطمینان کسب کرد و طبیعتاً نمرات هم دقت و اعتبار کافی را ندارند.

مسئله مهم و قابل توجه دیگر آسیب هایی است که با رها شدگی دانش آموز در فضای مجازی باعث تهدید بزرگی برای خانواده و جامعه شده است و در بسیاری از خانواده ها به دلیل نبود نظارت و حمایت کافی از دانش اموز در این فضا قطعا خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

 

علاوه بر این به نظر می رسد در روزهایی که آموزش ها تماما مجازی شد، بیش از گذشته آموزش برخی کتاب های درسی مثل تفکر و سبک زندگی و یا فرهنگ و هنر و ورزش به حاشیه رفته است و دروس اولویت بندی شده اند؛ این در حالی بود که در روزهای برگزاری کلاس های حضوری در مدارس نیز گاهی اوقات ساعت های ورزش و هنر برای جبران دروس ریاضی و علوم گذاشته می شد، در این فضا به صورت کامل به فراموشی سپرده شد.

در سال تحصیلی 1400 با بررسی های صورت گرفته و خسارت ها و افت تحصیلی، عقب ماندگی های تحصیلی، براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا و افزایش روند واکسیناسیون در بین فرهنگیان، مردم و آغاز واکسیناسیون دانش آموز و تسریع آن مقرر شده است که کلاس ها با شرایط برنامه ریزی شده به سمت حضوری گام بردارند، تا بتوانند شرایط را بهتر کنند و بخشی از خسارت های وارده را جبران کنند.

 

آموزش مجازی باعث افت تحصیلی آشکار و نهان دانش آموزان شد

مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه چندین اصل برای بازگشایی مدارس مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: اصل مهم توجه به سلامت فرهنگیان و اولیا است، زیرا هر جا سلامت به خطر بیفتد، آموزش به سمت مجازی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش مجازی طی دو سال گذشته باعث افت تحصیلی آشکار و پنهان شده است، گفت: مهم ترین بخش افت آشکار،  حذف 30 درصد از مطالب آموزشی کتاب ها بود که در سال تحصیلی جاری بناست که 100 درصد محتوا و مسائل تربیتی و فرهنگی  و پرورشی به صورت کامل آموزش داده شود.

مودی با بیان اینکه افت تحصیلی پنهان در آموزش مجازی آثار جبران ناپذیری به همراه داشته است، گفت: آموزش مجازی، قابل قبول بوده اما مطلوب نبوده و در مکان هایی که دسترسی به سامانه شاد نداشتند و یا درسنامه توزیع شده، معایبی به همراه داشته و تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر به سمت آموزش حضوری گام برنداریم، مشکلات دیگری خواهیم داشت، گفت: گرچه دانش آموزان در منزل در کنار خانواده ها بودند، اما موضوع نقش پذیری و مسئولیت پذیری را تحت تاثیر قرار داده ، کم تحرکی دانش آموزان، افزایش وزن و سلامت جسمی و روحی را به همراه داشته، علاوه براین فضای مجازی در کنار محاسنی که دارد معایبی زیادی نیز دارد.

 

برگزاری کلاس های حضوری براساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا

مودی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه در مدارس استان به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز می شود، اظهار داشت: براساس تصمیمات ستاد کرونا، تمامی مدارس روستایی و عشایر و دروس عملی هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش که جمعیت کلاس های آنها کمتر از 15 نفر است، به صورت حضوری اجرایی می شوند.

وی ادامه داد: همچنین در مدارس روستایی که کلاس ها 30 نفره هستند، نیز با تقسیم بندی کلاس ها در دو زمان مختلف آموزش حضوری خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سایر مدارس  برگزاری حضوری کلاس اولی ها با تقسیم بندی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود، گفت: در مدارس با جمعیت بیش از 300 دانش آموز، آموزش حضوری از 15 آبان ماه با شیفت بندی و تدریس دروس اصلی و تخصصی آغاز می شود و سایر دروس در فضای شاد و مدرسه ایران به صورت مجازی اجرا می شود.

 

 

هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد

عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در مجموع مقاطع ابتدایی استان 104 هزار و 600 دانش آموزتحصیل دارند، اظهار داشت: لازم به ذکر است که از این تعداد 47 هزار و 633 دانش آموز در مدارس روستایی و عشایر تحت پوشش راهبران آموزشی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وجود بیماری کرونا، قطعا سلامت و امنیت کودکان مهم ترین مسئله است، گفت: براساس تجربیات به دست آمده در سراسر دنیا، هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد و در آموزش مجازی دانش آموز و خانواده احساس رضایت کامل ندارند.

بدخشان با اشاره به اینکه خراسان شمالی در گروه استان های تولید محتوا برای سامانه شاد، در سراسر کشور بوده است، گفت: علی رغم اینکه تولیدات بسیار با کیفیت و استاندارد بوده اند، اما ارتباط کلامی و عاطفی که در کلاس های درس رقم می خورد، قطعا با حضور در کلاس های مجازی جبران نخواهد شد.

 

محرومیت 32 هزار دانش آموز خراسان شمالی از سامانه شاد

این مقام مسئول اضافه کرد: امید است که با تکمیل واکسیناسیون، کلاس ها در دوره های به ویژه پیش دبستانی و ابتدایی به سمت آموزش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی رود.

وی با بیان اینکه در موضوع آموزش مجازی، دسترسی نداشتن گروه زیادی از دانش آموزان به فضای شاد نیز دردسرساز شده است، گفت: در استان خراسان شمالی به دلیل فقر مالی و فرهنگی و نبود تجهیزات زیرساختی، در سال تحصیلی گذشته 32 هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی از حضور در فضای شاد و کلاس های مجازی محروم شدند.

بدخشان با اشاره به اینکه این گروه از دانش آموزان محروم از شاد، بیشتر در مناطق عشایری، کم برخوردار و کم جمعیت بودند که آموزش ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل ها دنبال می شد، اما قطعا این مشکلات روی کیفیت آموزشی اثر گذار بوده است.

 

شرکت 11 هزار دانش آموز استان در کلاس تداوم یادگیری جهت جبران عقب ماندگی تحصیلی

این مقام مسئول ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته 13 هزار و 723 دانش آموز خراسان شمالی به عنوان دانش آموز نیاز به تلاش بیشتر تشخیص داده شد و در تابستان با همکاری بسیج دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی و آموزش و پرورش آموزش هایی با عنوان طرح تداوم یادگیری از تیرماه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، که به دنبال آن 11 هزار دانش آموز در این کلاس ها شرکت تا بتوانند عقب ماندگی تحصیلی را جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مدارس خراسان شمالی در مناطق عشایری و روستایی هستند، گفت:  لازم به ذکر است که قطعا در این مناطق تجهیزات، فضای آموزشی استاندارند و وسایل کمک آموزشی به صورت کامل در دست نیست و باعث دردسرهای زیادی برای مردم و آموزش و پرورش شده است.

بدخشان یادآور شد: در موضوع استفاده دانش آموزان از آموزش های مجازی، متاسفانه تهدیداتی برای آنها در فضای مجازی وجوددارد، که در بسیاری از موارد شاید اولیا به صورت دقیق بر آموزش و فرزندشان نظارت کافی ندارند و باعث رها شدن دانش اموز در فضای مجازی و تهدیداتش خواهد شد، در حالی که خانواده باید نظارت، حمایت و هدایت را داشته باشند.

وی گفت: معلم آموزش ها را به صورت کامل در فضای مجازی دنبال می کند، اما نقش خانواده خیلی مهم است و باتوجه به شرایط فعلی خانواده باید به روز باشد تا بتواند فرزندش را در این فضا نظارت و کنترل داشته باشد، زیرا در غیر اینصورت خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

 

غیر واقعی بودن، بازخوردهای کلاس های مجازی

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه مندی های کلاس های مجازی این است که دانش آموز، از طریق این فضا آموزش را دریافت می کند، اما اینکه نتیجه و عملکردی که دانش آموز برای معلم ارائه می دهد، دستاورد و حاصل تلاش دانش آموز است یا خانواده انجام می دهد، باعث نگرانی است، براین اساس شاید بخشی از بازخوردهایی که به معلم انتقال داده می شود، واقعی نباشند.

وی یادآور شد: علاوه بر این، دانش آموز در محیط و فضای باز نیاز به بازی و ورزش دارد، که در بحث کلاس های مجازی این موارد خیلی مطرح نیست و همه این ها باعث آسیب هستند و در واقع یادگیری معناداری در فضای مجازی اتفاق نمی افتد.

 

آموزش مجازی و رها شدن دانش آموزان در فضای مجازی دردسرساز می شود

غلامعلی پارسا، مدرس دانشگاه های خراسان شمالی در ادامه با خبرنگار ما با اشاره به اینکه برای استفاده از هرچیزی یک چارچوبی وجود دارد، گفت: فضای مجازی یک محیط رها شده است و متاسفانه به موجب آموزش های مجازی دانش آموزان خسارت های جبران ناپذیری جامعه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده برای رسیدگی به امورات شخصی شان، فرزندشان را به تنهایی در فضای بی در و پیکر مجازی رها می کنند، که با توجه به جذابیت های این فضا نه تنها دانش آموز تمرکزی روی درس نخواهد داشت، بلکه از لحاظ اخلاقی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

آموزش مجازی در روزهای کرونایی، یک مسکن محسوب می شود

محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه آموزش در فضای مجازی در واقع یک مسکن محسوب می شود، گفت: آموزش در فضای مجازی یک هدف قطعی تلقی نمی شود، زیرا مهم ترین موفقیتی که آموزش را تضمین میکند، آموزش حضوری و چهره به چهره است.

وی با اشاره به اینکه معلم، دانش آموز و کلاس بخش هایی از پازل تعلیم و تربیت هستند، ادامه داد: انتقال کامل آموزش به سمت فضای مجازی قابل قبول نیست، بلکه درحال حاضر به دلیل شیوع کرونا در سراسر جهان این سبک آموزشی تبدیل به یک اجبار شده و در واقع مطالبه حقیقی نیست.

وحیدی با بیان اینکه در بحرانی که رخ داده است فضای مجازی جلوه گر شد، افزود: این گونه نیست که آموزش مجازی جایگزین کلاس درس باشد، زیرا اگر به این طریق باشد باید تمامی مدارس تعطیل شوند.

 

آموزش در فضای مجازی برای برخی از دانش آموزان یک فرصت تلقی می شود

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه آموزش در فضای مجازی و تلویزیون برای برخی از دانش آموزان یک فرصت تلقی می شود، گفت: دانش آموزان از فایل های بارگذاری شده معلمان باتجربه و شیوه های متفاوت تدریس در سامانه شاد و تدریس های نوین در فضای صداوسیما می توانند کلاس های پرباری را داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد: در این شرایط که دانش آموز بخش زیادی از زمان را در منزل سپری می کند، مدیریت و همکاری خانواده را می طلبد که باید این ارتباط تقویت شود، قطعا ارتباط در فضای مجازی با معلم، مدرسه و صداوسیما باید توسط خانواده کنترل شود، و علاوه بر حمایت فرزند، ارتباط بین اعضای خانواده را نیز بهبود می بخشد.

 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان