به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین به نقل از ایسنا؛محسن قاضي مرادي، مسعود ولدبيگي، علي مرادخاني، حميدرضا صدر، جلال ستاري، ارشا اقدسي، فرشته طائرپور، علي سليماني، محمد ابوالحسني، بابک خرمدين و ... تنها کساني نيستند که جامعه فرهنگ و هنر ايران تنها در عرض ۶ماه در سوگ از دست دادن آنها نشست.
براي تهيه اين گزارش تک تک روزهاي سال را از ابتداي بهار ورق زديم، از آغازين روز سال ۱۴۰۰ جلو مي‌آمديم و هر بار با ديدن تيترهاي «درگذشت» و فقداني پس از فقداني ديگر غم روي دلمان سنگين‌تر مي‌شد. غم از دست دادن عزيزان و نزديکان در هرجاي دنيا اتفاقي سخت و ناگوار است و هر کدام خسراني براي جامعه محسوب مي‌شود، اما به قطع مي‌توان گفت از دست دادن آنهايي که سرمايه فرهنگي، هنري، فکري و مديريتي يک جامعه به حساب مي‌آيند، صدمات اين خسران را بيشتر مي‌کند.

اهل فرهنگ، هنر و ادب که سال‌هاي عمرشان را در راه آموختن و کسب دانش و مهارت صرف کرده‌اند و ثمره آموخته‌ها و تجريبات خود را در اختيار جامعه مي‌گذارند، با از دست رفتن هرکدامشان بار سنگيني بر دوش ديگر هنرمندان قرار مي‌گيرد و نسل‌هاي بعد از حضور آنها محروم مي‌شوند.
مرگ اتفاقي پيش‌بيني شده نيست، فرشته‌مرگ بي‌خبر از راه مي‌رسد و هر کسي را در هر جايگاه و موقعيت و مکاني با خود مي‌برد. شايد تا سال‌ها يا حتي کمتر، ماه‌ها پيش مرگ برايمان معناي ديگري داشت اما امروز با حضور اين ويروس منحوس مواجهه ما با مرگ از هر زمان نزديک‌تر و بيشتر شده است، تاجايي که گاهي فراموش مي‌کنيم چه کسي را کِي از دست داديم و حتي آنان که به مرده‌پرستي شهره بودند اکنون فرصت برگزاري يک مراسم يادبود هم ندارند.
تقويم  ۱۴۰۰ را که روز به روز جلو بياييد از قهر کرونا تا يک قتل، مرگ‌هاي زودهنگام، از دست رفتن جوانان و فوت به دليل کهولت سن، هنرمندان و فعالان فرهنگي بسياري را در خود بلعيده است. ايسنا غم از دست دادن اين عزيزان را بار ديگر تسليت گفته و براي يادبودي از فعاليت‌ها و اقدامات در واپسين روزهاي تابستان، اين گزارش را تهيه کرده است.


۷ فروردين
محمد ابوالحسني / تهيه‌کننده
محمد ابوالحسني تهيه‌کننده و فعال حوزه انيمشين، فعاليت خود را در اين حوزه از دهه ۸۰ آغاز کرد و آثاري مانند مجموعه «ديرين ديرين»، فيلم سينمايي «تهران ۱۵۰۰» و «حسن دست نزن خطرناکه» و چندين انيميشن ديگر فرهنگي را در کارنامه کاري خود دارد.
او که به دليل ابتلا به ويروس کرونا و درگيري ريه با اين ويروس در بيمارستان بستري بود، شنبه هفتم فروردين ماه دار فاني را وداع گفت.

۱۳ فروردين
ميثم مطهري / کارگردان جوان تئاتر
اين هنرمند متولد سال ۱۳۶۳ و دانش‌آموخته دکتراي مطالعات تئاتر از پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود و در حوزه تحقيق و پژوهش فعاليت داشت. او که يکي از اعضاي فعال کانون کارگردانان خانه تئاتر بود، در سال ۱۳۹۶ نمايش «گرترود - روح پدر هملت» را در تالار مولوي روي صحنه برد. اين هنرمند بر اثر عارضه کليوي بامداد ۱۳ فروردين ماه درگذشت.

۱۴ فروردين
حسين ملکي / عکاس، فيلمبردار و بازيگر پيشکسوت سينما


حسين آرتيست يا همان حسين ملکي متولد سال ۱۳۲۰ از عکاسان، فيلمبرداران و بازيگران سينماي ايران بود و مديرفيلمبرداري آثاري چون «نياز»، «بندر مه آلود»، «تله»، «سالاد فصل» و «محاکمه» و بازي در فيلم‌ها و سريال‌هايي مانند «سناتور»، «تاراج»، «شير سنگي»، «ترن»، «حوانمرد»، «جاده قديم»، «قسم» و «بچه مهندس» را در کارنامه کاري خود دارد. او هچنين پيش از انقلاب نيز عکاسي پشت‌صحنه سينما بود.
حسين ملکي صبح شنبه ۱۴ فروردين به دليل بيماري کبدي کهنه‌اي که داشت، چشم از جهان فرو بست.

۲۵ فروردين
محسن قاضي‌مرادي /  بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون


محسن قاضي‌مرادي  متولد ۱۳۲۰ و فارغ التحصيل مدرسه عالي مديريت تهران بود. او بازي در سينما را از سال ۱۳۵۱ با فيلم حسن سياه (بدون ذکر در شناسنامه فيلم) به کارگرداني پرويز اصانلو آغاز کرد. در کارنامه هنري اين هنرمند که بيش از  ۳۰ فيلم و ۴۰ سريال به چشم مي‌خورد، همکاري با هنرمنداني همچون بهرام بيضايي (سگ کشي)، بهمن فرمان آرا (خانه‌اي روي آب)، رخشان بني‌اعتماد (زير پوست شهر)،  پريسا بخت‌آور (دايره زنگي)، مازيار ميري (قطعه ناتمام)، ابوالحسن داودي (تقاطع و مرد باراني)، داود ميرباقري (مسافر ري)، سيروس الوند (يک بار براي هميشه)، شهرام اسدي (اوينار)، مجتبي راعي (غزال)، ايرج طهماسب (دختر شيريني فروش)، خسرو معصومي (رسم عاشق کشي)، مهدي صباغ‌زاده (صبحانه‌اي براي دو نفر ) و داود ميرباقري، مرضيه برومند، پريسا بخت آور و ... وجود دارد.
او همسر مهوش وقاري بود و پس از بيش از ۳۰ سال فعاليت در عرصه سينما و تلويزيون در ۸۰ سالگي و پس از مدت‌ها تحمل رنج بيماري پارکينسون، بر اثر عوارض اين بيماري، شامگاه ۲۵  فروردين ماه از دنيا رفت.

۲۹ فروردين
افشين سليمان‌پور / بازيگر تئاتر
افشين سليمانپور متولد سال ۱۳۴۶ و همسر نوشين تبريزي _نمايشنامه‌نويس، کارگردان و بازيگر تئاتر_ در کارنامه هنري‌اش بازي در نمايش‌هايي مانند «گنجفه» ، «تالاب هشيلان»، «خانه پدري »،  «طعم آلوي جنگلي»، «شهر تنهايي من» و فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» و ... به چشم مي‌خورد. اين هنرمند صبح ۲۹ فروردين ماه بر اثر ايست قلبي در بيمارستان درگذشت.

۳۰ فروردين
هوشنگ منصور خاکي / بازيگر پيشکسوت سينما

هوشنگ منصورخاکي متولد ۱۳۲۲ از سال ۱۳۵۰ وارد حوزه سينما شد و همزمان در رشته ورزش‌هاي رزمي آن زمان از جمله کشتي کج و شنا فعال بود و در اکثر فيلم‌هاي اکشن حضور داشت. قبل از انقلاب در حدود ۱۲ فيلم سينمايي و سريال بازي کرد. بعد از انقلاب نيز در حدود ۲۵ فيلم سينمايي و ۱۲ سريال تلويزيوني بازي کرد. او در يک فيلم در کشور مصر به نام «قلب من قدس/شير سينا» نيز ايفاي نقش نمود.

اين هنرمند که از اوايل دهه ۹۰ خانه نشين شده بود، پس از حدود ۹ ماه که دچار عارضه مغزي شده بود، به دليل ابتلا به ويروس کرونا صبح ۳۰ فروردين ماه دار فاني را وداع گفت.

۲ ارديبهشت
اشکان منصوري / بازيگر و خبرنگار جوان سينما


اشکان منصوري فارغ‌التحصيل رشته بازيگري بود. او علاوه بر فعاليت رسانه‌اي در حوزه سينما، وارد عرصه بازيگري شد و فيلم‌هاي «هزارپا»، «ديناميت»، «جشن دلتنگي»، «تگزاس ۲»، «محرمانه»، و سريال‌هاي «رقص روي شيشه»، «دلدادگان»، «هشت‌ونيم دقيقه» و ... از جمله آثاري است که او در آن نقش‌آفريني کرد.
منصوري در حدود ۴۰ سالگي دچار عارضه کليوي شد و قرار بود عمل جراحي داشته باشد، اما سرانجام، دوم ارديبهشت‌ماه براثر مشکلات ناشي از بيماري از دنيا رفت.

۱۱ ارديبهشت
آينا قطبي يعقوبي / منتقد جوان تئاتر
آينا قطبي يعقوبي دانش‌آموخته تئاتر بود که گرچه فرصتي براي اجراي نمايش نيافت ولي در حوزه نقد بسيار فعال و به عنوان منتقد در جامعه تئاتري شناخته شده بود. او که در زمينه نمايشنامه‌نويسي و کارگرداني ايده‌هاي بسيار داشت، قرار بود سال ۹۸ نمايشي را با عنوان «سوختيم، سوختيد، سوختند» در بخش ديگرگونه‌هاي اجرايي جشنواره تئاتر فجر اجرا کند.
اين منتقد بعد از سال‌ها مبارزه با بيماري سرطان جمعه ۱۰ ارديبهشت ماه در سن ۴۰ سالگي درگذشت.

عليرضا موسوي/ بازيگر جوان تئاتر

عليرضا موسوي از بازيگران جوان که نمايش‌هاي «مزا مزا»، «چند روايت مجهول و روزانه»، «همه درها به بيرون باز نمي‌شوند» از جمله کارهاي او بوده است، در ۲۲ سالگي بر اثر عوارض ناشي از کرونا درگذشت.

۱۵ ارديبهشت
مصطفي حضرتي/ عکاس و فيلمبردار پيشکسوت سينما و تلويزيون
مصطفي حضرتي متولد سال ۱۳۲۶ در شهر بم و دانش آموخته‌ مدرسه عالي تلويزيون و سينما بود که سال‌ها به عنوان فيلمبردار و عکاس در تلويزيون و سينما فعاليت داشت. او در مستند بلندي که از اردوگاه آوارگان جنگ تحميلي در بروجرد (به تهيه‌کنندگي پدرام اکبري) ساخته شد نيز عکاس و دستيار فيلمبردار بود.
از ديگر کارهاي سينمايي حضرتي به مستند بلند «باغ سنگي» ساخته پرويز کيمياوي، «زنده باد» ساخته خسرو سينايي و «هيروگليف» که سال ۱۳۵۹ ساخته شد مي‌توان اشاره کرد. اين هنرمند آرشيو عکس غني از ارگ بم قبل و پس از زلزله و نيز پس از مرمت داشت که قصد داشت تا آن را به يونسکو بدهد ولي شرايط فراهم نشد.
او سرانجام صبح ۱۵ ارديبهشت‌ماه براثر ابتلا به کرونا درگذشت.

۲۰ ارديبهشت
بيژن افشار / بازيگر سينما و تلويزيون


بيژن افشار متولد سال ۱۳۳۳ در فيلم‌هاي سينمايي «مرباي شيرين»، «قلب‌هاي ناآرام»،«در وجه حامل»، «خبر خاصي نيست» ، «خيابان ديوار»،«پيچ جاده نمناک»، «تابو»،« تمشک» و مجموعه‌هاي «مختارنامه»، «شهريار»،«خواب بلند»، «پرواز در ارتفاع صفر»، «يلدا» و ... بازي کرده و علاوه بر اين‌ها يکي از اعضاي فعال خانه تئاتر بود. به گفته بهزاد فراهاني او يکي از صنفي‌ترين شخصيت‌هايي بود که در انجمن حضور داشته و درگذشتش فاجعه‌اي غمبار است.
اين هنرمند در ۶۷ سالگي بر اثر ابتلا به ويروس کرونا دوشنبه ۲۰ ارديبهشت‌ماه چشم از جهان فروبست.

۲۱ ارديبهشت
منصور نورپور / رئيس انجمن سينماداران کشور و مدير سينما قدس اصفهان
منصور نورپور، رئيس انجمن سينماداران کشور، سينما قدس اصفهان را در سال ۱۳۵۴ با نام شهر فرنگ ساخت و بعد از انقلاب نيز آن را بازسازي کرد و به کار خود ادامه داد. منصور نورپور بر اثر ابتلا به ويروس کرونا، ۲۱ ارديبهشت‌ماه در اصفهان درگذشت.

مسعود ولدبيگي / گريمور

ولدبيگي متولد سال ۱۳۱۴ از قديمي‌ترين گريمورهاي سينماي ايران و پدر سحر ولدبيگي _بازيگر_  بود. او که در کارنامه کاري‌اش چهره‌پردازي بيش از ۵۰ فيلم و سريال ديده‌ مي‌شود، جوايز متعدي را نيز از جشنواره‌هاي مختلف به نام خود کرده است.

او براي چهره‌پردازي فيلم‌هاي «از کرخه تا راين»، «پرده آخر» و «زشت و زيبا» سيمرغ جشنواره فجر را گرفته بود. او علاوه بر چهره‌پردازي تجربه بازي در فيلم‌ها و سريال‌هاي مختلفي داشت. او در سريال «مختارنامه» هم در طراحي گريم آن مشارکت داشت و هم بازي کرد و به اين ترتيب ولدبيگي در نقش نجده بن عامر، سر دسته خوارج، با گريم عبدالله اسکندري جلوي دوربين ظاهر شد.
ولدبيگي طراحي گريم فيلم‌هايي همچون «توبه نصوح» مخملباف، «کمال‌الملک» علي حاتمي، «قرمز» فريدون جيراني، «روز شيطان» بهروز افخمي، «سلطان» و «ضيافت» مسعود کيميايي و «دوئل» احمدرضا درويش را در کارنامه خود داشت.
اين هنرمند سرانجام سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت‌ماه در ۸۶ سالگي از دنيا رفت.

۲۶ ارديبهشت
بابک خرمدين / کارگردان سينما


بابک خرمدين سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. او داراي مدرک کارشناسي ارشد سينما از دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و فارغ التحصيل ۱۳۸۸ بود. از  آثار بابک خرمدين مي‌توان به «بور بيجاده رنگ» ۱۳۸۶( ۲۲ دقيقه)، «سه شنبه: مامان» ۱۳۸۸( ۹ دقيقه)، فيلم نيمه بلند داستاني «روزن (کورسو)» ۱۳۸۹ (۴۲ دقيقه)، فيلم بلند داستاني «سوگنامه‌اي براي ياشار» ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن (۷۲ دقيقه)، ساخت سه فيلم کوتاه داستاني به نام‌هاي «برش» ۱۳۸۳ به مدت (۱۲ دقيقه) اشاره کرد.
او جوايز متعددي نيز در کارنامه کاري خود دارد. بهترين فيلم کوتاه داستاني براي «بور بيجاده رنگ» در جشنواره بين‌المللي فيلم آسا (فيلم‌هاي انسان دوستانه)، برنده ديپلم افتخار بهترين کارگرداني براي فيلم «بور بيجاده رنگ» در پنجمين جشنواره بين‌المللي پروين اعتصامي ۱۳۸۸، برنده جايزه بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه و بهترين صدا براي فيلم «بور بيجاده رنگ» در ششمين جشنواره دانشجويي فيلم نهال (دانشگاه هنر )۱۳۸۸ و کانديد بهترين (تصويربرداري و تدوين) شده بودند.
متاسفانه اين هنرمند جوان در ۴۷ سالگي توسط پدر و مادرش در خانه‌شان واقع در شهرک اکباتان تهران به قتل رسيد و طبق اقرار، پدر اين کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بيهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه و از خانه خارج کرده است.

۱۳خرداد
مسعود بهبهاني‌نيا / فيلمنامه نويس
اين هنرمند متولد سال ۱۳۳۵ بهبهان خرمشهر نويسنده و تهيه‌کننده سريال‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني، فارغ‌التحصيل از دانشگاه تهران در رشته جامعه‌شناسي و مرکز آموزش فيلم‌سازي باغ فردوس در رشته فيلمنامه‌نويسي بود. در کارنامه کاري او نويسندگي بيش از ۱۵ فيلم و سريال ديده مي‌شود که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به «خاک سرخ»، «راوي کوچک»، «نسيم شمال، باد جنوب»، «نرگس»، «کارآگاهان»، «ترانه مادري»، «فاصله‌ها»، «کيميا» و ... اشاره کرد.
او سرانجام شامگاه ۱۳خردادماه به دليل سکته قلبي درگذشت.

۱۷ خرداد
علي مرادخاني / معاون سابق هنري و مدير موزه موسيقي
علي مرادخاني فارغ‌التحصيل رشته روانشناسي از دانشگاه تهران بود. او پس از پايان تحصيلاتش، با حضور در شغل‌هاي مديريتي فعاليت حرفه‌اي خود را ادامه داد.
از سابقه مديريتي مرادخاني مي‌توان به مديريت توليد فيلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت همکاري‌هاي سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت مرکز آموزش فيلمسازي، مدير مرکز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديريت موزه موسيقي اشاره کرد.
تاسيس خانه موسيقي ايران با همکاري هنرمندان موسيقي از ديگر اقدامات علي مرادخاني در دوران حياتش محسوب مي‌شد.
علي مرادخاني به دليل ابتلاء به ويروس کرونا به مدت سه هفته در بيمارستان بستري شد و پس از يک هفته به دليل عوارض ناشي از اين بيماري بار ديگر راهي بيمارستان شد. او پس از تحمل چند روز بيماري در نهايت صبح روز دوشنبه ۱۷خرداد ماه دار فاني را وداع گفت.

۳۱ خرداد
ابوالفضل شاه‌کرم / بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون
ابوالفضل شاه‌کرم متولد سال ۱۳۳۴ در بيش از ۵۰ اثر نمايشي و چندين فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني بازي کرد. ايفاي نقش در تئاترهايي همچون «کوچ»، «غربت»، «چشم در برابر چشم»، «ميلاد»، «شبي در حلبي‌آباد» و فيلم‌هاي سينمايي «مارمولک»، «خرس»، «مهمان داريم» و نيز مجموعه‌هاي تلويزيوني «امام علي»، «خاک سرخ»، «آشپزباشي» و ... بخشي از کارنامه هنري اين بازيگر است.
اين بازيگر به دليل مشکلات کليوي و ريوي صبح دوشنبه ۳۱ خردادماه در بيمارستان از دنيا رفت.

۱ تير
حميد مجتهدي / مستندساز و تصويربردار پيشکسوت
حميد مجتهدي مدرک کارشناسي خود را در رشته سينماتوگرافي و عکاسي از ريجنت کالج دانشگاه لندن دريافت کرده‌ و تخصص فيلمبرداري، نورپردازي و فيلمبرداري هوايي از دانشگاه کاليفرنيا، لس‌آنجلس (يو سي ال اي) ايالات متحده داشت.
نخستين فيلم او «موميايي» است که در سال ۱۳۴۵ کارگرداني کرد. وي سه سال بعد موسسه سينمايي چهلستون را تأسيس کرد. اين هنرمند زماني که عنوان هفتمين فيلمبردار هوايي دنيا را در اختيار داشت، به عنوان کارگردان و مدير فيلمبرداري مجموعه مستند ايران را شروع کرد و در جريان آن به معرفي جاذبه‌هاي فرهنگي کشور ايران از نماي زميني و هوايي پرداخت که از صداوسيما پخش شد.
اين مستندساز و تصويربردار که چند سالي به بيماري سرطان مبتلا بود، اول تير ماه در سن ۸۰ سالگي در بيمارستان باهنر تهران درگذشت.

۲ تير
«مهشاد کريمي» خبرنگار حوزه محيط زيست ايسنا و «ريحانه ياسيني» خبرنگار ايرنا


اما ما رسانه اي ها هم همکارانمان را از دست داديم؛ عصر چهارشنبه، ۲ تير اتوبوس حامل خبرنگاراني که براي تهيه گزارش از وضعيت درياچه اروميه عازم آن منطقه شده بودند، در حوالي شهر نقده واژگون شد وچندين مصدوم بر جاي گذاشت. اما متاسفانه در جريان اين تصادف و واژگوني «مهشاد کريمي» خبرنگار ايسنا و «ريحانه ياسيني» خبرنگار ايرنا جان خود را از دست دادند.

«مهشاد کريمي» دانش آموخته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي متولد ۱۳۷۵ در سال ۱۳۹۵ همکاري خبر خود را با ايسنا آعاز کرد و در طول پنج سال خدمت يک خبرنگار فعال و پيگير در حوزه محيط زيست بود و «ريحانه ياسيني» داراي مدرک فوق ليسانس روزنامه‌نگاري از دانشگاه تهران بود و در سن ۲۷ سالگي سردبير ايرنا۲۴ شد و ويدئوهاي خبري و محصولات ويدئو ژورنال را سردبيري مي‌کرد.

۳ تير
ميرصلاح حسيني / بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون


ميرصلاح حسيني، بازيگر سريال‌هاي «مختارنامه» و «هزاردستان» و فيلم‌هاي سينمايي «مرسدس»، «مادر»، ‌ «شير سنگي» و «گل‌هاي داوودي» پس از تحمل يک دوره بيماري در ۷۳ سالگي فوت کرد. اين بازيگر فارغ‌التحصيل رشته بازيگري تئاتر بود و در کارنامه کاري او بازي در فيلم‌هاي مختلفي همچون «بانو»، «يکبار براي هميشه»، «بوي کافور، عطر ياس»، «تنوره ديو»، «در مسير تندباد»، «آتش در زمستان»، «دل و دشنه» و «گلوگاه» ديده مي‌شود.

۱۲ تير
محمد برسوزيان / بازيگر تلويزيون و سينما


برسوزيان ۷۶ ساله متولد تهران بود  که بر اثر جمله قلبي درگذشت. در کارنامه کاري او بازي در بيش از ۳۰ فيلم و سريال ديده مي‌شود. «رواني» ساخته داريوش فرهنگ، «شب روباه» به کارگرداني همايون اسعديان، «پنجه در خاک» از آثار ايرج قادري و «دمرل» يدالله صمدي، از جمله فيلم هاي سينمايي است که او در آنها بازي داشته است. «سه در چهار»، «متهم گريخت»، «در چشم باد» و «روزگار قريب» و ... نيز از سريال‌هايي بوده که وي در آنها نقش آفريني کرده است.

۱۷ تير
درويش محمود / نقال و پرده‌خوان
استاد درويش محمود که بر اثر بيماري قلبي درگذشت، به همراه برادرش استاد درويش علي از نخستين حاملان زنده ميراث ناملموس فرهنگي استان اصفهان بود و در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملي هنر پرده‌خواني و روضه‌خواني در شهر وزوان از توابع شهرستان شاهين‌شهر و ميمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده ميراث ناملموس نامشان ثبت شد.

۲۵ تير
حميدرضا صدر / نويسنده، منتقد سينما و مفسر ورزشي


حميدرضا صدر متولد ۱۳۳۵ در شهر مشهد پس از يک دوره مبارزه با بيماري سرطان در سن ۶۵سالگي درگذشت. صدر دانش‌آموخته رشته برنامه‌ريزي شهري در دانشگاه تهران و ليدز انگلستان بود و سال‌ها به عنوان نويسنده و منتقد سينما و هم‌چنين مفسر فوتبال فعاليت داشت و در کنار اين فعاليت‌ها شاعري و عکاسي نيز مي‌کرد.
اولين يادداشت سينمايي که از صدر به چاپ رسيد، نقدي بود بر يکي از فيلم‌هاي جان فورد که آغاز همکاري او با مجله فيلم را رقم زد و پس از تعطيلي اين مجله به گفته خودش ديگر در هيچ مجله و برنامه سينمايي به فعاليت مداوم نپرداخت اما همچنان از فعالان حوزه سينما بود. او پس از اين اتفاق، بيشتر به ترجمه کتاب، اجرا و کارشناسي برنامه‌هاي فوتبالي در تلويزيون مي‌پرداخت و در اين قالب ديده مي‌شد.

۹ مرداد
جلال ستاري / نويسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس
جلال ستاري سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد، در سوئيس تحصيل کرد و دکترا گرفت. او که در آستانه ۹۰ سالگي به علت مرگ مغزي درگذشت، بيش از ۱۰۰ کتاب در زمينه‌هاي افسانه‌شناسي، ادبيات نمايشي و نقد فرهنگي در طي بيش از ۶۰ سال تاليف و ترجمه کرد. او همچنين نشان شواليه هنر و ادب را از دولت فرانسه دريافت کرده بود.
از آثار جلال ستاري مي‌توان به «جان‌هاي آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشي در اسطوره گيلگمش و افسانه اسکندر»، «آيين و اسطوره در تئاتر»، «نمايش در شرق» و ترجمه‌هايي مثل «اسطوره‌هاي عشق»، «دانش اساطير»، «تأثير سينما در کودک و نوجوان» و ... اشاره کرد.

۱۳ مرداد
ارشا اقدسي / بازيگر و بدلکار

ارشا اقدسي، بازيگر و بدلکار متولد ۱۳۶۱، از شاگردان زنده‌ياد پيمان ابدي، از سال ۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تاسيس کرد و فعاليت‌هاي خود را با گروهش در ايران و عرصه بين‌المللي ادامه داد. او در پروژه‌هاي گوناگون سينمايي، تلويزيوني و تئاتر حضور داشت و تجربيات او در حوزه سينما، تئاتر و سريال‌ها به بيش از ۱۰۰ پروژه در ايران مي‌رسد. او علاوه بر آن در پروژه‌هاي سينمايي خارجي در آلمان، انگلستان، ترکيه، آمريکا، چين و هند نيز حضور داشته است.
اقدسي ششم مرداد ماه در جريان همکاري با يک پروژه سينمايي در بيروت و به هنگام ضبط صحنه‌اي مربوط به چپ کردن ماشين، دچار حادثه‌اي سنگين شد و پس از چند روز بستري در بيمارستان و تلاش براي مداوا و زنده ماندن او، سرانجام چهارشنبه ۱۳ مردادماه در بيمارستاني در بيروت درگذشت.

۱۵ مرداد
آيدين الفت / مهندس و طراح صدا
الفت  متولد سال ۱۳۵۲، مهندس الکترونيک و دانشجوي مقطع دکتري پژوهش هنر بود و مدرک کارشناسي ارشد مهندسي صدا را از کالج «Ex’pression» آمريکا را دريافت کرده و فارغ‌التحصيل دوره صدابرداري و صداگذاري ديجيتال از کالج ITD کانادا بود.
او با گروه‌هاي نمايشي بسياري همکاري داشت و در حوزه موسيقي و سينما نيز فعال بود. ميکس و مسترينگ موسيقي فيلم «مجبوريم» رضا درميشيان و نمايش‌هاي«مرغ دريايي من» و «آوازهاي عاشقانه‌اي از خاورميانه، به کارگرداني کيومرث مرادي، «ترن» به کارگرداني حميدرضا آذرنگ، «ترور» حميدرضا نعيمي از جمله کارهاي اوست.
او سرانجام پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

۲۱ مرداد
علي سليماني / بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون

علي سليماني متولد ۱۳۵۰ در تهران داراي مدرک کارشناسي نمايش با گرايش بازيگري فعاليت خود در سينما را با «سفر بخير» به کارگرداني داريوش مودبيان آغاز کرد. در کارنامه کاري او علاوه بر بازيگري طراحي دکور و اجرا هم ديده‌ مي‌شود.

از جمله آثاري که علي سليماني به ايفاي نقش پرداخته مي‌توان به فيلم‌هاي سينمايي چون «بي پولي»، «نجات يافتگان»، قارچ سمي، خاله سوسکه و..... اشاره کرد و از جمله آثار تئاتري‌اش هم بايد از کارگرداني و بازيگريش در دو اثر به نام «مردي در آينه» و «مکعب» نام برد. علاوه بر آن علي سليماني در تئاترهاي «خنکاي ختم خاطره»، «چشم به راه ميرغضب»، «عزيز مايي»، «ترن»، «شکار روباه» و نمايش اجرا نشده «روز حسين» و... هم به ايفاي نقش پرداخته بود. از جمله مجموعه‌هاي تلويزيوني اين هنرمند مي‌توان به «وضعيت سفيد»، «پايتخت ۴» ، «سقوط يک فرشته»، «داستان يک شهر» و... اشاره کرد.
اين بازيگر که به دليل ابتلا به ويروس کرونا در بيمارستاني در تهران بستري بود، بامداد پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه به علت عوارض ناشي از کرونا دچار ايست قلبي مي‌شود و در سن ۵۰ سالگي از دنيا مي‌رود.

 ۲۳ مرداد
منوچهر افسري / بازيگر سينما

او متولد سال ۱۳۳۱ بود و از دهه ۵۰ فعاليت خود در سينما را آغاز کرد و در بيش از ۳۰ فيلم سينمايي و چهار مجموعه تلويزيوني بازي کرد. آخرين حضور او در سينما در سال ۸۵ به فيلم «عاشق» برمي‌گردد و بعد از آن ديگر در اثري حضور نداشت.
از جمله فيلم‌هاي سينمايي اين بازيگر به «سگ کشي»، «مي‌خواهم زنده بمانم»، «رابطه پنهاني»، «دو فيلم با يک بليت»، «جهيزيه‌اي براي رباب»، «گنج»، «محموله»، «تيغ وابريشم»، «جدال»، «طغيان»، «پرواز به سوي مينو»، «زخم»، «تفنگدار» و «مأموريت آقاي شادي» مي‌توان اشاره کرد. همچنين «محاکمه»، «دزدان مادربزرگ»، « لبخند زندگي» و «خاله سارا» سريال‌هاي تلويزيوني هستند که افسري در دهه ۷۰ در آن‌ها بازي کرده بود.
اين هنرمند سرانجام ۲۳ مردادماه در ۶۹ سالگي چشم از جهان فرو بست.

خليل رافع نووير/ صدابردار و صداگذار سينما
اين هنرمند که متولد سال ۱۳۱۹ بود بر اثر سکته قلبي درگذشت و همزمان با منوچهر افسري به خاک سپرده شد.  «بوي گل سرخ»، «هفت سنگ»، «آخرين بندر»، «الو!الو! من جوجوام»، «روز ديدني»، «مرضيه» از جمله آثار  اوست.


فرشته طائرپور / تهيه کننده سينما


طائرپور متولد سال ۱۳۳۱ دانش‌آموخته ادبيات بود. او علاوه بر حضور در حوزه سينما و تهيه‌کنندگي، فعاليت مطبوعاتي‌ در سال‌هاي دور در کنار فعاليت‌هاي ادبي در مقام مشاور و نويسنده در حوزه کودک و نوجوان را نيز در کارنامه کاري خود دارد. او که در زمينه ادبيات کودک نيز فعاليت داشت، تاليف آثاري چون «ماجراي احمد و سارا» و «ماجراي احمد و ساعت» و ترجمه‌هايي مثل «پينه‌دوز»، «آرزوي فيل خاکستري» و «ماهي تنها» در اين زمينه از او به‌جا مانده است. 

اين هنرمند در دهه ۶۰ و ۷۰ در مقام تهيه‌کننده آثار خاطره‌انگيزي مانند «گلنار»، «پاتال و آرزوهاي کوچک» و «مدرسه پيرمردها» را براي کودکان و نوجوانان ساخت. اين تهيه کننده سينما که آثاري چون «گلنار» ،«خداحافظ دختر شيرازي» ،«آينه‌هاي روبرو» ، «نخودي»، «زن دوم»، «وقتي همه خواب بودند»، «پسر مريم»، «نان و شعر»، «پاتال و آرزوهاي کوچک»، «مدرسه پيرمردها» را تهيه کرده است و اخيرا نيز مجوز ساخت فيلم «نطق نويس» به کارگرداني نگار آذربايجاني را دريافت کرده بود. هنرمندان او را فردي مي‌دانستند که با همراهي‌، همدلي‌ و تلاش‌هاي دلسوزانه‌اش‌ به حل مشکلات و مسائل صنفي و سينمايي مي‌پرداخت. او در مقاطعي نيز داور جشنواره‌هايي همچون فيلم فجر هم بود و يکي از آخرين داوري‌هايش به جشنواره سال ۹۸ برمي‌گردد.
سرانجام فرشته طائرپور ۲۶ مردادماه در پي عوارض ناشي از ابتلا به کرونا از دنيا رفت.

۵ شهريور
صادق صفايي / بازيگر تئاتر، سينما و عضو هيات علمي گروه هنرهاي نمايشي دانشگاه تهران


صادق صفايي متولد سال ۱۳۴۰ در شهر طبس بود. او در طول دوران حرفه‌اي خود علاوه بر تدريس در مراکز مختلف آموزشي، در آثار گوناگون نمايشي نيز ايفاي نقش کرد.

او در نمايش‌هايي چون «پريشان در باد» به کارگرداني فرشاد فرشته حکمت، «دايره گچي قفقازي» به کارگرداني حميد سمندريان، «مرغ دريايي» به کارگرداني هما روستا و ... به عنوان بازيگر حضور داشته است و همچنين نمايش هاي همچون «مرگ»، «پليکان سبز»، «در جامعه مردگان» و «همچون انتظار الکترا» را در مقام کارگردان در تئاتر مولوي به روي صحنه برده است. 

صفايي در تعداد قابل توجهي از فيلم‌هايي سينمايي از جمله «از کرخه تا راين»، «آژانس شيشه اي»، «من و زيبا»، «سفر سرخ»، «خوابگاه دختران» و ... نيز ايفاي نقش کرده است و براي فيلم «از کرخه تا راين» موفق به کسب سيمرغ بازيگر مرد مکمل از جشنواره فيلم فجر شده بود، ۵ شهريورماه چشم از جهان فروبست.

۱۸ شهريور
عليرضا فتحي / طراح بدلکاري
عليرضا فتحي که پيش‌تر رييس انجمن بدلکاران خانه سينما بود فعاليت کاري خود را در جلوه‌هاي ويژه از دهه ۶۰ آغاز کرده بود. در کارنامه کاري خود حضور در فيلم‌هايي همچون «محمد رسول‌الله»، «سيانور»، «باديگاد»، «خفه‌گي»، «رسوايي»، «ماهي سياه کوچولو»، «من ديه‌گو مارادونا هستم»، «آسپرين»، «سيزده ۵۹» و سريال‌هاي «سربداران» و «مختارنامه» را ثبت کرده بود، سرانجام ۱۸ شهريور ماه براثر ابتلا به کرونا از دنيا رفت.

انتهای پیام/1404