۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عرضه سیمان در بورس دست دلالان را کوتاه کرد
کد خبر: ۳۵۲۵۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۸ ساعت: ۷:۵۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس صنف مصالح فروشان قزوین:

عرضه سیمان در بورس دست دلالان را کوتاه کرد/ کاهش ۳۰هزار تومانی قیمت سیمان در استان

علی اکبر سیدی گفت: با اجرای طرح ورود سیمان به بازار بورس با کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت آن مواجه هستیم به طوری که قیمت سیمان آبیک که در هفته‌های گذشته در واحد‌های صنفی ۷۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود، اکنون به ۴۰ هزار و ۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.

عرضه سیمان در بورس دست دلالان را کوتاه کرد
سید علی‌اکبر سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره عرضه سیمان در بورس و تاثیرات آن در استان اظهار کرد: عرضه سیمان در بورس به عرضه و تقاضا بستگی دارد که خوشبختانه در اجرای این طرح با کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان مواجه هستیم به طوری که قیمت سیمان آبیک که در هفته‌های گذشته در واحد‌های صنفی ۷۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود، اکنون به ۴۰ هزار و ۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت پایه‌ای که کارخانه‌ها برای رقابت در بورس ارائه می‌کنند ثابت و حدود تنی ۴۸۰ هزار تومان است که در صورت ایجاد رقابت افزایش می‌یابد لذا قیمت واقعی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و این طرح موجب توزیع مناسب سیمان در واحد‌های عرضه‌کننده شد چون کارخانه‌ها با ظرفیت اسمی به کار تولید می‌پردازند.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه نظارت‌ها و مدیریت‌ها بر خط تولید بیشتر شده و نسبت به گذشته وضعیت بازار سیمان در استان مساعد است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

عرضه سیمان در بورس دسترسی متقاضیان را آسان کرد

سیدی ابراز کرد: به طور قطع بورس علاوه بر مزایا ممکن است با برخی معایب نیز همراه باشد؛ عرضه سیمان در بورس موجب شد هر شخصی هر میزان سیمان را که مورد نیازش است از هر کارخانه‌ای که مقرون به صرفه‌تر است، خریداری کند در حالی که پیش از این ما با مسائل بسیاری در حوزه تامین سیمان مواجه بودیم.

وی درباره معایب این طرح ادامه داد: طی دو هفته پیش سیمان را تنی ۹۰۰ هزار تومان خریداری کردم که همچنان در واحد‌های صنفی موجود است و به فروش نرفته اما همان سیمان را در بورس به قیمت ۵۳۰ هزار تومان خرید کردم که با این کاهش قیمت، مصالح فروشان متضرر شده‌اند.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین با بیان اینکه سه گروه می‌توانند از طریق دریافت کد بورسی برای خرید سیمان از بورس اقدام کنند، اذعان کرد: اولین گروه اشخاص حقیقی فعال در کارهای عمرانی هستند، دومین گروه واحد‌های سیمان‌بر نظیر تولیدکنندگان بتن آماده و سومین گروه مردمی هستند که شامل دو گروه واحد‌های صنفی شناخته شده و جوازدار و تعاونی‌داران هستند.

سیدی با بیان اینکه کاهش قیمت سیمان بر قیمت بتن آماده نیز موثر خواهد بود، تصریح کرد: اگر روند توزیع سیمان در بورس ادامه یابد قطعا دست دلالان کوتاه و در نهایت حذف خواهد شد که خوشبختانه شنیده‌ها حاکی از این است که طی هفته‌های آینده این برنامه برای فولاد اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون با توزیع سیمان سیاه در بورس تا حدودی این محصول به قیمت واقعی نزدیک شده اما از نظر سیمان سفید مشکل داریم، اگرچه مصرف آن در واحد‌های ساختمان‌سازی کم است و نمود بسیاری ندارد اما کاهش عرضه این محصول در بورس موجب افزایش قیمت این کالا به تنی یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده در حالی که پیش از این به قیمت تنی ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

بورس، سیمان سفید را گران کرد

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین اضافه کرد: فکر می‌کنم علت اصلی افزایش قیمت سیمان سفید در بورس این است که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد لذا انتظار داریم که مسئولین و نهادهای نظارتی دقت نظر لازم را در مورد مشکلات سیمان سفید نیز داشته باشند چون ما در این زمینه دچار چالش هستیم.

سیدی ادامه داد: هفته گذشته سیمان سفید ساوه را تنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان خریداری کردم در حالی که پیش از قرارگیری در بورس هر تن را نهایت ۸۰۰ و ۵۰:هزار تومان خرید می‌کردم؛ درواقع از زمانی که سیمان سفید در بورس توزیع شده نتوانستیم این محصول را زیر یک میلیون تومان خریداری کنیم.

وی افزود: پیش از قرارگیری سیمان سفید در بورس هر روز و هر میزانی که نیاز داشتیم می‌توانستیم خرید کنیم اما اکنون فقط طی یک روز مشخص، در هفته باید خرید لازم صورت گیرد و طی روزهای اخیر به طور مقطعی قیمت این محصول وارد کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وارد شد و ما با توجه به کشش تقاضا در شهر نتوانستیم خرید کنیم لذا انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به بحث سیمان سفید صورت گیرد.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین ابراز کرد: به طور کلی وضعیت ساخت‌وساز در استان نسبی و قابل قبول بود اما زمانی که قیمت سیمان وارد کانال ۷۰ هزار تومان شد با رکود مواجه شد که خوشبختانه بعد از کاهش صد درصدی قیمت سیمان متقاضیان در حال بازگشت به ساخت و ساز هستند.

سیدی در پایان گفت: در رابطه با بتن آماده نیز باید تجدید نظر صورت گیرد تا بتوانیم شاهد رونق ساخت و ساز بیشتر در استان باشیم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان