۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رضاخان دست‌نشانده استعمارگران برای نابودی نظام دینی و فرهنگی ایران بود
کد خبر: ۳۵۲۵۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۶ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با صبح قزوین:

رضاخان دست‌نشانده استعمارگران برای نابودی نظام دینی و فرهنگی ایران بود/ جریان نفوذ از تفکرات ارتجاعی غرب نشات می‌گیرد  

علی اکبر علیزاده گفت: رضاخان ماموریت داشت اسلام تشیع را به یک دین بی‌خاصیت تبدیل کند همچنین روحانیت شیعه را نابود یا بی‌خطر سازد، در همین راستا تحت عنوان نوسازی ایران، فرهنگ غرب را وارد کشور کرد.

رضاخان دست‌نشانده استعمارگران برای نابودی نظام دینی و فرهنگی ایران بود

علی اکبر علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با اشاره به سالروز فرار رضاخان از ایران اظهار کرد: بعد از جریان تنباکو، انگلیس که تمام کشورهای عالم را تحت استعمارخود درآورده بود، نمی‌توانست ایران را رسماً به استعمار درآورد در حالی که شبه قاره هند، عراق، آسیای شرقی، لیبی، مصر و منطقه شامات و بسیاری از کشورهای دیگر به استعمار حاکمان انگلیسی و فرانسوی درآمده بود.

وی افزود: انگلیسی‌ها علت را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده بودند که دو عامل مهم مذهب و روحانیت تشیع مانع از به استعمار درآوردن ایران شده‌اند لذا به دنبال شخصیتی بودند که به شدت در کشور ساختارشکنی کند تا آن‌ها بتوانند اهدافشان را در ایران اجرایی کنند؛ درواقع در نظر داشتند با یک تیر دو نشان بزنند به طوری که علاوه‌بر روی کار آوردن فردی لاابالی، حکومت نظامی مدنظر خودشان را در ایران پیاده‌سازی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: رضاخان ماموریت داشت اسلام تشیع را به یک دین بی‌خاصیت تبدیل کند همچنین روحانیت شیعه را نابود یا بی‌خطر سازد، در همین راستا تحت عنوان نوسازی ایران، فرهنگ غرب را وارد کشور کرد.

علیزاده ابراز کرد: انگلیسی‌ها کاملا هوشمندانه رضاخان را برگزیدند چون شخصیتی بود که علم و سواد کافی نداشت و به هیچ وجه پایبند به آداب و رسوم ملی ایران و دین نبود و آن‌ها فکر می‌کردند که با قلدری این شخص سبک مغز می‌توانند سیاست‌هایشان را دنبال کنند، از طرفی تمام اقدامات رضا شاه را روشن‌فکران غرب پرستی که دست نشانده خودشان بودند هدایت می‌کردند.

رضاخان ماموریت داشت تا تمام نقاط قوت ایران را سرکوب کند

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: جمع کردن بساط روحانیت، حمله به حوزه‌های علمیه و ممنوعیت پوشیدن لباس روحانیت، مبارزه با اسلام، ترویج باستانگرایی نژادپرستانه، منع حجاب و عزاداری سیدالشهدا(ع)، تغییر معماری و شهرسازی و قانون سختگیرانه برای ورود به روحانیت از اقدامات رضا شاه بود.

وی عنوان کرد: رضا شاه درواقع با ساخت دانشگاه که در ظاهر به عنوان پایگاه علم ساخته شده بود؛ پایگاهی در مقابل روحانیت شیعه ساخته بود تا مدارس علمیه را به بهانه دانشگاه نابود سازد و با روی کار آوردن آموزش و پرورش نوین، سبک تدریس در مکتب‌خانه‌ها را که توسط روحانیت اداره می‌شد را تغییر دهد تا به تدریج در مدارس نوین از دین و خدا خبری نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به بستن حوزه‌های علمیه و قلع و قمع کردن جامعه روحانیت به عنوان مهمترین ماموریت‌های رضا خان اذعان کرد: رضا خان ماموریت داشت تا با وارد ساختن فرهنگ غربی و کشف حجاب، بی‌حیایی و عریان کردن زنان را در جامعه حاکم کند تا به دنبال آن اهداف دیگر نظیر فروپاشی خانواده‌ها، بالارفتن طلاق و از بین رفتن نسل را دنبال کند که متاسفانه اکنون هم این شبیخون فرهنگی در جامعه امروز حاکم است.

علیزاده بیان کرد: ایران در طول تاریخ بعد از اسلام سعی داشت نقاط قوت ایرانی اسلامی خود را حفظ کند که رضاخان ماموریت داشت تا تمام نقاط قوت را سرکوب کند، یکی از آن نقاط قوت نابودی عشایر به عنوان پایه نظامی و اقتصادی کشور بود چون عشایر همواره به عنوان مرزداران ایران در مقابل بیگانه بودند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: رضا خان فردی بسیار منفعت طلب بود لذا سعی می‌کرد علاوه بر انگلیسی‌ها طرف آلمان را نیز داشته باشد چون در نظر داشت در صورت پیروزی آلمان به استعمار آن‌ها درآید که بلافاصله انگلیسی‌ها این نوکر دست نشانده خود را تبعید کردند.

برخی مسئولین هنوز هم تفکرات ارتجاعی غرب را دارند

وی ادامه داد: تفکرات روشنفکری رضاخان تا بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه پیدا کرد تا در نهایت انقلاب ضربه محکمی به آن‌ها وارد کرد؛ مقام معظم رهبری در سال ۷۷ در سخنرانی با دانشجویان دانشگاه تهران مطرح کرد که دست‌نشانده‌های غربی به دنبال ارتجاع روشنفکری هستند تا بتوانند با توطئه‌های دیگر ایران را به زمان پیش از انقلاب بازگردانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: متاسفانه اکنون هم تفکر روشنفکری وجود دارد و شخصیت‌هایی هستند که به دلیل عدم خودباوری، توانایی و داشته‌های کشور را نادیده می‌گیرند به طوری که برخی مسئولین و وزرای دوره قبل اظهار می‌کردند که کشور ما توانایی مقابله با امریکا را ندارد.

علیزاده ادامه داد: حتی یکی از وزرای دوره قبل مطرح کرده بود که ما عرضه مدیریت نداریم و باید از خارج مدیر وارد کنیم یا شخص دیگری که اذعان کرده تا همه چیز را غربی نکنیم پیشرفتی نخواهیم داشت درواقع این افراد همان سخنان میرزا ملک خان، محمدعلی فروغی و علی‌اکبر داور را مطرح می‌کنند با این تفاوت که زمان جلوتر آمده لذا این جریان ادامه دارد و باید این ترفندها را بشناسیم.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: حکومت سلطنتی رسما اعلام کرد که مردم بردگان حاکم هستند و تنها در چارچوب حاکمیت می‌توانند حرکت کنند و هیچ رشد و تعالی و توسعه‌ای معنا ندارد اما در نظام ولایی، ولایت فقیه بنده‌ترین بنده خداوند است که خود را در قبال مردم جامعه مسئول می‌داند.

وی در پایان با اشاره به ساده‌زیستی رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری تمام سختی‌ها را به جان می‌خرد تا ملتش به شکوفایی برسد به طوری که ما اکنون در بسیاری از علوم از جمله  پزشکی، صنعت، نانو، بیوتکنولوژی و صنایع دفاعی و سیاست خارجه سرآمد جهان هستیم و این درحالی است که بسیاری از کشورها از جمله انگلیس و شخصیت‌هایی مانند ترامپ سعی کردند ما را از دور خارج کنند در صورتی که خودشان از دایره خارج شدند و ما همچنان در سایه رهبری‌های هوشمندانه رهبر انقلاب محکم و پرقدرت ایستاده‌ایم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان