۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نبود بهورز در روستای عمقین طارم تا قطع عضو یکی از اهالی
کد خبر: ۳۵۲۴۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۴ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از محرومیت روستاهای قزوین؛

نبود بهورز در روستای عمقین طارم تا قطع عضو یکی از اهالی

بی‌تدبیری در جهت استخدام بهورز جدید پس از بازنشسته شدن بهورز قبلی در روستای عمیقن طارم مشکل ساز شد.

نبود بهورز در روستای عمقین طارم تا قطع عضو یکی از اهالی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روستای عمقین روستایی خوش آب و هوا در ارتفاعات بخش طارم سفلی از استان قزوین است و از اطراف به روستاهای سیردان، حسن آباد، ماهین و ارتفاعات شامادشت محدود می‌شود.

با توجه به مطالبه و گفته‌‌های اهالی این بخش، پس از بازنشستگی بهورز قبلی اکنون نزدیک به سه سال است که این روستا بهورز ندارد.
اهالی بیان می‌کنند که با تلاش‌های بی وقفه و نامه نگاری‌های بسیار، همچنان بهورز جدید به این روستا اعزام نشده است و در شرایط کنونی جامعه که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم نبود بهورز در این بخش مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است.

رحیم محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: روستای عمقین تقریبا دارای 130 خانوار با جمعیتی بالغ بر 350 نفر است که پس از بازنشسته شدن بهروز قبلی از اواخر سال 98 همچنان این روستا از وجود بهورز محروم مانده است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل هزینه‌های بسیار، دیگر بهورزی برای این بخش استخدام نشده و تمامی تجهیزات بهداشت این روستا به سیردان به عنوان مرکز اصلی بخش طارم سفلی منتقل شده است.

رئیس شورای روستای عمقین تاکید کرد: با پیگیری‌های بسیار از وزارت بهداشت و نامه نگاری لازم، از سوی مرکز شهید بلندیان دستور داده شده بود که هر 15 روز پزشک و هر هفته بهورز سیردان در روستای عمقین مستقر باشد.

محمودیان اذعان کرد: از زمانی که شیوع کرونا در کشور اتفاق افتاد ماهی یک بار پزشک و هر 15 روز بهورز در این روستا حضور پیدا می‌کند.

جمعیت سالمند روستای عمقین از امکانات درمانی اولیه محروم هستند

وی ادامه داد: بیشتر افراد ساکن در این روستا بالای رده سنی 70 الی 80 سال بوده و اغلب به فشارخون، بیماری قند و بیماری قلبی مبتلا هستند و در صورت بروز مشکل حتی وسیله حمل و نقلی جهت جابه جایی بیمار به سیردان وجود ندارد.

رئیس شورای روستای عمقین گفت: همچنین ساکنین این روستا حتی باید برای تهیه یک قرص استامینیفون مسیر عمقین تا سیردان را طی کنند و در شرایط نبود وسیله حمل و نقل، شرایط بسیار دشوار است.

محمودیان تاکید کرد: با وجود بهورز قبلی شرایط بهتری در این روستا حاکم بود و اطلاعات کلی روستا هر ساله بر اساس چک لیست‌های روزانه دسته بندی می‌شد.

وی ابراز کرد: در این روستا دو بیمار سرطانی، یک بیمار ام اس و دو بیمار دارای مشکل حاد حرکتی وجود دارد و با وضعیت نبود بهورز، در صورت بروز مشکل تا زمانی که وسیله حمل و نقل تهیه و بیمار به سیردان منتقل شود نیز حال جسمی فرد مختل می‌شود.

رئیس شورای روستای عمقین عنوان کرد: در هفته گذشته یکی از ساکنین روستا در حین کار با دستگاه علف خوردکن دچار حادثه شد و به دلیل تاخیر در جابه جایی تا سیردان متاسفانه انگشت سبابه این فرد از بند اول قطع شد.

محمودیان تصریح کرد: به دلیل اینکه سالمندان در روستا به فشار خون مبتلا هستند باید حتما تحت نظر قرار بگیرند اما زمانی که فشار آنان بالا یا پایین می‌شود، به دلیل نبود بهورز تجهیزاتی برای فشارگیری وجود ندارد.

هشت خانوار از روستای عمقین به ویروس کرونا مبتلا شدند

وی درباره وضعیت بیماری کرونا در این روستا افزود: با اقدامات به موقع و جلوگیری از ورود مسافران، وضعیت شیوع ویروس کرونا در این روستا کنترل شده بود اما در ماه گذشته پس از فوت مادر یکی از اهالی و برگزاری مجلس ختم 250 نفر از افرادی که در این مراسم حضور داشتند و هفت الی هشت خانوار از این روستا آلوده به ویروس کرونا شدند.

رئیس شورای روستای عمقین در پایان گفت: افراد مشکوک به کرونا باید به سیردان مراجعه کنند اما پایشی در این خصوص برای روستای عمقین انجام نشده است و صرفا دو الی سه ماه یک بار پزشکی جهت چکاب معمولی به روستا اعزام می‌شود.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان