۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زنان ناآگاه طعمه سوداگران مرگ می‌شوند
کد خبر: ۳۵۲۴۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۴ ساعت: ۹:۱۷ ↗ لینک کوتاه

مددکار اجتماعی در مصاحبه با صبح قزوین:

افزایش اعتیاد در زنان نگران‌کننده است

خالقی گفت: عمده‌ترین علل ترغیب بانوان به اعتیاد به سه عامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بازمی‌گردد که فقدان شناخت از مهمترین عوامل فردی به شمار می‌رود به طوری که با قاطعیت می‌توان گفت بیشتر افراد درگیر هیچ شناخت و آگاهی نسبت به مواد مخدر ندارند.

زنان ناآگاه طعمه سوداگران مرگ می‌شوند

عاطفه خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بررسی اعتیاد بانوان اظهار کرد: آسیب‌شناسی اجتماعی زنان یکی از موضوعات بحث برانگیز در جوامع کنونی است و اعتیاد و گرایش به مواد مخدر یکی از بحران‌های اصلی در جوامع محلی و شهری از جمله در استان قزوین به شمار می‌رود.

وی افزود: عمده‌ترین علل ترغیب بانوان به اعتیاد به سه عامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بازمی‌گردد که فقدان شناخت از مهمترین عوامل فردی به شمار می‌رود به طوری که با قاطعیت می‌توان گفت بیشتر افراد درگیر هیچ شناخت و آگاهی نسبت به مواد مخدر ندارند.

کارشناس مددکاری اجتماعی بیان کرد: ضعف اراده دومین عامل فردی است که افراد را دچار تزلزل می‌کند؛ زمانی که شخصی به آن‌ها پیشنهاد استعمال موادمخدر را می‌دهد چون اراده قوی ندارند قدرت نه گفتن نیز ندارند لذا اینگونه در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

خالقی با اشاره به پایین بودن آستانه تحمل افراد به عنوان سومین عامل فردی ابراز کرد: معمولا این افراد شخصیتی ضداجتماعی دارند و برای فرار از تنهایی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی اضافه کرد:همچنین با توجه به تجربه و مطالعاتی که کسب کردم، برخی بانوان عنوان می‌کنند که به خاطر فرار از دردهای جسمانی ناشی از زایمان یا آرتروز کمر و پادرد به پیشنهاد یکی از بستگان از مواد مصرف کردند و با توجه به تسکین مقطعی، این کار را ادامه داده و به تدریج به این کار عادت کرده‌اند.

مدیر داخلی کمپ ترک اعتیاد بانوان در قزوین ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های فردی تعددهای جنسی و جسمی است؛ برخی افراد به منظور لذت از رابطه جنسی به سمت موادمخدر گرایش پیدا می‌کنند و برخی به واسطه ازدواج صیغه‌ای یا روابط و دوستی‌های نامشروع به پیشنهاد طرف مقابل از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وی درباره عوامل اجتماعی که موجب گرایش به مصرف مواد مخدر می‌شوند، عنوان کرد: فقر و رفاه بیش از حد نیز می‌تواند علت اجتماعی گرایش به مواد مخدر باشد اگرچه نمی‌توان به طور قطع در این باره اظهار نظر کرد اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته این موضوع نیز تایید شده، همچنین دوستان ناباب و همسالان نیز از دیگر عواملی است که موجب اعتیاد بانوان شده است.

زنان معتاد قربانی اعتیاد والدین، همسر و نزدیکانشان هستند

 کارشناس اجتماعی مددکاری اذعان کرد: ضعف اعتقادات به عنوان مهمترین عامل اجتماعی است چه بسا که اگر بانوان به فلسفه آفرینش یک انسان معتقد باشند و از جایگاه یک زن در نقش خانواده و جامعه اسلامی آگاهی داشته باشند به راحتی خود را گرفتار این بلای خانمان‌سوز نمی‌کنند.

خالقی با اشاره به علل خانوادگی به عنوان سومین عامل ایجاد اعتیاد در بانوان اظهار کرد: اعتیاد هر دو والد به عنوان مهمترین عامل خانوادگی و درگیری فیزیکی و ستیز میان والدین و اعتیاد همسر به عنوان دومین و سومین عوامل هستند چه بسا که بسیاری از افراد درگیر عنوان می‌کنند که به پیشنهاد والدین و همسر به این سمت روی آورده‌اند یا برخی فرزندان با توجه به اعتیاد والدینشان از روی کنجکاوی دست به این کار زده‌اند.

مدیر داخلی کمپ بانوان افزود: نارضایتی از زندگی زناشویی، از هم گسیختگی خانواده، در دسترس بودن مواد مخدر، پارتی‌های خانوادگی و نبودن فضای آرام در منزل از دیگر عوامل خانوادگی هستند که می‌توانند جرقه‌ای برای آغاز اعتیاد باشند.

وی ابراز کرد: متاسفانه مهمترین عاملی که امروز در جامعه و شهر وجود دارد در دسترس بودن مواد مخدر است چون با بررسی‌های صورت گرفته، افراد معتاد مدعی هستند با یک پیامک و تلفن مواد آن‌ها در دسترسشان قرار می‌گرفته است.

وی بی سوادی و کم‌سوادی خانواده‌ها و خود افراد درگیر را از دیگر عوامل دانست و ابراز کرد: متاسفانه مهمترین عاملی که امروز در جامعه و شهر وجود دارد در دسترس بودن مواد مخدر است چون با بررسی‌های صورت گرفته، افراد معتاد مدعی هستند با یک پیامک و تلفن مواد آن‌ها در دسترسشان قرار می‌گرفته است همچنین برخی به دلیل مقاومت‌جویی، لجبازی و استقلال طلبی به سمت مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

خالقی ادامه داد: مشکلات خانوادگی به ویژه شرایط مالی از عوامل دیگر ترغیب به اعتیاد است چون بسیاری از افراد درگیر عنوان می‌کنند که برای ایجاد توانایی و انگیزه و خروج ازحالت یکنواختی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند.

سن اعتیاد به زیر 20سال رسیده است

کارشناس مددکاری اجتماعی تصریح  کرد: علی‌رغم تمام عوامل، مهمترین واساسی‌ترین نکته این است که والدین و نوجوانان مهارت و خودآگاهی لازم را ندارند تا بتوانند در محیط آسیب دیده و در برابر دوستان ناباب، رفتار مناسبی داشته باشند چون درتصمیم‌گیری ضعف دارند و با کوچکترین اصرار ممکن است مطیع دوست ناباب شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سن اعتیاد در سطح کشور به زیر ۲۰ سال رسیده و متاسفانه الگوی مصرف این نوجوانان بر عکس والدینشان از سنتی به صنعتی نظیر کمیکال و مت‌آفتامین‌ها تبدیل شده است و این کار درمان را بسیار سخت‌تر می کند.

مدیر داخلی کمپ بانوان اذعان کرد: برنامه‌هایی که در کمپ برای معتادین تدوین کردیم کاملا برنامه ریزی شده و زیر نظر بهزیستی صورت می‌گیرد که درآن برنامه‌هایی نظیر نیایش، ورزش صبحگاهی، مشاوره‌های گروهی و فردی پیرامون مسائل و مشکلات فرد خانواده و اجتماع نیز گنجانده شده است.

خالقی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح سواد و آگاهی والدین در رابطه با برخورد با جوانان و نوجوانان عنوان کرد: مهمترین پیشنهاد ما برای مقابله با اعتیاد بانوان، تقویت باورها و ارزش‌های دینی در خانم‌ها و خانواده و آگاهی والدین نسبت به برقراری ارتباط با فرزندانشان است چون برخی از والدین درتربیت و کنترل فرزندان دچار افراط وتفریط می‌شوند.

بهبودیافتگان نیاز به اشتغال دارند

کارشناس مددکاری اجتماعی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شد بنا داریم تا افراد بهبود یافته نیز خیاطی را در مرکز توانمندسازی فراگیرند و ضمن دریافت مدرک از فنی وحرفه‌ای بتوانند از تسهیلات 50 میلیونی جهت خوداشتغالی برخوردار شوند یا در صورت تمایل در خود مرکز مشغول به کار شوند و حرفه آرایش و پیرایش هم به این طرح اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: پرکردن اوقات فراغت، لذت بردن ار زندگی و تربیت فرزند، جلوگیری از شرکت در میهمانی‌ها و مجالس مختلف از وظایف فردی مقابله با اعتیاد و نظارت بر مکان‌های جرم زا در جامعه، جلوگیری از روند واردات مواد مخدر در کشور، ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی برای تفریح جوانان و نوجوانان و تبلیغ آثار و عوارض اعتیاد در رسانه‌های گروهی از وظایف دولت است که باید به آن توجه شود در غیراینصورت باید زمان بسیار بیشتری را برای درمان افراد درگیر بگذرانیم.

خالقی در پایان گفت: متاسفانه روند اعتیاد در استان به تبعیت از کشور در حوزه بانوان رو به افزایش است اگرچه خوشبختانه قزوین نسبت به سایر استان‌های همجوار وضعیت بهتری دارد اما باتوجه به کاهش سن اعتیاد لازم است که آموزش‌وپرورش، آموزش‌های لازم را برای جوانان و نوجوانان برگزار کند و آنان را از پیامدهای ناشی از مصرف مواد آگاه سازد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان