۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چرا سرم در داروخانه‌های قزوین کمیاب شد؟ / ورود ۵۰ هزار واحد سرم در ۲ روز آینده
کد خبر: ۳۵۲۳۷۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۷ ساعت: ۱۹:۱۸ ↗ لینک کوتاه

چرا سرم در داروخانه‌های قزوین کمیاب شد؟ / ورود ۵۰ هزار واحد سرم در ۲ روز آینده

افزایش میزان بستری‌های کرونایی طی هفته‌های اخیر موجی از کمبود سرم در داروخانه‌های استان قزوین ایجاد کرده است.

چرا سرم در داروخانه‌های قزوین کمیاب شد؟ / ورود ۵۰ هزار واحد سرم در ۲ روز آینده
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛در شرایطی که آمار ابتلا و بستری‌های کرونایی در یک ماه اخیر رکورد‌های عجیب‌وغریبی در استان به جای گذاشت، موج بیماری‌زایی و شدت تهاجمی ویروس کرونای دلتا کار بسیاری از هم‌استانی‌ها را به بیمارستان و تزریق سرم کشاند. همین موج ابتلا و بستری سبب شد که مصرف سرم‌های تزریقی به یک‌باره در استان قزوین چندین برابر شود و در مقطعی سرم در داروخانه‌ها نایاب شود. با این حال با ورود سریع سرم به استان قزوین این مشکل تا حدودی مدیریت شد؛ اما هنوز مشکل  پابرجاست.

چرا سرم کمیاب شد؟

یک داروساز قزوینی علت کمبود سرم در هفته‌های اخیر را کمبود تولید این محصول و بدقولی تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: با توجه به اینکه به یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید سرم اجازه اورهال (تعمیر اساسی) خط تولید داده شده بود و این کارخانه ۸ ماه در اورهال بود، تولید سرم در کشور کم شد.

فرنوش مرادی تصریح کرد: با وجود اینکه برخی تولیدکنندگان اعتراض داشتند که وزارت بهداشت قصد دارد سرم وارد کرده و تولید داخلی را دچار رکود کند، اما نتوانستند در تولید سرم به تعهدات خود عمل کنند و واقعیت این است که وقتی محصولی در بازار کمیاب می‌شود، مردم برای تهیه آن تحریک می‌شوند.

با وجود بخشنامه وزارت بهداشت سرم در داروخانه‌ها توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین با اشاره به بخشنامه مدیرکل غذا و داروی وزارت بهداشت در رابطه با ممنوعیت توزیع سرم‌های تزریقی در بیرون از بیمارستان‌ها اظهار داشت: بر مبنای این بخشنامه دانشگاه علوم پزشکی نباید هیچ سرمی را در اختیار داروخانه‌های خصوصی و شبانه‌روزی قرار دهد و کل سهیمه سرم باید در بخش بیمارستانی استفاده شود.

پیمان قجربیگی اضافه کرد: با وجود این بخشنامه ما در استان قزوین با مدیریت توزیع و مصرف طور دیگری عمل کردیم و ۱۴۰ هزار و ۳۸۲ سرمی را که با مصیبت تهیه کرده بودیم را بین بیمارستان‌های دانشگاهی (دولتی)، خصوصی و داروخانه‌های مختلف توزیع کردیم.

۹۸ درصد سرم‌های دریافتی توزیع شد

مسئول دارویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به توزیع ۹۸ درصدی سرم‌های تخصیص‌داده‌شده به استان قزوین گفت: از تعداد سرم دریافت‌شده، تاکنون ۱۳۷ هزار و ۴۴۲ سرم را در توزیع کردیم در حال حاضر هم حدود ۳ هزار سرم نیم‌لیتری (۲ درصد) را در انبار دانشگاه علوم پزشکی نگه داشتیم، تا اگر زمانی میزان سرم برخی بیمارستان‌ها به صفر نزدیک شد، میزان سرم موجود در این بیمارستان‌ها را تنظیم کنیم.

قجربیگی با بیان اینکه ۵۷ درصد سرم‌های تزریقی را در اختیار بیمارستان‌های دولتی قرار دادیم، ادامه داد: بنابراین ۷۸ هزار و ۷۲۶ سرم در اختیار بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی قرار گرفته و ۲۲ درصد سرم‌ها یعنی ۲۹ هزار و ۹۸۳ سرم هم در اختیار بیمارستان‌های خصوصی قرار گرفته است.

۲۱ درصد سرم‌ها در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: در نهایت هم با مدیریت صورت‌گرفته ۲۱ درصد سرم‌ها را در اختیار داروخانه‌های شبانه‌روزی، داروخانه‌های خصوصی و داروخانه‌های منتخب یعنی هلال‌احمر، سلامت و پاکروان قرار دادیم که ۱۶ هزار و ۳۶۹ دارو در اختیار داروخانه‌های خصوصی، ۷ هزار و ۵۹۹ سرم در اختیار داروخانه‌های شبانه‌روزی و ۴ هزار و ۷۶۵ سرم هم در اختیار ۳ داروخانه منتخب پاکروان، سلامت و هلال‌احمر قرار گرفته است.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین  با بیان اینکه مدیریت استان در حوزه توزیع سرم جلوی نایاب شدن سرم را گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۴۶ تخت بیمارستانی فعال داریم که اگر تعداد تخت‌های پرشده را حتی ۲ هزار تخت هم در نظر بگیریم و هر بیماری روزانه ۲ سرم مصرف کرده باشد، باید در طول ۴۰ روز اخیر ۱۶۰ هزار سرم وارد استان قزوین می‌شد که فقط نیاز بیمارستانی ما را پوشش دهد.

پیمان نامدار اضافه کرد: با این حال در طول ۴۰ روز گذشته فقط ۸۱ هزار و ۲۷۴ واحد سرم دریافت کردیم که به معنای کمبود ۷۸ هزار و ۷۲۶ سرم در حوزه تأمین سرم بوده؛ اما، چون پیش‌بینی این کمبود را کردیم، با مدیریت سخت‌گیرانه و هنرمندانه در مصرف سرم نه تنها جلوی کمبود سرم در بیمارستان‌ها گرفته شد، بلکه سرم در اختیار داروخانه‌ها هم قرار گرفت.

وی افزود: با این حال طی روز‌های آینده ۵۰ هزار واحد سرم در ۲ محموله ۲۰ و ۳۰ هزار واحدی وارد استان قزوین می‌شود که نگرانی ما را در حوزه توزیع سرم تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

در شرایطی که مدیریت بسیاری از اقلام پزشکی و دارویی مانند سرم در کشور و استان قزوین سخت شده، مردم می‌توانند با کنترل میزان خرید سرم و مصرف مدبرانه آن جلوی کمبود سرم برای دیگر بیماران را بگیرند و در شرایطی که در هفته‌های آتی وضعیت سرم به حالت ایده‌آل خواهد رسید، دلیلی برای مراجعه زیاد به داروخانه‌ها برای تهیه این محصول نیست.

منبع تسنیم

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان