۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کیفیت مراکز متادون‌درمانی ترک اعتیاد در قزوین استاندارد نیست
کد خبر: ۳۵۲۳۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۷ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره پیشگیری‌ دادگستری قزوین:

کیفیت مراکز متادون‌درمانی ترک اعتیاد در قزوین استاندارد نیست

معصومه زمانی گفت: طی بازدیدهایی که داشتیم نیز کیفیت مراکز متادون درمانی بالا نیست؛ خیلی‌ها به نیابت از بیمار حضور پیدا می‌کند و دارو می‌گیرد و یا کسانی که زیرنظر متادون درمانی هستند، شیشه نیز مصرف می‌کنند؛ بنابراین ارجاع ما به این مراکز کمتر شده است.

کیفیت مراکز متادون‌درمانی ترک اعتیاد در قزوین استاندارد نیست
معصومه زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به فعالیت دادگاه درمان‌مدار اظهار کرد: این دادگاه متشکل از قاضی درمان‌مدار، پزشک، مددکار، روانشناس، و مسئول آزمایشگاه است.

وی افزود: دستگیری توسط نیروی انتظامی و با دستور مقام قضایی صورت می‌گیرد و پس از دستگیری به کمپ ارجاع می‌شود، کسانی که تست آنها در کمپ مثبت است به تیم غربالگر که شامل پزشک، مددکار و روانشناس است، ارجاع می‌شوند.

سرپرست اداره پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: بعد از غربال عمومی، توسط قاضی دادگاه درمان‌مدار غربال قضایی صورت می‌گیرد؛ اگر کسانی که دستگیر شدند، فراری یا سابقه موثر کیفری داشته باشند به زندان و در غیر این صورت به تیم غربال بالینی ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در درمان اعتیاد، چهار درمان مراکز اقامتی، مراکز کلینیک متادون‌درمانی، کنگره۶۰ و ان ای را پیش رو داریم؛ تیم غربال بالینی باتوجه به نوع و شدت مصرف مددجو تشخیص می‌دهد که فرد را به یکی از این مراکز درمان ارجاع دهد.

اجرای طرح دادگاه درمان مدار در قزوین

زمانی عنوان کرد: این طرح از سال ۱۳۹۶ در قزوین و ۶ استان دیگر به صورت پایلوت ابلاغ شد اما فقط استان قزوین و گیلان در این طرح موفق شدند و دیگر استان‌ها به شکل سابق در درمان اعتیاد عمل می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: در سال ۹۹، ۶۹۲ و در ۵ ماهه ۱۴۰۰، ۴۶۷ مورد ارجاع به مراکز اقامت تبصره دو، ماده ۱۶ را داشتیم که از این تعداد تعداد ۲ نفر در سال ۹۹ و تعداد یک نفر به مراکز ام ام تی معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹، سه نفر و در سال ۱۴۰۰ یک نفر ارجاع به باشگاه مثبت داشته‌ایم؛ همچنین در غربال قضایی سال ۱۳۹۹، دونفر و ۱۴۰۰ هیچ فرد معتادی که مجرم باشد نداشته‌ایم.

زمانی گفت: درسال گذشته، ۸ مورد و در ۱۴۰۰، ۱۰ مورد از تست‌های کرونا مثبت بود که از چرخه درمان دادگاه مدار خارج شدند؛ بنابراین پذیرش در دادگاه درمان‌مدار در سال ۱۳۹۹، ۹۸۳ نفر و سال ۱۴۰۰ تا به حالا ۶۰۷ نفر بوده است.

۲۱۴ معتاد دفترچه سلامت دریافت کردند

این مسئول تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۹، ۲۴۵ و در سال ۱۴۰۰، ۲۷۳ بیمار پایدار در درمان داشته‌ایم؛ البته از آنجایی که لغزش‌ها در ۶ ماهه دوم سال بیشتر است، فعلا آمار سال جاری بالا می‌باشد‌؛ همچنین آمار نشان می‌دهد در سال ۹۹، ۴۳۵ نفر و در سال ۱۴۰۰، ۵۸ نفر لغزش داشته‌ایم.

زمانی تصریح کرد: طی بازدیدهایی که داشتیم، متوجه شدیم کیفیت مراکز متادون درمانی بالا نیست؛ خیلی‌ها به نیابت از بیمار حضور پیدا می‌کنند و دارو می‌گیرند یا کسانی که زیرنظر متادون درمانی هستند، شیشه نیز مصرف می‌کنند؛ بنابراین ارجاع ما به این مراکز کمتر شده است.

وی ابراز کرد: درسال ۱۳۹۹، ۲۵۵ نفر به اداره کل بیمه سلامت معرفی شده است که از این تعداد برای ۲۱۴ نفر دفترچه صادر شده است؛ در سال ۱۴۰۰ نیز از یک هزار و 103 نفری که معرفی شده‌اند برای ۷۶ نفر دفترچه صادر شده است.

زمانی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، ۲۷۳ نفر معتاد متاجهر به اداره کل ثبت احول معرفی شدند که از این تعداد ۲۴۳ نفر کدملی دریافت کرده‌اند؛ در سال ۱۴۰۰ نیز از ۳۲۱ نفر معرفی ۱۸۱ نفر موفق به دریافت کدملی شده‌اند.

این مسئول در پایان گفت: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تا سال ۱۳۹۹ هیچ همکاری با دادگستری نداشته است؛ از اواخر سال ۱۳۹۹ به بعد این اداره پای کار آمده و ظرفیت‌هایی را به ما اعلام می‌کنند؛ از ابتدای این طرح تا کنون ۳۰۰نفر جمعیت برای اشتغال به اداره کار معرفی شده‌اند که ۲۰ نفر از آنها موفق به اشتغال گردیده‌اند؛ همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون از ۶۹ نفری که معرفی شده‌اند ۲ نفر شغل دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان