۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ثبت‌نام بیش از ۳هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی
کد خبر: ۳۵۲۳۴۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۰ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون سوادآموزی استان قزوین خبر داد

ثبت‌نام بیش از ۳هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی/قزوین جزو باسوادترین استان‌های کشور است

معاون سوادآموزی استان قزوین گفت: سال تحصیلی گذشته با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های سوادآموزی در فضای مجازی برگزار شد، ۳ هزار و ۲۲۹سوادآموز در ۲۵۱ کلاس گروهی و ۱۲۰ سوادآموز به صورت فرد به فرد ثبت نام شده و تحت آموزش قرار گرفتند.

ثبت‌نام بیش از ۳هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی
کبری جعفربگلو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد فعالیت‌های سوادآموزی استان قزوین اظهار کرد: بحران کرونا همزمان با سایر حوزه‌های آموزش در حوزه سوادآموزی نیز مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم دسترسی سوادآموزان که معمولاً از طبقه کم برخوردار جامعه هستند به گوشی هوشمند و اینترنت ایجاد کرده است که البته در بین آموزش دهندگان نیز این مشکل وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت‌های سوادآموزی به صورت نتیجه محصولی و به شرط قبولی سوادآموز بوده و حق الزحمه مربیان با شرط قبولی سوادآموز قابل پرداخت است لذا آموزش‌های مجازی و غیرحضوری در بازدهی عملکرد آموزشی تاثیر نامطلوب داشته است علاوه بر آن عدم آشنایی مربیان و معلمان به تدریس در فضای مجازی نیز از دیگر مشکلات حوزه آموزشی است.

معاون سوادآموزی استان قزوین تصریح کرد: همزمان با شیوع کرونا در حوزه سوادآموزی با راه‌اندازی پویش "سوادآموزی، همه وقت، همه جا" در راستای تحقق شعار آموزش تعطیل شدنی نیست با تشکیل گروه‌های مجازی در کلاس‌های دوره‌ای سه‌گانه سوادآموزی، آموزش در سال گذشته تا برگزاری امتحانات پایانی تداوم یافت و در سال جاری نیز این پویش ادامه پیدا کرد.

راه‌اندازی پویش "سوادآموزی، همه وقت، همه جا"

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ با برگزاری دوره توانمند سازی، تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان به صورت رایگان ویژه آموزش دهندگان، در راستای بهبود کیفیت آموزشی دوره‌های سوادآموزی اقدام کردیم.

جعفربگلو بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در شاخص توانمندسازی نیروی انسانی در شرایط بحرانی حاضر معاونت سوادآموزی استان رتبه اول کشوری را در ارزیابی سازمان سوادآموزی به دست آورده است.



وی ادامه داد: امیدواریم با واکسیناسیون افراد جامعه و بهبود اوضاع و شرایط، آموزش حضوری دوره‌های سوادآموزی برگزار شود؛ اگرچه اولویت اصلی ما حفظ سلامتی مربیان و سوادآموزان است و برای ادامه فعالیت‌ها تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

این مقام مسئول گفت: در سال تحصیلی گذشته با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های سوادآموزی در فضای مجازی برگزار شد تعداد ۳ هزار و ۲۲۹ نفر سواد آموز در ۲۵۱ کلاس گروهی و ۱۲۰ سوادآموز به صورت فرد به فرد ثبت نام شده و در قالب دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی تحت آموزش قرار گرفتند.

وی بیان کرد: تقریباً ۲۰۰ نفر آموزش دهنده فعال واجد شرایط با سوادآموزی استان قزوین همکاری می‌کنند و در سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ تعداد چهار موسسه ذی‌صلاح در زمینه برون سپاری فعالیت‌های سوادآموزی با نواحی و مناطق استان قرارداد داشته و فعالیت می‌کنند.

استان قزوین در ردیف 10 استان باسواد کشور

جعفربگلو ابراز کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ میانگین باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶.۴ درصد اعلام شد که بالاتر از میانگین کشوری و در ردیف ۱۰ استان باسواد کشور قرار داشت.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ بر اساس شاخص‌های ارزیابی کشوری جشنواره شهید رجایی و اعلام سازمان سوادآموزی کشور میانگین باسوادی استان قزوین در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله به بیش از ۹۹ درصد رسیده است که از باسوادترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و میانگین باسوادی کشور در سال ۹۹ در حدود ۹۶ درصد بود.


سوادآموزی نیازمند همتی همه‌جانبه و تلاشی جهادی است

معاون سواد آموزی استان قزوین بیان کرد: تحقق اهداف سوادآموزی نیازمند گسترش مشارکت و همکاری دستگاه‌ها و شرکای سوادآموزی است؛ و سوادآموزی جامعه محور و تبدیل آن به گفتمان سازمانی و مشارکت دستگاه‌ها ضامن وصول اهداف سوادآموزی است.

وی عنوان کرد: جامعه امروز ما به افراد توانمندی نیاز دارد که از قدرت تصمیم‌گیری برخوردار باشند و بتوانند در دنیایی که روز به روز در حال تغییر است بر اساس توانایی خود در اندیشیدن، عمل و برقراری ارتباط با دیگران به اجرای تصمیم بپردازند و این هدف مشترک همه دستگاه‌های اجرایی است که کمک کنند زمینه تعالی و پیشرفت کشور فراهم شود.

جعفربگلو تصریح کرد: سوادآموزی و آموزش بزرگسالان نیازمند همتی همه‌جانبه و تلاشی جهادی و دغدغه‌ای فراتر از دستگاه آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: معاونت سوادآموزی استان، برگزاری شورای پشتیبانی استانی و شهرستانی که رسالت حمایت از فعالیت‌های سوادآموزی در راستای افزایش میانگین باسوادی و ریشه کنی بی‌سوادی را دارد با هدف جلب مشارکت فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مسئولین دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم از مهمترین برنامه‌های راهبردی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین در جهت گفتمان‌سازی سوادآموزی اقداماتی در زمینه انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری شرکای سوادآموزی با دستگاه‌های اجرایی انجام شده و امیدواریم با مشارکت هرچه بیشتر در هم افزایی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی تحقق اهداف سوادآموزی میسر شود.


ارتقاع مراکز یادگیری به ۹مرکز در استان قزوین

وی عنوان کرد: مراکز یادگیری محلی به عنوان پایگاه تخصصی ارائه کننده خدمات آموزشی و فرهنگی ویژه بی‌سوادان و کم سوادان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و در این مراکز با خلق و توسعه فرصت‌های یادگیری جدید، تقویت مشارکت محلی، تعامل اثربخش و ارائه آموزش‌های آینده‌نگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارت‌های پایه برای بهتر زیستن دست می‌یابند.

جعفربگلو عنوان کرد: رویکرد مراکز یادگیری تقویت و مشارکت و مدیریت محلی است و در همه مناطق شهری و روستایی می‌توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی ‌و اجتماعی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش سواد پایه، مهارت‌های مورد نیاز افراد بی‌سواد و کم سواد از جمله مهارت‌های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، مهارت‌های شغلی و اجتماعی متناسب با جامعه محلی آموزش داده می‌شود تا بتوانند در زندگی خود تغییر و تحول ایجاد کنند.

این مقام مسئول گفت: در واقع سواد یک مهارت اجتماعی است و زمینه آگاه‌سازی، توانمندسازی و اصلاح رفتار را فراهم می کند لذا راه اندازی مراکز یادگیری محلی از سال ۹۵ با ایجاد دو مرکز شروع شده و با افزایش در سال ۹۸ و ۹۹ به ۷ مرکز رسیده است.

وی عنوان کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز زمینه راه‌اندازی دو مرکز جدید فراهم شده است و در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع مراکز یادگیری محلی در استان قزوین به ۹ مرکز خواهد رسید.


کسب رتبه عالی معاونت سوادآموزی استان قزوین در سال ۹۹ 

جعفربگلو با بیان اینکه شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد از مهمترین دغدغه‌های سوادآموزی استان است، گفت: عرضه محور بودن فعالیت‌های سوادآموزی و عدم تقاضا از جانب افراد بی‌سواد و کم‌سواد از جمله مشکلات حوزه سواد آموزی است.

وی تصریح کرد: برای دسترسی به اطلاعات اسمی و آدرس این افراد نیازمند همکاری مستقیم دستگاه‌های اجرایی هستیم و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد و ثبت احوال همکاری‌هایی را در زمینه معرفی افراد بی‌سواد و کم‌سواد به ادارات سوادآموزی داشته‌اند.

معاون سوادآموزی استان قزوین اضافه کرد: اما به لحاظ درصد بالای باسوادی استان، شناسایی افراد بی‌سواد باقیمانده کاری بس دشوار بوده و نیازمند همکاری همه جانبه به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار است.

وی در پایان گفت: در ارزشیابی فعالیت‌های سوادآموزی استان‌ها که هر ساله از سوی سازمان سوادآموزی کشور صورت می‌گیرد خوشبختانه معاونت سوادآموزی استان قزوین در ارزشیابی محورهای ۲۵گانه در سال ۹۹ که به صورت مستند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است حائز رتبه عالی و شایسته تقدیر شده است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان