۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین زخم کاری کرونا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی
کد خبر: ۳۵۲۳۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۶ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

زخم کاری کرونا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی/ رانندگان اتوبوسرانی به عدم حمایت شهرداری محمدیه اعتراض دارند

جمعی از رانندگان و مالکان اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی مسیر محمدیه، مهرگان و الوند نسبت به تبعیض در حمایت مسئولین از این قشر در اثر آسیب‌هایی که از کرونا دیده‌اند، اعتراض دارند و اذعان دارند که این حمایت‌ها در مرکز استان بیشتر از حومه است.

زخم کاری کرونا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بخش‌های زیادی در ایران و جهان تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌‌اند که بخش حمل ونقل یکی از نخستین بخش‌هایی است که تأثیر منفی زیادی پذیرفته و دچار خسارت جدی شده است.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس باعث افزایش مراودات شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و همین موضوع موجب شد تا ستاد مقابله با کرونا از ۲۵ اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون در مقاطع مختلف، هر بار با اوج‌گیری کرونا اقدام به تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کند که حتی در یک دوره به مدت 4ماه این تعطیلی ادامه داشت.

جمعی از مالکین و رانندگان اتوبوس‌های مسیر محمدیه، مهرگان و الوند در استان قزوین این اعتراض را دارند که در قبال تعطیلی‌هایی که داشتند هیچ گونه حمایتی نشده‌اند و طی روزهای اخیر در مقابل استانداری برای بیان مطالبات خود، تجمع کردند.

یکی از مالکین اتوبوس خط محمدیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: معضلی که اکنون در بخش حمل‌ونقل ناوگان عمومی در  نواحی منفصل شهری محمدیه و الوند داریم این است که از ۲۵ اسفند ۹۸ که ستاد مقابله با کرونا به جهت کنترل و جلوگیری از این ویروس اطلاعیه توقیف را صادر کرد تاکنون هیچ حمایتی از مالکین و رانندگان این بخش نشده است.

وی افزود: متاسفانه ما متوجه شدیم که به اتوبوس‌هایی که در شهر قزوین به مسافران خدمات رسانی می‌کنند، طی مدتی که محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود یارانه و بسته‌های معیشتی تعلق می‌گیرد لذا تبعیضی که بین اتوبوس‌های خطوط ما با اتوبوس‌های داخل شهر قزوین قائل می‌شوند، منطقی نیست.

این مالک بیان کرد: سوال ما این است که آیا می‌توان یک بام و دوهوا داشت؛ چرا اتوبوس‌هایی که در سطح قزوین زیر نظر سازمان اتوبوسرانی فعال هستند مالکین و رانندگان آن‌ها حمایت‌های مالی چشمگیری می‌شوند اما خطوط الوند، محمدیه و مهرگان تاکنون هیچ حمایتی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه بیمه ماشین بیش از ۱۵ میلیون تومان است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم رانندگان خود را حمایت کنیم چون با این شرایط کرونایی و کاهش تردد با وسایل نقلیه عمومی در تامین هزینه‌های اولیه وسایط نقلیه خودمان دچار مشکل شدیم، اگرچه تاکنون دو بار بسته‌هایی با مبالغ بسیار ناچیز از طرف سازمان حمل و نقل محمدیه به رانندگان تعلق گرفته که کافی نیست.

این مالک تصریح کرد: درخواست داریم که همان تدابیری که برای مالکین و رانندگان در شهر قزوین انجام می‌شود برای ما هم اجرا شود چون بسیاری از همکاران در شرایط بحران کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

وی اضافه کرد: هزینه‌های نگهداری ماشین اعم از تعمیرات، لاستیک، تعویض روغن بسیار افزایش یافته به طوری که برخی ماشین‌ها اکنون به دلیل عدم تامین مخارج در سازمان به صورت راکد باقی ماندند چون مالکین هزینه پرداخت تعمیرات آن را ندارند.


فیلم این گفتگو را اینجا بببنید

این مالک اذعان کرد: در ابتدای ورود کرونا ما گندزدایی وسایط نقلیه را توسط تیمی از سازمان حمل و نقلیه عمومی داشتیم اما متاسفانه در موج‌های بعدی که عبور کردیم و اخیرا ویروس دلتا که به شدت مسری است انتظار بر این است که گندزدایی به درستی و به طور مستمر انجام شود که متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی بیان کرد: خوشبختانه سازمان حمل‌و نقل عمومی از تاکسی‌ها حمایت می‌کند که حرکت مثبتی است اما راننده اتوبوسی که با 40مسافر در تماس است آیا نیاز نیست که ماشینش گندزدایی شود یا حمایت‌هایی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی به آن‌ها تعلق گیرد.

این مالک عنوان کرد: ما رانندگانی را داشتیم که در طول خدمت خود به ویروس کرونا مبتلا شدند و بدون هیچ حمایتی در منزل ماندند و متاسفانه هیچ حمایتی از آن‌ها نشده و این برای ما زجرآور است.

وی بیان کرد: متاسفانه سازمان حمل و نقل محمدیه جزو سازمان‌هایی است که مدیر آن به کرات تغییر می‌کند و هر شخصی که تصدی این پست را بر عهده می‌گیرد سیاست‌های مدیران قبلی را دنبال نمی‌کند، حتی اگر حرکت مثبتی هم مثل گندزدایی وسایل نقلیه عمومی نیز با مدیریت جدید متوقف می‌شود.

متوقف شدن یارانه سوخت به ناوگان عمومی حومه شهر قزوین

این مالک افزود: اکنون چند ماه است که یارانه سوخت به ناوگان خطوط محمدیه و مهرگان تعلق نگرفته است، در این شرایط چر ا باید یارانه و یا بسته‌های معیشتی به درستی تعلق نگیرد، شاید مسئولین نظارت کافی روی این امر ندارند.

یکی از رانندگان این خطوط ادامه داد: مطلع هستیم که چندین راننده داخل شهر قزوین به ویروس کرونا مبتلا و فوت شدند لذا با توجه به اینکه از خدمات بیمه برخوردار بودند اکنون خانواده‌هایشان حقوقی برای گذراندن امرار معاش خود دارند اما ما رانندگان خطوط حومه شهر حتی از بیمه هم محروم هستیم

وی افزود: باتوجه به شایعاتی که در مورد تزریق واکسن وجود دارد جرات تزریق واکسن را ندارم چون تحت حمایت بیمه نیستم و نگرانم که اتفاقی برایم رخ دهد و خانواده‌‌ام سرگردان شوند.

یکی دیگر از مالکین این خطوط با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در بخش حمل و نقل در الوند و محمدیه وجود دارد، ادامه داد: با اولین موج ویروس کرونا ۲۵ اسفند سال ۹۸، اطلاعیه دادند که ناوگان حمل و نقل عمومی را تعطیل کنید، ماهم پذیرفتیم و این تعطیلی چهار ماه ادامه داشت اما مسئولین استان پیرامون این مصوبه هیچ برنامه‌ای جهت حمایت ما انجام ندادند.

وی اضافه کرد: راننده روز مزدی که کارش متوقف می‌شود چطور امرار معاش کند اکنون بسیاری از همکاران در امورات زندگی با چالش مواجه هستند در حالی که در شهر قزوین به هر ماشین هشت میلیون تومان پرداخت شده است.


مطالبه‌گری که تنها به یک وعده ختم شد

 این مالک اظهار کرد: بارها برای رفع این مشکل به استانداری مراجعه کردیم که در مقابل فقط وعده شنیدیم و به هیچ نتیجه‌ای ختم نشده و این موضوع برای ما به یک مشکل عمده تبدیل شده است لذا از مسئولین انتظار داریم به بخش حمل و نقل حومه نیز توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: طی این مدتی که کشور درگیر ویروس کرونا شده تنها یک بار در اردیبهشت ماه سال جاری به هر اتوبوس سه میلیون تومان اختصاص دادند که حتی پاسخگوی هزینه‌های خود ماشین نیست.

این مالک تصریح کرد: طی جلساتی که با معاونت استانداری و مسئول ستاد بحران داشتیم، نامه‌ای به سازمان اتوبوسرانی الوند ارسال کردند مبنی بر اینکه پرداختی‌های خطوط حومه نیز مطابق با پرداختی سازمان اتوبوسرانی قزوین پرداخت شود؛ زمانی که به شهردار الوند مراجعه کردیم در پاسخ گفتند که ما بودجه نداریم و برای پرداخت یارانه نیازی به مجوز استانداری نیست.

وی اذعان کرد: به فرمانداری نیز به عنوان نماینده تامین شهر، نامه ارسال کردیم و در جریان کار ما قرار دارند اما متاسفانه گویا طی این دو سال گوش شنوایی برای رفع مشکل وجود ندارد لذا ناگزیر شدیم اعتراضمان را با تجمع در مقابل استانداری نشان دهیم تا شاید به فریادمان برسند.

این مالک بیان کرد: باتوجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا به ما اعلام کردند که ناوگان عمومی طی مدت تعیین شده فعالیت نکنند ما هم تابع قانون هستیم اما پیش از اجرای این مصوبه باید عواقب آن نیز در نظر گرفته شود چه بسا که ما امروز با مشکلات عدیده‌ای در بخش لوازم یدکی، لاستیک، بیمه و استهلاک ماشین روبرو هستیم که اگر یک روز خطوط ما کار نکند چندین مشکل برایمان پیش خواهد آمد.

وی اذعان کرد: اکنون وعده دادند که هفته آینده جلسه‌ای با حضور فرماندار الوند، شهردار قزوین، محمدیه و الوند و سازمان اتوبوسرانی قزوین برگزار می‌کنند تا مشکل را بررسی کنند که امیدواریم به نتیجه برسد.

این مالک ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا اکنون ما با یک چهارم ظرفیت مسافر فعالیت می‌کنیم در حالی که ظرفیت اتوبوس‌های ما ۴۵ نفره است و گاها بدون مسافر یا حتی با یک مسافر هم تا الوند می‌رویم تا بتوانیم وظیفه خود را در قبال خدمات رسانی به مردم انجام داده باشیم.



مسئولین نگاه تبعیض آمیز در حمایت از رانندگان نداشته باشند

یکی دیگر از رانندگان این خطوط با اشاره به اینکه حقوق روزمزد دارد، بیان کرد: طی سه ماه ابتدایی شیوع کرونا که ناوگان عمومی تعطیل شدند به ما هیچ پرداختی ندادند و مابقی روزها نیز یک روز درمیان کار می‌کنیم که با توجه به تورم حاکم در کشور واقعا شرمنده خانواده‌هایمان هستیم.

وی ادامه داد: در شهر قزوین ۲۰۰ تا 300 دستگاه اتوبوس عمومی وجود دارد که با هر بار توقف از بودجه اتوبوسرانی تامین هزینه می‌شوند، چرا به بخش مهرگان و محمدیه توجهی نمی‌شود با اینکه شغل ما از مشاغل گروه‌های پر خطر در مقابل کرونا است.

این راننده اذعان کرد: چرا زمانی که محدودیت‌ها اعمال می‌شود و ناوگان عمومی را تعطیل می‌کنند هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد اما رانندگان داخل شهر از حقوق و مزایا برخوردار هستند آیا همه ما جزو یک استان محسوب نمی‌شویم چرا باید اینگونه تبعیض قائل شوند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم که مسئولین نگاه گوشه چشمی به ما داشته باشند و شرایط ما را درک کنند چون ما هم سختی‌های کار خود را داریم و هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب مجبور هستیم با نگه داشتن ماسک روی صورت‌هایمان در مسیر اتوبان با چندین مسافر سرو کار داشته باشیم.

این راننده عنوان کرد: چرا باید استان برای این ناوگان عمومی به ازای محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، بودجه دریافت کند اما مزایای آن فقط شامل حال مرکز شهر شود در حالی که به بخش ما فقط یک بار در ماه مبارک رمضان یک کوپن معیشتی پنجاه هزار تومانی اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، انتظار می‌رود که مسئولین با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور و تورم موجود، قبل از هرگونه مصوبه‌ای برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند تا اقشار مختلف حداقل بتوانند معیشت خود را بگذرانند.

انتهای پیام/ ۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان