۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اقتصاد هنر مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته است
کد خبر: ۳۵۲۳۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۴ ساعت: ۷:۵۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن توسعه‌هنرهای تجسمی در مصاحبه با صبح قزوین:

اقتصاد هنر مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته است/ حال هنرهای تجسمی شهر قزوین خوب نیست

مجید کاظمی با بیان اینکه اقتصاد هنر در دایره دید مسئولین نیست، گفت: مدیران شهر قزوین برای حفظ سرمایه‌های هنری و ایجاد فضایی شاداب و خلاق کوچک‌ترین قدم‌ها را هم برنداشته‌اند و باعث مهاجرت هنرمندان شده‌اند.

اقتصاد هنر مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته است
مجیدکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درخصوص وضعیت انجمن‌ توسعه هنرهای تجسمی استان قزوین اظهار کرد: انجمن توسعه اخیرا مراحل ثبت را گذرانده و پیگیر تاسیس شعبه‌های خود در دیگر شهرهای استان است و این روند از طریق هیئت‌های موسس و با عضوگیری از هنرمندان بومی صورت می‌گیرد.

وی افزود: انجمن با داشتن ماهیت خصوصی و تحت مدیریت هنرمندان، بازوی اجرایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان محسوب می‌شود.

رئیس انجمن توسعه هنرهای تجسمی استان قزوین درخصوص فعالیت‌های این انجمن گفت: قرار است برای اولین بار در مهر و آبان سال جاری نشان «باغ ایرانی» با حمایت اداره کل ارشاد و سازمان‌های فرهنگی برگزار شود، این نشان نقش مهمی در حمایت از هنرمندان و اعتلای فرهنگ تجسمی شهر دارد.

این هنرمند قزوینی افزود: نشان باغ ایرانی هر سال به یک یا دو رشته تجسمی اختصاص خواهد یافت؛ امسال میزبان آثار طراحی و نقاشی خواهیم بود و سال‌های آینده به رشته‌های دیگر همچون گرافیک، تصویرسازی، حجم، نگارگری، تذهیب خواهیم پرداخت.

جشنواره پشتیبانی از تولیدات داخلی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: همچنین اکنون کانون گرافیک انجمن تجسمی، درحال برگزاری جشنواره پوستر «پشتیبانی از تولیدات داخلی» است و در فعالیتی دیگر با همکاری بسیج هنرمندان و به مناسبت اربعین و هفته دفاع مقدس نمایشگاهی از آثار اساتید برگزار خواهیم کرد.

کاظمی درباره وضعیت هنرمندان در دوران کرونا با ابراز تأسف از وضعیت سخت پیش آمده برای عموم مردم و بخصوص هنرمندان ادامه داد: تا زمانی که کرونا شیوع پیدا نکرده بود می‌توانستیم نمایشگاه یا نشست برگزار کنیم ولی متاسفانه همزمان با ثبت اساسنامه گرفتار همه‌گیری کرونا شدیم و فعالیت‌ها با چالش جدی مواجه شد.

رئیس انجمن توسعه هنرهای تجسمی استان قزوین یادآور شد: آخرین نشست ما در حوزه تصویرگری با حضور یکی از دانشجویان بااستعداد دانشگاه‌های آلمان برگزار شد و بعد از آن دیگر هیچ برنامه‌ای نداشتیم و تقریبا برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی به محاق رفت.

وی تاکید کرد: هرچند در این دو سال چند جشنواره خوب پوستر در حمایت از پرستاران و مدافعان سلامت برگزار کردیم و بازتاب کشوری خوبی هم داشت ولی متاسفانه جامعه هنر شهر هنوز به وضعیت مناسب خودش بازنگشته است.

کاظمی ادامه داد: در یک ساله‌ای گذشته ما همکاری خوبی با سازمان زیباسازی داشتیم که نتیجه آن دو دوره جشنواره تخم‌مرغ‌های رنگی و یک دوره جشنواره کافوهای زیبا بود که ادامه همکاری‌ها در سایه کرونا از بین رفت؛ بازتاب جشنواره کافوهای زیبا در خیابان خیام آنقدر خوب بود که شهروندان در محله های دیگر مثل بلوار، فردوسی، راه‌آهن و مینودر خواهان برگزاری چنین رویدادی در منطقه شان بودند ولی متاسفانه هم‌اکنون حال تجسمی شهر خوب نیست و امیدواریم شرایط به سمت مناسبی تغییر مسیر دهد.

هنرمندان در پی نبود امکانات مهاجرت می‌کنند

کاظمی درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: هنر تجسمی شهر قزوین هم از لحاظ سخت‌افزاری(فضاهای فرهنگی و آموزشی و سالن‌های دورهمی و نگارخانه) و هم به لحاظ نرم‌افزاری(حمایت دولتی و خصوصی و نیروی متخصص انسانی) دچار مشکلاتی است و باید گفت متاسفانه قزوین جز معدود شهرهای کشور است که پیشرفت کافی در این زمینه نداشته است.

وی افزود: مشکلات باعث شده است که بسیاری از هنرمندان قزوینی به قم و تهران و شهرهای شمالی و این اواخر گروه‌هایی به ترکیه و آلمان مهاجرت کنند تا شرایط مناسب‌تری برای خود و خانواده‌شان به وجود بیاورند و این در حالی است که شهر برای حفظ سرمایه‌های خود و ایجاد فضایی شاداب و خلاق کوچک‌ترین قدم‌ها را هم برنداشته است.

کاظمی تصریح کرد: برگزاری یکی-دو جشنواره با بودجه‌های اندک تسلی مشکلات نیست و همچنین عدم رونق اقتصاد هنر، ارتباط ضعیف بین مردم و هنرمندان، عدم اتحاد هنرمندان و تاثیر کم هنرمندان را می‌توان از عمده‌ی مشکلات برشمرد.

طرح‌های نوآور و خلاق مورد توجه مدیران شهری قرار نمی‌گیرد

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: هنرمند باید با طیب خاطر به خلق آثار هنری بپردازد ولی اکنون شاهد هستیم که همکاران ما به خاطر عدم حمایت اقتصاد هنر، ناچار به تدریس هستند و شرایط کرونایی دو سال اخیر و تعطیلی آموزشگاه‌ها و همچنین تعطیلی فروش آثار هنری ضربه‌ای جدی بر پیکر جامعه هنری وارد کرده است.

وی افزود: امیدوارم با استقرار دولت جدید و شورای شهر تازه نفس برای سیاستگذاری و ریل‌گذاری فرهنگی از هنرمندان باتجربه و خلاق مشورت گرفته شود و هنرمندانی که توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت دارند در جایگاه برنامه‌ریزی شهر گمارده شوند و امیدواریم این حوزه شاهد افراد کم‌تجربه و غیرفنی نگردد.

کاظمی در پایان بیان کرد: مدیران فرهنگی شهر خاطرشان هست که دوسال پیش طرح هفته تصویرگری قزوین را در صحن شورا ارائه دادیم که خواست غاطبه هنرمندان تصویرگر بود و خروجی آن می‌توانست در خدمت آموزش شهروندی و همچنین احیا فضای طبیعت در استان شود اما عدم توجه به طرح باعث شد شهرهای دیگر از ما پیشی بگیرند و برنامه‌هایی به تقلید از برنامه ما را داشته باشند و طبق معمول ما در قزوین عقب‌گرد داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان