۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تولید عروسک‌های اربعین آغاز شد
کد خبر: ۳۵۲۳۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۴ ساعت: ۱۴:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین:

تولید عروسک‌های اربعین آغاز شد/ نذر فرهنگی باهدف اشتغال بانوان سرپرست خانوار

اعظم میرزایی گفت: گروه جهادی مهلا امسال برای سومین سال فعالیتش را همزمان با دهه اول محرم آغاز کرده و مانند سال‌های گذشته تولیداتش را راهی مشایه کربلا خواهد کرد.

تولید عروسک‌های اربعین آغاز شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، عشق به امام حسین (ع) کوچک و بزرگ، زن و مرد نمی‌شناسد؛ حسینی که باشی هر لحظه دلت به یاد او می‌تپد.

پیاده‌روی اربعین بزرگترین گردهمایی عمومی سالانه در جهان است که در این مراسم شمار زیادی از مسلمانان شیعه به مناسبت چهلمین روز شهادت سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا راهی شهر کربلا، در جنوب بغداد می‌شوند.

در طول مسیر صحنه‌های زیبایی رقم می‌خورد؛ کودکانی را می‌بینیم در این راه ولایی و عشق به امام حسین عاشقانه به زائرین خدمتگذاری می‌کنند و تنها نیتشان آرزوی شفاعت امام حسین(ع) در روز قیامت و زندگی دنیوی است.

گروه جهادی مهلا از سه سال گذشته کار تولید عروسک‌هایی با نماد عروسک ایرانی_اسلامی را آغاز کرده و امسال هم همزمان با ماه محرم شروع به کار کرده تا بتواند علاوه بر ترویج نذر فرهنگی، رضایت و شادی کودکان عراقی را که در مسیر اربعین به زوار خدمتگذاری می‌کنند فراهم آورد.

 اعظم میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، اظهار کرد: گروه جهادی مهلا امسال برای سومین سال فعالیتش را همزمان با دهه اول محرم آغاز کرده و از علاقه‌مندانی که تمایل به تولید و ساخت عروسک دارند دعوت به همکاری می‌کند.

وی افزود: فعالیت اصلی گروه جهادی مهلا با عنوان "پیشکشی باران" با هدف ساخت عروسک برای کودکان عراقی که در مسیر اربعین از زوار پذیرایی می‌کنند برنامه‌ریزی شده که خوشبختانه بازخورد خوبی داشته است.

 مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین بیان کرد: عروسک‌های گروه جهادی مهلا با عنوان "هانی و هنا" با پیام صلح و دوستی برای بچه‌های عراق فرستاده می‌شود و هر زائری که تمایل داشته باشد، می‌تواند پنج تا شش عروسک را در طول مسیر نجف تا کربلا بین بچه‌های عراقی توزیع کند.

میرزایی تصریح کرد: در طراحی این عروسک‌ها به نکات بسیاری توجه شده و سعی کردیم که عروسک‌ها به شکل کاملا اسلامی و با فرهنگ کشور ایران تولید شوند به طوری که برای آن چادر، مقنعه و لباس در نظر گرفتیم تا کودک بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و بحث تربیتی نیز در آن رعایت شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: همچنین ما هر سال پیکسل‌هایی را با شعار اربعین تولید و روی چادرهای این عروسک‌ها وصل می‌کنیم تا شعار سال اربعین فراگیر و جهانی شود.

وی ابراز کرد: سال گذشته شعار اربعین "حسین سفینة‌النجات" بود اما امسال تاکنون این شعار مشخص نشده است و در نظر داریم مانند دو سال گذشته بعد از مشخص شدن شعار اربعین، پیکسل‌هایی را تهیه و به عروسک‌ها وصل کنیم تا بتوانیم اهداف برنامه‌ریزی شده را دنبال کنیم.

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین ادامه داد: از سال گذشته تصمیم گرفتیم که تولید عروسک‌های اربعین را هدفمند کنیم و علاوه بر اهداف فرهنگی نیز در حوزه فروش هم ورود پیدا کنیم؛ به این صورت که فردهزینه عروسک را می‌پردازد و عروسک به نیت او به کربلا فرستاده می‌شود.

میرزایی اضافه کرد: بخشی از هزینه‌ حاصل از فروش عروسک‌ها صرف تولید مواد اولیه و بخش دیگر آن نیز در حوزه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار هزینه می‌شود که سال گذشته این هزینه را به گروه جهادی فعال در حوزه اشتغالزایی اختصاص دادیم و امسال نیز این روال ادامه دارد؛ درواقع با این امر هم در بخش اشتغالزایی و هم در بحث نذر فرهنگی فعالیت خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف بلندمدت گروه جهادی مهلا بحث اشتغال‌زایی در حوزه زنان سرپرست خانوار زیر نظر خود گروه است که برای این کار برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در حوزه تولید عروسک برای زنان سرپرست خانوار در طول سال اشتغال‌زایی و یک بازار کسب و کار راه‌اندازی کنیم همچنین اکنون از ظرفیت خانم‌های سرپرست خانوار برای تولید لباس عروسک استفاده می‌کنیم.

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین گفت: امسال در مرحله اول، تولید ۱۱۴عروسک را در نظر داریم و در مراحل بعدی ۷۲ عروسک نیز اضافه خواهیم کرد و حدود 20خانم  به صورت مستقیم و غیرمستقیم و جهادی در تولید عروسک با ما همکاری دارند.

میرزایی افزود: طی این دو سال اخیر که درگیر کرونا هستیم، سال گذشته عروسک‌ها را با هماهنگی ستاد اربعین به عراق فرستادیم و در سال جاری نیز امیدواریم که با فروکش کردن این ویروس منحوس مسیر کربلا باز باشد و زوار بتوانند این پیشکشی‌ها را همراه خود  ببرند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: در صورت ادامه شرایط کرونایی نیز به دلیل رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی مانند سال گذشته تولیدات را از طریق ستاد اربعین ارسال می‌کنیم تا توسط خود موکب‌داران عراقی بین کودکان توزیع ‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته هزینه فروش هر عروسک ۳۵ هزار تومان بود و امسال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و افراد می‌توانند هر چند عروسکی که مد نظر دارند را نذر کنند و هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد.

مسئول گروه جهادی مهلا در پایان گفت:از تمام علاقه‌مندانی که تمایل دارند در بخش تولید عروسک و این نذر فرهنگی همکاری کنند دعوت می‌کنیم که از طریق شماره تماس ۰۹۳۷۵۷۶۷۲۷۵ یا آدرس صفحه مجازی@mahla_group_ir با ما ارتباط برقرار کنند تا هماهنگی لازم جهت حضور در هیئت عروسک‌سازی اربعین صورت گیرد و با یاری هم بتوانیم در این کار پربرکت و فرهنگی قدمی برداریم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان