۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افزایش موارد ابتلا به کرونا در کودکان زیر ۵سال
کد خبر: ۳۵۲۳۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۵ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کودکان زیر ۵سال/مادران با علائم کووید۱۹ در کودکان آشنا شوند

فاطمه بابایی گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلای بیماری کرونا در خانواده‌ها متاسفانه شاهد بالا رفتن موارد ابتلا در کودکان زیر ۵ سال هستیم.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کودکان زیر ۵سال
فاطمه بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: این روزها با توجه به افزایش موارد ابتلا بیماری کرونا در خانواده‌ها متاسفانه شاهد بالا رفتن موارد ابتلا در کودکان زیر 5 سال هستیم.

وی افزود: بر این اساس ضرورت دارد تا خانواده‌ها به ویژه مادران با علایم کرونا در کودکان آشنا شوند و آگاهی و مهارت‌های لازم در خصوص نحوه مراقبت از کودک را کسب کنند.

کارشناس برنامه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد شیوه انتشار ویروس کرونا بیان کرد: شیوه انتشار ویروس کرونا مشابه سایر ویروس‌های عامل سرماخوردگی است یعنی از طریق افراد آلوده منتقل می‌شود به این صورت که با سرفه یا عطسه کردن در هوا پخش می‌شود و از طریق دست دادن، بوسیدن و لمس سر و صورت یا اشیای آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

کرونا در کودکان علائم تنفسی شدید مشابه گروه سنی بزرگسالان ندارد

وی با اشاره به علائم کرونا در کودکان عنوان کرد: در کودکان علائم تنفسی شدید مشابه گروه سنی بزرگسالان را نداریم بلکه علائم شامل تب، گلودرد، اسهال و حالت تهوع بوده و گاهی اوقات نیز علائمی شبیه بزرگسالان مانند سردرد و بدن درد، سرفه کردن و تنگی نفس، آبریزش بینی و گرفتگی بینی، خستگی و گاهی از دست دادن حس بویایی یا چشایی مشاهده می‌شود.

بابایی تصریح کرد: مطالعات انجام شده در 20 تا 30 درصد کودکان مبتلا به کرونا نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی تنها علامت بیماری اسهال است و در این مرحله اسهال بدون موکوس و خون بوده و تقریبا تا 4روز طول می‌کشد و دفعات دفع از 3 تا 30 بار متغیر است همچنین علائم ریوی در کمتر از یک هفته ظاهر می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورت مشاهده گیجی یا خواب آلودگی، اسهال و استفراغ، فشار یا درد قفسه سینه، درد گردن، اختلال در تنفس یا خستگی تنفسی یا احساس تنگی نفس، کم شدن سطح هوشیاری و درد شدید شکم، کودک باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

ضرورت مراجعه به هنگام به مراکز بهداشتی درمانی

این مقام مسئول گفت: مشاهده علائمی از جمله شروع ناگهانی تب و سرفه یا حداقل سه علامت یا بیشتر مانند درد عضلانی، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و اسهال می‌تواند تشخیص و شک کووید 19 را در کودک مطرح کند که خانواده‌ها باید به این موارد توجه داشته و بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی در ادامه بیان کرد: والدین باید توجه داشته باشند هرگونه تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی کودک را در معرض مشکلات جدی‌تر مانند مشکلات تنفسی، کم آبی و مرگ‌ومیر قرار خواهد داد.

بابایی در مورد راه‌های ایمنی کودک از ابتلا به ویروس کرونا ابراز کرد: ماندن در خانه، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از غذاهای کاملا پخته، تغذیه مناسب، اجتناب از حضور کودکان در مکان‌های شلوغ یا مراکز خرید از جمله این موارد برای حفظ سلامتی کودکان است.

اجتناب از دورهمی‌های خانوادگی برای مصون ماندن از ابتلا به کرونا

وی اضافه کرد: رعایت فاصله گذاری‌ها و عدم زدن دست به چشم و بینی، اجتناب از سفر کردن و ترک خانه، پرهیز از تماس با افراد آلوده، اجتناب از دور همی‌های خانوادگی یا شرکت در مراسم عروسی و عزا از دیگر موارد راه‌های ایمنی کودک از ابتلا به ویروس کرونا است.

کارشناس برنامه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: در صورت ابتلای والدین یا اعضای خانواده اقداماتی باید صورت گیرد که از جمله آن جدا سازی افراد آلوده و مبتلا از سایر اعضای سالم خانواده، رعایت اصول بهداشت فردی (شست‌وشوی مرتب دست‌ها، زدن ماسک و غیره)، پیگیری علائم و حال عمومی کودک طی 14 تا 18 روز و مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی در صورت بروز علائم در کودک است.

وی با اشاره به راه‌های تقویت سیستم ایمنی کودکان در برابر ابتلا به بیماری کرونا گفت: استفاده از مکمل‌های غذایی نظیر استفاده از مکمل‌های ویتامین A+D از 5-3 روزگی بعد از تولد تا پایان 2 سالگی، استفاده از قطره آهن از پایان 6 ماهگی تا پایان 2 سالگی کودک معادل 15 قطره در روز و استفاده از مکمل قرص 50 هزار واحدی ویتامین D هردوماه یک بار برای کودکان 2 تا 5 سال از جمله راه‌های تقویت سیستم ایمنی کودکان در برابر ابتلا به بیماری کروناست.

استفاده از غذاهای سالم و مقوی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

بابایی با تاکید بر استفاده از غذاهای سالم و مقوی بیان کرد: رعایت تنوع در برنامه غذایی کودک و استفاده از همه گروه‌های غذایی مانند نان و غلات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات، لبنیات، مغزها و سبزی‌ها و میوه‌ها همچنین استفاده از سه وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده (میان وعده شامل پوره هویج و سیب زمینی، پوره میوه‌ها، نان و پنیر، خرما) توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: خودداری از موادغذایی بی‌ارزش مانند نوشیدنی‌های شیرین و صنعتی یا گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس و فست فودها و مواد غذایی شور و پرچرب از موارد مهمی است که والدین باید در تغذیه کودکان خود به آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان