۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین عبور استان قزوین از قله پیک پنجم کرونا
کد خبر: ۳۵۲۳۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۴ ساعت: ۷:۴۶ ↗ لینک کوتاه

در نودمین جلسه ستاد استانی کرونا مطرح شد

عبور استان قزوین از قله پیک پنجم کرونا/ محموله جدید واکسن آستارازنکا وارد قزوین شد

رئیس علوم پزشکی استان قزوین گفت: ۱۸ هزار دز واکسن آسترازنکا را تحویل گرفتیم؛ کلیه این واکسن‌ها برای افراد دز دوم تزریق می‌شود و تا ۱۰ مهرماه مشکلی در این زمینه نداریم.

عبور استان قزوین از قله پیک پنجم کرونا
به گزارش صبح قزوین، هدایت‌الله جمالی پور در نودمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا که شب گذشته در سالن شهیدامامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: به علت همه تلاش‌هایی که ارگان‌های مختلف انجام داده‌اند، قزوین نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است اما حتی ابتلا و مرگ یک نفر هم باعث می‌شود از خودمان رضایت نداشته باشیم.

وی افزود: باید در امر کنترل آلودگی در سطح استان و کنترل مرگ‌ و میر جدی‌تر وارد شویم؛ یعنی ما در ستاد کرونا کمک کنیم ورودی بیمارستان‌ها کاهش یابد و دانشگاه علوم پزشکی درمان را مدیریت کند.

استاندار قزوین گفت: اجرای برنامه در فضای باز با رعایت فاصله و پروتکل‌ها امکان‌پذیر است؛ بنابراین در صدور مجوز باید همه این موارد اجرا شود؛ در غیر اینصورت صدور مجوز برای برنامه‌هایی که درفضای باز هم اجرا می‌شوند ممنوع است.

جمالی‌پور در پایان بیان کرد: درخصوص اصناف سعی می‌کنیم کسب و کاری تعطیل نشود اما اگر این اغماض‌ها برای جان مردم خطر آفرین باشد، قابل قبول نیست؛ بنابراین همه کاسبان باید قوانین وضع شده در ستاد کرونا را اجرا کنند.

 مهمترین نیاز بیماران کرونایی اکسیژن است

منوچهر حبیبی نیز در این جلسه اظهار کرد: مهمترین نیاز بیماران کرونایی اکسیژن است؛ امیدوارم با بحث‌هایی که شد، بتوانیم اکسیژن و اکسیژن‌ساز مورد نیاز بیماران را تامین کنیم؛ اگر مصوبه تامین اکسیژن عملی شود، امکان ترخیص ۲۰۰ بیمار درظرف دو روز امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: باید روی طرح مراقبت بیمار در منزل که طرح ابداعی قزوین است و متشکل از تیم هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، و سپاه می‌باشد بیشتر مانور بدهیم.

ممنوعیت فعالیت بعد از ساعت۱۰ شب ادامه دارد

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان گفت: از دستگاه‌های فرهنگی خواهشمندم، از صدور مجوزهایی که باعث تجمع می‌شود به جد پرهیز کنند؛ همچنین هرنوع فعالیتی بعد از ساعت ۱۰ شب ممنوع می‌باشد.

وی تصریح کرد: پایگاه‌ها و ساعت‌های تزریق واکسن باید افزایش پیدا کند؛ و از سوی دیگر نیروی متخصص و خدماتی مورد نیاز این مراکز نیز باید تامین شود که فرمانداران باید به این مسئله رسیدگی کنند.

حبیبی در پایان بیان کرد: گزارشی داریم که برخی از افراد با وجود اینکه امکان دریافت واکسن را دارند اما از تزریق امتناع می‌کنند؛ از استاندار می‌خواهم امتناع کارمندان از تزریق واکسن را تخلف محسوب کنند.

پیمان نامدار نیز در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت نقشه کرونای استان با تبدیل وضعیت شهرستان آوج به زرد و بوئین زهرا به نارنجی تغییر محسوسی داشته است؛ اما سایر شهرستان‌های استان کماکان در وضعیت قرمز قرار دارند.

مرگ ۲هزار و ۲۱۸نفر بر اثر کرونا در استان قزوین

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ بیمار بستری و ۷ فوتی(۶نفر در قزوین و یک نفر در بوئین زهرا) داشته‌ایم، با این عدد مجموع فوتی‌های قطعی استان به عدد ۲هزار و ۲۱۸ نفر رسیده است؛ باتوجه به آمار بستری‌های هفته‌های قبل می‌توان گفت شاهد کاهش سیر بیماری بوده‌ایم؛ اکنون تعداد بستری‌های استان ۸۴۶ نفراست و تا به امروز ۲۸هزار و ۷۹۸نفر در بیمارستان‌های استان خدمت گرفته و ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اکنون ۷۳ درصد بیماران در بیمارستان دانشگاهی، ۱۷ درصد در بیمارستان تامین اجتماعی و ۱۰ درصد بیماران در بخش خصوصی بستری هستند؛ همچنین ۱۳۹ بیمار در آی‌سی‌یو و ۱۱ بیمار در انتظار آی‌سی‌یو هستند، ۵۷ بیمار نیز از دستگاه کمک تنفسی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بااینکه سیر بستری‌های استان افزایشی است اما قزوین در سه استانی که اعلام شد شیب کاملا صعودی دارند، قرار نگرفته است؛ بنابراین امید داریم با شرایطی که در سه روز گذشته رخ داده است قله را رد کنیم؛ آمارها نشان می‌دهد رشد تعداد بیماران پذیرش شده جدید در حال عبور از قله است و رشد تعداد بیماران بستری موجود نیز کاهش دارد؛ اگر با همین شرایط پیش برویم، وضعیت آرام‌تری در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد.

۲۴هزار و ۶۳۲ تست در کل استان انجام شده است

نامدار افزود: تست‌های آزمایشی انجام شده به عدد ۳۵۹هزار رسیده است و ۲۴هزار و ۶۳۲ نفر تعداد کل تست‌های انجام شده برای بیماران بستری می‌باشد؛ همچنین از ۳۰ مرداد تا ۵ شهریور ۱۱هزار و ۷۱۴ مراجعه کننده به مراکز سرپایی داشتیم که خوشبختانه این عدد در هفته اخیر به ۱۰هزار و ۱۰۴ رسیده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در مرداد ماه ۵هزار و ۹۵۲ مورد بستری مشکوک و قطعی کرونا داشته‌ایم که تا ۱۳ شهریور این عدد به ۲هزار و ۷۲۷ نفر رسیده است؛ همچنین تعداد فوتی‌های مردادماه ۲۲۰ نفر بوده است؛ از اول تا ۱۳ شهریور نیز ۱۱۸ نفر فوتی‌ داشته‌ایم؛ بنابراین درصد فوت به ازای جمعیت در قزوین ۲.۵۶، تاکستان ۲.۹۲، بوئین زهرا ۲.۱۸، آوج ۳.۷۴ البرز ۱.۸۷ و آبیک ۲.۱ است.

بیش از ۳۱درصد جمعیت استان واکسینه شدند

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: مرگ و میر سنین بالای ۸۰ سال استان نسبت به گذشته به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است که این می‌تواند نشان‌دهنده اثر واکسن باشد؛ در هفته دوم شهریور، محمدیه البرز و مرکزی بیشترین میزان بروز موارد مثبت در صدهزار نفر را داشته‌اند؛ پس از آن بشاریات، مرکزی بوئین زهرا، تاکستان مرکزی،خرمدشت، آبیک مرکزی، اسفرورین، ضیاآباد، قزوین، رامند، دشتابی، آبگرم و مناطق دیگر بیشترین میزان بروز را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: طبق آمارها بستری‌های قزوین به ازای هر صدهزار نفر، ۶۵.۵ است؛ در هفته گذشته هر نیم ساعت یک نفر در استان فوت کرده است و موارد ابتلا ۲۹ نفر در ساعت بوده است؛ همچنین مانند گذشته خانه‌داران و کارگران بالاترین درصد ابتلا به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

نامدار افزود: در مردادماه توانستیم به عدد ۲۰۰هزار تزریق واکسن برسیم، و در شهریور ماه این عدد تا ۱۳ شهریور به ۸۴هزار و ۹۰۰ رسیده است؛ به طورکلی تا حال حاضر ۴۳۷ هزار و ۱۰۴ دز واکسن تزریق شده است که از این تعداد حدود ۳۰۰هزار دز در نوبت اول و ۱۴۱هزار، در دوز دوم تزریق شده است؛ در نهایت آمار واکسیناسیون بالای ۱۸ سال استان ۳۱.۶ است.

این مقام مسئول بیان کرد: مقایسه شاخص درصد کشندگی در بستری مشکوک، محتمل و قطعی کرونا در قزوین عدد ۸.۲ را به خود اختصاص داده است که این عدد از میانگین کشوری پایین‌تر می‌باشد؛ همچنین مقایسه در مراجعین بیمارستان عدد ۱.۱ است.

وی ادامه داد: مقایسه شاخص متوسط اقامت بیماران بستری و مشکوک در بیمارستان ۵.۸ است؛ و در مقایسه شاخص درصد اشغال بخش‌های ویژه قزوین سومین استانی می‌باشد که بیشترین میزان درصد اشغال بخش‌های ویژه را داشته است.

میانگین سنی بیماران بستری و فوتی 52تا68سال است

نامدار گفت: میانگین سنی بیماران بستری استان ۵۲ سال و میانگین سنی موارد فوتی مشکوک در ۵ ماه گذشته ۶۸ سال بوده است؛ همچنین قزوین جزو پنج استان اولی است که ۳۰ درصد از بیماران کرونایی‌اش حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند که در میزان فوتی‌ها نیز این آمار صدق می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: به زودی واکسیناسیون دانشجویان آغاز می‌شود؛ و خداراشکر در روز گذشته ۱۸ هزار دز واکسن آسترازنکا را تحویل گرفتیم؛ کلیه این واکسن‌ها برای افراد دز دوم تزریق می‌شود و تا ۱۰ مهرماه مشکلی در این زمینه نداریم؛ همچنین امروز هم یک سهمیه ۲۵هزارتایی سینوفارم به دست دانشگاه می‌رسد.

وی افزود: به شرط تخصیص واکسن، اگر ساعت کار کانترها را بالا ببریم، می‌توانیم تعداد تزریق واکسن‌ها را تا روزی ۳۰ هزار تا هم بالا ببریم؛ اکنون در استان ۹۰ کانتر وجود دارد؛ همچنین همشهریان می‌توانند با شماره‌گیری ۳۳۸۹۵ (از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر) سوالات خود درمورد واکسن را بپرسند.

نامدار در پایان گفت: کمبود سرم کشوری است، اما خوشبختانه امروز ۵۰هزار سرم به دست استان می‌رسد و بین داروخانه‌ها تقسیم می‌شود؛ اکنون مصرف سرم استان ۱۵۰ هزار عدد در ماه است.

انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان