۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین قدرت ارتش طالبان چقدر است؟/ مقایسه قدرت نظامی افغانستان با کشورهای همسایه
کد خبر: ۳۵۲۲۹۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۲ ساعت: ۱۳:۱۰ ↗ لینک کوتاه

قدرت ارتش طالبان چقدر است؟/ مقایسه قدرت نظامی افغانستان با کشورهای همسایه

افغانستان ۵ همسایه اصلی دارد: پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان. از میان این همسایگان، ایران و پاکستان آنقدر قدرتمند هستند که نگران طالبان نباشند. اما سه کشور دیگر چه؟

قدرت ارتش طالبان چقدر است؟/ مقایسه قدرت نظامی افغانستان با کشورهای همسایه
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فقط باعث استحکام قدرت طالبان نشد. این خروج ثمرات فراوانی برای طالب ها داشت که شاید مهم ترین آن، دستیابی نیروهای ملا هبت الله آخوندزاده به سلاح های پیشرفته آمریکایی بوده است.

آمریکایی ها با خروج عجولانه از کابل و سایر شهرهای بزرگ افغانستان هلی کوپتر، خودرو زرهی، رگبار و انواع و  اقسام سلاح های کمری و تک تیرانداز برای طالبان به ارث گذاشتند. شاید باورکردنی نباشد اما طالبان با تصرف همین سلاح ها حالا می تواند به راحتی هر شورش یا قیامی را در داخل سرکوب کند و حتی برای کشورهای خارجی نیز دردسر درست کند.

تهدیدات بالقوه طالبان برای کشورهای همسایه

افغانستان 5 همسایه اصلی دارد: پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان. از میان این همسایگان، ایران و پاکستان آنقدر قدرتمند هستند که نگران ارتش زمینی  طالبان نباشند. اما سه کشور دیگر چه؟ به نظر می رسد نگرانی هایی در این مورد وجود دارد.

به جدول زیر نگاه کنید تا به قدرت طالبان و سلاح هایی که آنها از آمریکایی ها گرفتند، پی ببرید:

نوع سلاح

مدل

تعداد

هواپیما

جنگنده A29

6

هواپیما

حمل و نقل  C130

4

هواپیما

Cessna 208

28

راکت

70 میلیمتری

100 هزار

توپخانه

کششی و ثابت

176

هلی کوپتر

Mi17

33

هلی کوپتر

MD530

43

هلی کوپتر

UH-60 Blachhawk

33

مسلسل معمولی

....

359 هزار

رگبار

...

64 هزار

تفنگ کمری

....

126 هزار

خودرو زرهی

MII3

169

خودرو زرهی

MxxPro

155

کامیون

....

8 هزار

 این جدول به خوبی نشان می دهد که چه تجهیزاتی به دست نیروهای طالبان افتاده است. حالا بد نیست مروری بر تجهیزات دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان داشته باشیم:

نوع سلاح

تاجیکستان

ترکمنستان

هواپیمای

25

72

جنگنده

0

24

هلی کوپتر

20

25

تانک

253

654

توپخانه خود کششی

0

73

راکت انداز

125

160

 جدول بالا نشان می دهد که وضعیت ترکمنستان از تاجیکستان بهتر است. با این حال، طالبان برای هر دو این کشورها می تواند خطرناک باشد. شاید تعداد سربازان بالقوه ترکمنستان از افغانستان بیشتر باشد و یا تعداد مسلسل و هواپیمای بیشتری داشته باشد اما نباید فراموش کرد که بیشتر تجهیزات ارتش ترکمنستان و تاجیکستان، تسلیحات قدیمی شوروی است که مدت زیادی از ساخت آن گذشته است.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که بودجه نظامی ترکمنستان 800 میلیون دلار و بودجه نظامی تاجیکستان 79 میلیون دلار است. هر چند تعریف بودجه نظامی برای طالبان بی معنی است اما نباید فراموش کرد که منابع درآمدی طالبان بسیار زیاد است و احتمالا بیشتر این منابع هم خرج تسلیحات نظامی آنها شود. به جز کمک مالی برخی از شیوخ عرب (یا ترکیه)، فروش خشخاش و قاچاق کالا نیز می تواند درآمد طالبان را چند برابر کند و آن وقت است که خطر بیشتری برای همسایگان افغانستان به وجود می آید.

با وجود این تهدیدات نباید فراموش کرد که مردم تاجیکستان و ترکمنستان همدلی زیادی با افغانستان طالبانی ندارند. طبق اخبار منتشر شده از بین سربازان خارجی طالبان، تقریبا هیچ سرباز تاجیکی وجود ندارد (شاید به علت رقابت قومی تاجیک ها با پشتون ها). همچنین تعداد کمی از ترکمن ها به گروه های سلفی افغانستان پیوسته اند و در مقایسه با سربازان پاکستانی، چچنی و ازبکستانی تعدادشان بسیار بسیار کمتر است.

از این جهت شاید شرایط ازبکستان سخت تر باشد. تعداد نیروهای سمپات با طالبان در بین ازبکستانی ها زیاد است و شاید در صورت افزایش قدرت طالبان و آغاز تبلیغات در سرزمین های دیگر تعداد این سمپات ها هم بیشتر شود.

بررسی قدرت نظامی ازبکستان نشان می دهد، این کشور چه وضعیتی در مقایسه با کشوری مثل ترکمنستان و تاجیکستان دارد. جدول زیر قدرت نظامی ازبکستان را نشان می دهد:

نوع سلاح

تعداد

بودجه دفاعی

15 میلیارد دلار

هواپیما

194

جنگنده

60

هلی کوپتر

89

تانک

420

توپخانه خودکششی

80

راکت انداز

98

 ضمن بررسی جدول بالا این را هم باید به خاطر سپرد که طالبان به جز سلاح های آمریکایی، تسلیحات ارتش افغانستان، نیروهای مستقل دیگر و کمک های نظامی متحدان پاکستانی را هم دریافت کرده است و از این رو می توان گفت که جمع همه این موارد می تواند دردسر زیادی برای کشورهای دیگر ایجاد کند.

بررسی قدرت نظامی ارتش افغانستان نشان می دهد این ارتش حداقل در زمینه تجهیزات هوایی و خودرو زرهی وضعیت بسیار خوبی داشته است و از این رو، می توان گفت قدرت نظامی افغانستان در این دو زمینه از همسایگان خود که غالبا تسلیحات قدیمی شوروی را به روز رسانی کرده اند، بیشتر است.

باید صبر کرد و دید که طالبان حکومت خود را به چه سمت و سویی پیش خواهد برد و آیا قصد نفوذ در کشورهای همسایه را خواهد داشت یا نه. چرا که اگر طالبان این قصد را داشته باشد باید منتظر دردسرهای جدیدی باشیم. همه چیز به تدبیر این گروه و نیتش در روزهای آینده دارد.


انتهای پیام/1404

منبع: خبر فوری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان