۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چاپخانه‌داران در قزوین اتحادیه منسجم ندارند
کد خبر: ۳۵۲۲۶۸ نویسنده: علی دارابی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۱ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

چاپخانه‌دار قزوینی:

چاپخانه‌داران در قزوین اتحادیه منسجم ندارند/ کرونا به افول صنعت چاپ شتاب داد

علی دارابی گفت: مشکلات چاپخانه‌داران اساسی و ریشه ای است، از جمله این مشکلات می‌توان به عدم وجود برنامه‌ای اصولی برای آموزش نیروهای متخصص و کارآمد مورد نیاز چاپخانه‌ها که از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است اشاره کرد و چاپخانه‌داران در قزوین ار اتحادیه منسجم برخوردار نیستند.

چاپخانه‌داران در قزوین اتحادیه منسجم ندارند
به گزارش صبح قزوین؛ یازدهم شهریور برای اهالی صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد چرا که در این روز، صنعت چاپ ایران با بیش از دو سده قدمت دارای هویت شد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت. این روز یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از کارگران، صنعتگران و هنرمندان و در یک جمله وامدار تلاش بزرگمردان فرهنگ ایران زمین است.

علی دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی_هنری صبح قزوین؛ در خصوص شروع فعالیتش به عنوان یک چاپخانه دار اظهار کرد: شروع فعالیت من در بازار کار انتخابی نبود، حدوداً در ابتدای جوانی و در سن 16 سالگی به عنوان یک شغل و برای تامین هزینه‌های زندگی، وارد حرفه چاپ شدم، اصلا زمینه خانوادگی نداشتم و چون صنعت چاپ از دامنه گسترده‌ای برخودار بود، به مرور زمان علاقه‌مند و به نوعی وابسته و آلوده این حرفه شدم.

وی افزود: از سال 1358 الی 1362 مدیرِ مسئول دو واحد از چاپخانه‌های بنیاد مستضعفان در تهران بودم، در آن زمان با توجه به درخواست جهت تاسیس چاپخانه خصوصی در تهران و موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ممنوعیت تأسیس چاپخانه جدید توسط شورای انقلاب تا سال 1374 در تهران مواجه شدم، بنابراین مجبور به عزیمت به قزوین جهت تأسیس چاپخانه خصوصی شدم که این چاپخانه با نام مجتمع چاپ و لیتوگرافی سوره به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مشکلات چاپخانه‌داران ریشه‌ای است

این چاپخانه‌دار قزوینی تصریح کرد: متاسفانه مشکلات چاپخانه‌داران اساسی و ریشه‌ای است، از جمله این مشکلات می‌توان به عدم وجود برنامه‌ای اصولی برای آموزش نیروهای متخصص و کارآمد مورد نیاز چاپخانه‌ها که از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است اشاره کرد؛ این امر به صورت سنتی و کارگاهی خارج از اصول استاندارد این صنعت و با روال غیرقابل قبولی طی می‌شود و هیچگونه حمایت و دلگرمی برای پرسنل مشغول به کار وجود ندارد.

دارابی ادامه داد: با توجه به اینکه چاپخانه‌داری حرفه پر مشغله‌ای است و نسبت به تلاش مضاعف و سرمایه‌گذاری اصلا صرفه اقتصادی قابل قبولی ندارد نیز روز به روز این صنعت نه تنها در استان، بلکه در سطح کشور رو به افول است و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از هم گسیختگی این صنعت خواهیم بود، مگر اینکه بشود با سرمایه‌گذاری کلان در بخش چاپ و بسته‌بندی تغییر روش داد که آن هم با توجه به مواداولیه مصرفی بسیار گران، عدم وجود قطعات مصرفی و یدکی ماشین آلات هیچگونه دلخوشی برای توسعه و سرمایه گذاری باقی نمانده و اساسا توجیح اقتصادی ندارد.

حمایتی از طرف مسئولین وجود ندارد

وی تاکید کرد: نبود هیچ گونه حمایت از طرف مسئولین و دولتمردان یکی دیگر از مشکلات اساسی چاپخانه‌داری در قزوین است و درواقع امورات به صورت کلیشه‌ای و روندی غیرسیستماتیک پیش می‌رود؛ با توجه به پیشینه بسیار طولانی و پرافتخاری که این صنعت در قزوین دارد اما به دلیل نبود برنامه و انسجام لازم بین خود چاپخانه‌ها و مسئولان، صنعت چاپ از اتحادیه‌ای سردرگم و غیراصولی برخودار است.

این چاپخانه‌دار بیان کرد: چاپخانه‌های قزوین به تنهایی می‌توانند نیاز استان در زمینه چاپ را تامین کنند اما مسیر به دلیل مشکلات اقتصادی و درآمدی، به درستی طی نمی‌شود، از آنجایی که گردش کار اقتصادی چاپخانه‌ها اکنون جوابگو نیست، چاپخانه‌ها بر روی مواردی متمرکز شده‌اند که بتوانند هزینه‌های خود را به نوعی پوشش دهند، بنابراین اصلا به فکر توسعه و رفع موانع در زمینه نیازهای اساسی استان نیستند که همین اتفاق سبب افت کیفیت و خروج تولید از روند منطقی و اصولی می‌شود و در نهایت رسالت کار چاپخانه به درستی انجام نمی گیرد.

چاپخانه نیاز به سرمایه در گردش ارزان قیمت دارد

دارابی افزود: صنعتی بودن و گردش کار صنایع و کارخانجات برای چاپخانه ضروری و لازم است، در صورتی که گردش کار صنایع خوب باشد؛ چاپخانه مجبور نمی‌شود با هزینه های گزاف و به صورت نقدی کار را چاپ کند اما اگر قرار باشد به صورت مدت‌دار با کارخانجات و صاحبان صنایع و مشاغل قرارداد ببندد نیز این رویه جواب دخل و خرج چاپخانه را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در دوران کرونا  فعالیت صنعت چاپ هم مانند سایر مشاغل از هم گسیخت و متوقف شد و بااینکه چاپخانه‌ها سعی در حفظ چارچوب کار و نیروها را داشتند ولی بسیار متضرر شدند و عملا تمامی برنامه‌ریزی‌ها نقش بر آب شد و هنوز هم ادامه دارد.

دارابی در پایان گفت: چاپخانه به منظور ارائه خدمات کار خوب و صحیح نیاز به سرمایه در گردش ارزان قیمت دارد زیرا باتوجه به بالا رفتن نجومی قیمت کاغذ، مواد اولیه و لوازم یدکی، بسیار سخت است که بتوان چاپخانه را با روند قبل اداره کرد، خلاصه اینکه چاپخانه باید در مسیر افق پیش رو دلگرمی داشته باشد تا بتواند نسبت به نیاز جامعه و صنایع، برنامه‌ای برای تغییر و توسعه راهبردی داشته باشد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان