۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اجرای قانون سه درصد استخدام معلولین در ارگان‌ها کمرنگ است
کد خبر: ۳۵۲۲۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۳ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

دبیرهیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین در مصاحبه با صبح قزوین:

اجرای قانون سه درصد استخدام معلولین در ارگان‌ها کمرنگ است/ بدون هیچ حمایتی قهرمان‌پروری می‌کنیم

اکرم سبک‌رو گفت: کمبودهای امکانات ورزشی در افراد تندرست به وضوح دیده می‌شود اما همین کمبودها در هیئت‌های معلوین پررنگ‌تر است؛ به صراحت می‌توانم بگویم که این قشر از ورزشکاران مظلوم واقع شده‌اند.

اجرای قانون سه درصد استخدام معلولین در ارگان‌ها کمرنگ است
اکرم سبک‌رو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ درخصوص وضعیت هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین اظهار کرد: اکنون این هیئت بدون رئیس و با سرپرستی شاهرخ آزادمنش با فعالیت رشته‌های بوچیا( ورزشی برای شدیدترین معلولیت‌ها)، دومیدانی، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، وزنه‌برداری، و آمادگی جسمانی اداره می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که هیئت‌های ورزشی جانبازان و معلولین، ناشنوایان و نابینایان با شرایط ویژه‌ای ورزشکاران را به قهرمانی می‌رسانند و خدماتی هم که به ورزشکاران می‌دهند رایگان است، نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند اما متاسفانه حمایت از طرف مسئولین بسیار کم است؛ ما در این هیئت درآمدزایی نداریم و از ورزشکار شهریه نمی‌گیریم بنابراین تنها حامی که داریم بودجه اداره ورزش و جوانان می‌باشد.

نایب رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین و دبیرهیئت ناشنوایان در قزوین گفت: کمبودهای امکانات ورزشی در افراد تندرست به وضوح دیده می‌شود اما همین کمبودها در هیئت‌های معلوین پررنگ‌تر است؛ به صراحت می‌توانم بگویم که این قشر از ورزشکاران مظلوم واقع شده‌اند.

نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی یک مشکل جدی

این مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ورزش جانبازان و معلولین، نداشتن یک مجموعه ورزشی چندمنظوره است؛ ورزش تیراندازی جانبازان و معلولین به دلیل همین کمبودها غیرفعال است و ما نمی‌توانیم در این زمینه قهرمان‌پروری کنیم.

سبک‌رو تاکید کرد: ورزش برای معلولین یک امر ضروری است اما محدودیت در امکانات، ورزشکاران معلول و جانباز را خانه‌نشین کرده است؛ هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین قهرمانان زیادی همچون مهدی علیجانی در دومیدانی، حسین فرزانه، ابوالفضل محرمخانی و مرتضی رمضانی در والیبال نشسته و مهدی زهابی در وزنه‌برداری دارد؛ بااین حال بدون حمایت و امکانات تربیت قهرمان روبه روز سخت‌تر می‌شود.

وی درخصوص متولی ورزش‌های جانبازان و معلولین بیان کرد: تمام معلولین زیر نظر بهزیستی قرار دارند اما اداره کل ورزش و جوانان متولی هیئت‌ها است؛ بنابراین می‌توان گفت تنها حامی ما اداره ورزش بوده است؛ با این وجود، نداشتن حامی مالی و اسپانسر باعث می‌شود هیئت نتواند از پس مخارج ورزشکاران برآید.

ضرورت اجرای قانون ۳درصد استخدامی

این مربی افزود: هیئت از نظر بودجه در مضیقه است و وقتی ورزشکار از مسابقات برمی‌گردد توانایی برگزاری مراسم تجلیل را ندارد بنابراین باید به استاندار، فرماندار و اداره ورزش متوسل شود؛ از طرفی مشکل اساسی ورزشکاران حرفه‌ای که ماهانه ده الی دوازده روز در اردو هستند، نداشتن اشتغال است؛ به همین دلیل اکثر ورزشکاران حرفه‌ای ما بیکار هستند و از هیئت توقع حمایت دارند درصورتی‌ که از خود هیئت نیز حمایت چندانی نمی‌شود.

دبیرهیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین ابراز کرد: همه ارگان‌ها موظف هستند که سه درصد از استخدامی‌هایشان از معلولین باشد اما متاسفانه این قانون کم و بیش اجرا می‌شود از سوی دیگر این سه درصد استخدامی شامل ناشنوایان نمی‌شود؛ حتی در گذشته پاداش معلولین با افراد سالم همسان نبود و این مشکل همچنان برای ناشنوایان وجود دارد.

عدم توجه در اختصاص سانس تمرین برای معلولین

سبک‌رو عنوان کرد: از مجموعه ورزشی شهید رجایی با نامه‌نگاری‌های فراوان سانس گرفتیم اما متاسفانه هر زمان که برای تمرین می‌رویم، می‌بینیم عده‌ای در آنجا فوتبال بازی می‌کنند یا مثلا بدون اینکه سختی رفت‌وآمد را در نظر بگیرند، یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در بالای نمایشگاه بین الملل قزوین را برای معلولین اختصاص داده‌اند؛ باز هم وقتی برای تمرین به آنجا می‌رویم اجازه پرتاب نمی‌دهند.

این مربی بوچیا درباره استعدادیابی افزود: درواقع استعدایابی که انجام می‌گیرد در حد استعدادیابی باقی می‌ماند زیرا یک فرد با شرایط ویژه نمی‌تواند با این شرایط و وضعیت اقتصادی، ورزش را دنبال کند؛ داشتن اسپانسر و مجموعه ورزشی این مشکلات را حل و حتی زمینه میزبانی را نیز فراهم می‌کند اما قزوین هنوز شرایط میزبانی معلولین که شامل خوابگاه مناسب‌ و سالن‌مناسب‌ می‌شود را ندارد به همین دلیل همیشه در میزبانی ضعیف هستیم.

وی در پایان گفت: در خصوص ورزش ناشنوایان هم امکانات ورزشی محدود است؛ امیدواریم حمایت‌ها برای معلولین ویژه‌تر باشد چراکه درآمدزایی این هیئت صفر است.

انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان