۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آغاز پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین پس از ۱۰ سال
کد خبر: ۳۵۲۲۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۱ ساعت: ۷:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خبر داد

آغاز پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین پس از ۱۰ سال/ ۴۲ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قزوین عضو هستند

فاطمه محمدبیگی گفت: پس از پیگیری‌های متعدد با مساعدت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین، پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین بعد از ۱۰ سال آغاز شد.

آغاز پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین پس از ۱۰ سال
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ در مورد فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی استان در ایام کرونا اظهار کرد: شرایط متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه، تمام بخش‌ها از جمله فرهنگ و به ویژه حوزه کتاب و کتابخوانی را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به عنوان یکی از متولیان موثر عرصه فرهنگ با نقش و رسالت مستقیم در حوزه کتاب و کتابخوانی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا با تداوم برنامه‌ها به اقتضای شرایط در استمرار برنامه‌های ترویجی کتابخوانی به فعالیت خود ادامه داد.

تقویت حوزه فضای مجازی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کتابخانه‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: اولین اقدامی که در دوران همه گیری کرونا انجام دادیم تقویت حوزه فضای مجازی و به موازات آن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مورد تاکید وزارت بهداشت در کتابخانه‌ها بود.

وی عنوان کرد: طراحی پویش‌ها و مسابقات ملی و راه‌اندازی محافل ادبی و برگزاری محافل به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و اجتماعی در دوران کرونا از پرکابردترین بخش‌های ارائه خدمات کتابخانه به شمار می‌روند.

محمدبیگی بیان کرد: کتابداران موظف شده‌اند در دوران کرونا کار خود را به صورت مجازی ادامه بدهند و پویش‌ها، معرفی کتاب و انواع برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای اعضای کتابخانه در حال اجراست.



راه‌اندازی میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های عمومی قزوین

وی ادامه داد: از مهمترین اقدامات کتابخانه‌های عمومی در این دوران افتتاح میز مرجع مجازی در کتابخانه‌ها است و میز مرجع مجازی با هدف ارائه خدمتی نوین به اعضای کتابخانه‌های عمومی، تأمین نیازهای پژوهشی و پاسخگویی به سؤالات مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی قزوین راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول گفت: در طرح میز مرجع مجازی امکان جستجو در بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد منبع دیجیتال و پاسخگویی به سؤالات مطالعاتی و مشاوره اطلاعاتی به اعضا فراهم بوده و ارائه منابع اطلاعاتی شامل، مقالات ژورنالی و کنفرانسی فارسی و لاتین، کتاب الکترونیک و پایان نامه از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعاتی معتبر است.

وی ابراز کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی می‌توانند منابع مورد نیاز خود را در پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر به نشانی اینترنتی https://megapaper.ir جستجو کرده و از کتابخانه‌های منتخب ارائه دهنده خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک و به صورت کاملا رایگان دریافت کنند.

بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی با هدف کاهش فاصله کتابخوانان و کتابداران

محمدبیگی بیان کرد: تمامی تلاش‌های صورت گرفته در این ایام با هدف حفظ ارتباط با مخاطبین و اعضا و ترویج فرهنگ مطالعه از روش‌های مختلف در شرایط کرونایی است و با خدماتی نظیر طرح خدمات تحویل مدرک، مرجع مجازی، تولید محتوا در فضای مجازی و برگزاری محافل، دوره‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و عمومی در فضای مجازی و بستر اسکای روم این ارتباط و تعامل حفظ شد.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا عنوان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه اجتماعی اینستاگرام با هدف کاهش فاصله با کتابخوانان و کتابداران و ایجاد کانال با عنوان شبکه مجازی کتابخوانان با اهدافی چون ایجاد هم‌افزایی، تبادل تجربه، اطلاع‌رسانی فوری برنامه‌ها و ارائه محتوای آموزشی از جمله اقدامات موثر کتابخانه‌های عمومی بود.



مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد: موضوعات روز، معرفی کتاب، قصه گویی، شعرخوانی، آشنایی با فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، انتشار فایل‌های PDF، کاردستی، بازی و سرگرمی، کارتون کتاب و این چند کتاب از جمله اقداماتی است که نتیجه تلاش‌های کتابداران ما در فضای مجازی، از این بستر به دست مخاطبان و اعضاء می‌رسد.

تولید محتواهای صوتی برای حفظ ارتباط با مخاطبین کتابخانه‌ها در ایام کرونایی

وی تصریح کرد: جلسات مجازی مشاوره، سخنرانی در موضوعات متنوع (روانشناسی، تربیت فرزند، تحکیم روابط خانوادگی، اقتصاد خانواده، مهارت کارتیمی)، رونمایی و نقد کتاب، نشست‌ها و گفتگوهای فرهنگی، نشست‌های کتاب‌خوان، جلسات ادبی، کارگاه‌های آموزشی، سرگرمی (بازی، کاردستی، اوریگامی) و قصه گویی در راستای استمرار فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی اجرایی شد و همچنان تدوام دارد.

محمدبیگی بیان کرد: برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی با همکاری و مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله کانون مساجد، ستاد اقامه نماز، بنیاد بین المللی غدیر وآموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های این اداره کل بوده است.

وی عنوان کرد: میز مرجع مجازی و خدمات تحویل مدرک و همچنین تولید محتواهای صوتی از جمله راه‌های حفظ ارتباط با مخاطبین کتابخانه‌هاست که در این ایام ایجاد شد.

تولید پادکست کتابخوان خدمتی نوین در کتابخانه‌های عمومی قزوین

این مقام مسئول گفت: تولید پادکست کتابخوان به عنوان خدمتی نوین برای نخستین بار در کتابخانه‌های عمومی استان صورت پذیرفت که از این طریق منابع و کتاب‌های مفید معرفی و در فایل‌های صوتی 15 دقیقه‌ای مورد بررسی و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین تولید بسته‌های مطالعاتی در مناسبت‌های گوناگون از جمله عید غدیر، عاشورا و تاسوعای حسینی و رحلت حضرت امام خمینی(ره) با هدف معرفی منابع و کتاب‌ها به مخاطبان برای نخستین بار صورت گرفت.



محمدبیگی عنوان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌مندی اعضا و مراجعان کلیه کتابخانه‌های عمومی استان به خدمات وای فای رایگان به عنوان اولین استان در سطح کشور در راستای استاندارد سازی کتابخانه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این اداره کل بود.

فعالیت 59 کتابخانه نهادی و مشارکتی در قزوین

وی بیان کرد: هم اکنون 37 باب کتابخانه نهادی و 22 باب کتابخانه مشارکتی و دو سالن مطالعه خودگردان در سطح استان قزوین دایر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اضافه کرد: تمامی 37 کتابخانه عمومی استان مجهز به وای فای رایگان برای اعضا بوده و امکانات به صورت مساوی و عادلانه در تمامی کتابخانه‌های شهری و روستایی توزیع شده است؛ به گونه‌ای که تمامی کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک و اسباب بازی و تجهیزات و امکانات مناسب است.

وی با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: مجموعا 42 هزار عضو از خدمات این کتابخانه‌ها و یک میلیون و 6 هزار نسخه کتاب موجود، استفاده می‌کنند.

آغاز پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین پس از ۱۰ سال

محمدبیگی با اشاره به برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری گفت: پس از پیگیری‌های متعدد با مساعدت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین، پروژه کتابخانه مرکزی استان قزوین بعد از ده سال، آغاز و در این راستا زمین کتابخانه دیوارکشی و محصور شد و پروژه از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی ساخته می‌شود که مراحل اداری و فراخوان در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال جاری کتابخانه مرکزی بوئین زهرا، کتابخانه نرجه و کتابخانه سیار قزوین افتتاح خواهند شد و با مساعدت فرمانداری آوج، کتابخانه عمومی در روستای اردلان از توابع آبگرم نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.


این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در ناحیه شهری مهرگان نیز زمینی به مساحت 400 متر جهت ساخت کتابخانه تخصیص یافت که مقرر شد از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی ساخته شود.

کتابخانه سیار قزوین امسال افتتاح می‌شود

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های بیدستان، شریفیه، سگزآباد و قشلاق نیز در صورت تامین اعتبار لازم به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمدبیگی بیان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری، پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولیدات در توسعه‌ فرهنگ ایران اسلامی امری راهبردی است و اجرای آن در خصوص تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی در راستای تولیدات فرهنگی، علمی و خلاق در سال ۱۴۰۰ ضروری است.

وی در پایان گفت: احصای مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب و انجام برنامه‌های خلاقانه برای رشد و توسعه خدمات کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی و علمی در جهت تولید محصولات فرهنگی و خلاق و زمینه سازی برای پشتیبانی از نیروهای خلاق و دارندگان ایده از اهم برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در سال جاری است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان