۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین یک روز به نام قزوین
کد خبر: ۳۵۲۲۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۹ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

یک روز به نام قزوین

نهم شهریور از سال ۱۳۹۵ به نام "روز قزوین" در تقویم ثبت شد.

یک روز به نام قزوین
 

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، نهم شهریور، سالروز انتخاب شدن قزوین به پایتختی شاه تهماسب صفوی است.

قزوین به مدت ۵۷ سال پایتخت صفویان بود، این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران و از فرهنگ و تمدنی بسیار غنی برخوردار است.

هدف از نام گذاری این روز به نام قزوین، افزایش دلبستگی، امید، نشاط و اعتماد به نفس در ساکنان شهر با توجه به پی بردن به اهمیت تاریخی و افزایش شناخت نسبت به محل زندگی خود برای عموم مردم شهر و از طرفی آشنایی و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی برای رونق صنعت گردشگری است.

قزوین همچنین پایتخت خوشنویسی کشور است.

تاریخچه قزوین

قزوین را در نوشته‌های قدیم اروپا شهر باستانی «ارساس» یا «ارسا سیا» و در تواریخ یونان همان شهر قدیمی «راژیا» و در زمان اشکانیان به نام موسس آن «اردپا» خوانده اند.

ساسانیان آنرا «کشوین» نامیده اند، یعنی سرزمینی که نباید از آن غافل شد برخی هم آن را «قسوین» یا شهر که مردمی پرصلابت و استوار دارد و بعضی از مورخین هم معرب «کاسپین» گفته اند به دلیل آنکه قوم کاپست از مجاورت دریای مازندران به طرف این دشت مهاجرت کرده و با اقوام بومی اختلاط نموده اند و گروهی هم به مرکز ایران رفته اند و دریای خزر نیز به همین دلیل به بحرالقزوین یا دریای قزوین اشتهار دارد.

در منطقه قزوین صد‌ها تپه باستانی شناسایی شده که هر یک برگ زرینی از تاریخ و تمدن میهن اسلامی مان را در سینه جای داده اند و تنها حفاری تپه سگزآباد نشانگر تمدن ۹ هزار ساله یکجانشینی در این دشت حاصلخیز است.

بر اساس اسناد و مدارک موجود قدمت و سابقه تاریخی منطقه قزوین به دوران حکومت مادها، در قرن نهم پیش از میلاد، می‌رسد. بررسی آثار بدست آمده از جنوب دشت قزوین در بخش بوئین زهرا، نشان می‌دهد که در این منطقه در هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد، زیستگاه جماعت‌های انسانی بوده است.

یک روز به نام قزوین

از اواخر قرن پنجم هجری تا زمان حمله هلاکو به قلعه‌های اسماعیلیان، سرزمین قزوین تحت تاثیر حوادث مربوط به نهضت اسماعیلیان از جمله حسن صباح و جانشینان او قرار داشت و شاهد نبرد‌ها و جنگ‌های طولانی میان سپاه حکومت مرکزی و اسماعیلیان بود. در زمان صفویه و در دوران سلطنت شاه طهماسب، با برگزیده شدن قزوین به پایتختی، این شهر اعتبار بیشتری یافت و آثار وبنا‌های متعددی در آن بنا گردید.

در دوره قاجاریه که تهران به پایتختی انتخاب شد، قزوین به علت استقرار در مسیر جاده تهران به اروپا و روسیه، اهمیت قابل ملاحظه‌ای یافت. با آغاز نهضت مشروطیت، این شهر، خانه دوم مشرطه خواهان شد و مردمان آن از هیچ کمکی به آزادی خواهان دریغ نکردند.

مردم دارالمومنین قزوین با همراهی مداوم از نهضت امام خمینی (ره) در سال ۴۲ تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، سهم پررنگی و و نقش افتخارآمیزی در به ثمر رسیدن مبارزات علیه رژیم ستم شاهی و سرنگونی حاکمیت طاغوت از خود ایفا کردند.

 آثار تاریخی قزوین

شهر پر از بنا‌های تاریخی زیبایی است که معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارند، ویژگی‌های منحصربه فردی مانند چهلستون، عالی قاپو، دروازه درب کوشک، بقعه چهار انبیاء، امامزاده حسین (ع)، دولتخانه صفوی، مسجد مدرسه حیدریه و باغستان هادر قزوین، هنر آشپزی و شیرینی پزی خاص این شهربر جاذبه‌های نهفته آن افزوده است.

یک روز به نام قزوین

استان قزوین دارای بیش از هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی ثبت شده است.

استان قزوین به دلیل واقع شدن در نقطه مرکزی فلات ایران و با برخورداری از هزار و ۲۰۰ محوطه ثبت شده ملی پیش از تاریخ و همچنین محوطه‌های تاریخی بی‌شمار در دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی، به‌عنوان بهشت باستان‌شناسان تلقی می‌شود.

قزوین مهد علما و بزرگان

قزوین به دلیل وجود شخصیت‌های مهمی، چون علی اکبر دهخدا، عارف قزوینی، حمدلله مستوفی، نسیم شمال، علامه سید ابوالحسن رفیعی، علامه قزوینی، آیت الله سید موسی زرآبادی و شهیدان رجائی، ابوترابی و بابایی بر بلندای تاریخ قرار گرفته است.

موقعیت اقتصادی و کشاورزی ممتاز

استان قزوین با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ یکی از قطب‌های صنعت کشور است، قزوین با برخورداری از یک دشت حاصلخیز و همچنین زیرساخت‌های مناسب در بخش کشاورزی با وجود آنکه یک درصد خاک و مساحت کشور را دربرگرفته است، اما سالانه بین ۴ تا ۵ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

در زمینه علمی هم این استان به شهری دانشگاهی و قطب رباتیک شهره است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان