۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ورزش معلولین در دایره دید مسئولین استان قزوین نیست
کد خبر: ۳۵۲۱۸۹ نویسنده: اسدالله جهانبخش تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۱۰ ساعت: ۸:۲ ↗ لینک کوتاه

دبیر هیئت ورزش‌های کم‌بینایان و نابینایان استان در مصاحبه با صبح قزوین:

ورزش معلولین در دایره دید مسئولین استان قزوین نیست/ از کمبود امکانات زیرساختی رنج می‌بریم

اسدالله جهانبخش گفت: اولین نیاز ورزشکاران نابینا و کم‌بینا داشتن یک سالن اختصاصی است؛ ۹۰درصد مشکلات هیئت نابینایان قزوین با داشتن سالن حل می‌شود؛ ورزشکاران ما علاوه براینکه از داشتن یک سالن اختصاصی محروم هستند، حتی از سانس ورزشی آنها نیز کم شده است.

ورزش معلولین در دایره دید مسئولین استان قزوین نیست
اسدالله جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین درخصوص رشته‌های ورزشی حاضر در هیئت ورزشی کم‌بینایان و نابینایان استان قزوین اظهار کرد: درحال حاضر ۷۰ ورزشکار بیمه شده، ۵ ورزش گلبال، بولینگ، دومیدانی، شطرنج و شنا را در استان دنبال می‌کنند و دیگر رشته‌های ورزشی به دلیل عدم استقبال و نبود امکانات پیگیری نمی‌شوند.

وی افزود: ورزش گلبال در رده بزرگسالان آقایان و بانوان جزو تیم‌های اول تا چهارم کشور است و وضعیت خوبی دارد؛ رشته دومیدانی در رده نوجوانان و جوانان بانوان و بزرگسالان آقایان فعال است؛ در شطرنج هم رده نوجوانان و بزرگسالان آقایان و نوجوانان بانوان فعالیت می‌کنند؛ همچنین در رشته شنا، درحال سرمایه‌گذاری روی رده نوجوانان هستیم.

دبیر هیئت ورزش‌های کم‌بینایان و نابینایان قزوین گفت: امکانات هیئت نابینایان صفر است؛ در دوران کرونا به جای اینکه مسئولین به هیئت‌های مدال‌آور توجه کنند تا ورزشکارا بدون هیچ ترس و واهمه‌ای سر تمرینات حاضر شوند، سالن‌ها را تعطیل کردند و سانس معلولین را به فوتسال دادند؛ به همین دلیل ورزشکاران ما نتوانستند در این دوران فعالیت خاصی داشته باشد.

کمبود سالن اختصاصی برای معلولین

جهانبخش تصریح کرد: اولین نیاز ورزشکاران نابینا و کم‌بینا داشتن یک سالن اختصاصی است؛ ۹۰درصد مشکلات هیئت نابینایان قزوین با داشتن سالن حل می‌شود؛ ورزشکاران ما علاوه براینکه از داشتن یک سالن اختصاصی محروم هستند، حتی از سانس ورزشی آنها نیز کم شده است.

وی ادامه داد: مدال‌آورترین هیئت استان در بازی‌های آسیایی سال ۱۳۹۷، با یک طلا، یک نقره و یک برنز هیئت نابینایان و کم‌بینایان بوده است؛ با این تفاسیر بازهم کمترین بودجه را (۵۰ میلیون تومان) برای ما در نظر می‌گیرند؛ نمی‌دانم دید مسئولین نسبت به معلولین چگونه است!

عدم حمایت مسئولین از ورزش معلولین

این مقام مسئول تاکید کرد: ورزشکاران دارای معلولیت عضو بهزیستی هستند؛ این سازمان سالانه تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون نابینایان می‌بندد که امکانات ورزشی را به دست این قشر برساند اما متاسفانه این اتفاق هیچوقت عملیاتی نشده است؛ از سوی دیگر اداره کل ورزش و جوانان که متولی ورزش است، نگاه قهرمان‌پرور به هیئت‌ها ندارد.

جهانبخش درباره وضعیت ورزش معلولین گفت: ورزشکاران قزوینی مانند محسن جلیلوند و سمیرا جلیلوند که در تیم‌ملی حضور دارند به سختی تلاش کرده‌اند اما یک عده فکر می‌کنند این موفقیت به سادگی رخ می‌دهد؛ در این بین هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان سعی کرده است امکانات سخت‌افزاری را در خارج از مجموعه برای ورزشکاران فراهم کند و در خصوص تهیه البسه و هزینه‌ها به ورزشکاران حرفه‌ای کمک کند.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که کردیم، بهزیستی مبلغی را به هیئت ورزش‌های کم بینایان و نابینایان کمک کرد اما صرفا مبلغ کافی نیست؛ معلولین به امکانات سخت‌افزاری همچون چمن مصنوعی و استخر نیاز دارند؛ به جرات می‌توانم بگویم اگر یک سالن اختصاصی در اختیار ورزشکاران بود، امروز به جای ۳ نفر، ۶ ملی پوش داشتیم؛ لذا نگاه مسئولین به ورزش معلولین حرفه‌ای نیست.

گلایه‌مندی از رسانه‌ها

دبیرهیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان ابراز کرد: از رسانه‌های تصویری مانند صداوسیما بسیار گله دارم زیرا مدتی قبل در صداو سیما برنامه‌ای برای معرفی ورزش‌ها تهیه شد؛ اما زمانی که ما برای معرفی ورزش معلولین با آنها تماس گرفتیم، پاسخ دادند که این هیئت کاری که درخور انعکاس باشد انجام نداده است؛ اما این وظیفه رسانه‌ها است که جویای علت بیکاری ما باشند.

وی در پایان‌گفت: یک سال تلاش کردیم به رسانه‌ها بگوییم ما نیز هستیم اما باز هم خودمان پیگیر رسانه‌ها بودیم تا خبررسانی کنیم؛ صبح قزوین اولین رسانه‌ای بود که بدون درخواست ما اقدام به تهیه مصاحبه کرد؛ تا امروز هیچ خبرنگار ورزشی به سراغ ما نیامده است.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان