۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ثبت نام بیش از یک هزار نفر برای شرکت در دوسالانه خوشنویسی قزوین 
کد خبر: ۳۵۲۱۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۶ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن خوشنویسان استان قزوین عنوان کرد

ثبت نام بیش از یک هزار نفر برای شرکت در دوسالانه خوشنویسی قزوین/ دولت دوازدهم هنرمندان را در مضیقه گذاشت

حیدر موسوی گفت: عدم برندسازی هنرمندان طراز اول یکی از مشکلات جدی هنر در قزوین است؛ وقتی یک خوشنویس به صورت ملی مطرح می‌شود باید شرایط و بستر را برای او فراهم کنیم؛ درغیر این صورت هنرمند سرخورده و از قزوین کوچ می‌کند.

ثبت نام بیش از یک هزار نفر برای شرکت در دوسالانه خوشنویسی قزوین 
حیدر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی_هنری صبح قزوین؛ درخصوص وضعیت خوشنویسی استان قزوین اظهار کرد: خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که از دیرباز؛ از دوره صفویه تا معاصر نیز قزوین به عنوان یکی از قطب‌های خوشنویسی مطرح بوده است.

وی افزود: درحال حاضر انجمن خوشنویسان قزوین به عنوان یکی از شعبات این انجمن در سراسر کشور بزرگ‌ترین جشنواره‌ها و نشست‌های هنری را برگزار می‌کند؛ برای مثال دوسالانه خوشنویسی قزوین تنها دوسالانه‌ کشور است که ۶ دوره و به صورت مرتب برگزار شده است‌.

ثبت نام هزار و۱۳۵ نفر برای شرکت در دوسالانه خوشنویسی قزوین 

رئیس انجمن خوشنویسان قزوین گفت: در آخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره دوسالانه خوشنویسی قزوین، هزار و۱۳۵ اثر در ۵ رشته، نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ و نقاشی خط ثبت نام اینترنتی کرده‌اند؛ شرکت این تعداد اثر در تاریخ جشنواره‌های خوشنویسی ایران بی‌نظیر بوده است.

موسوی ادامه داد: اگر شرایط مناسب باشد، جشنواره دوسالانه خوشنویسی در ۲۱ مهرماه، روز ملی خوشنویسی برگزار خواهد شد؛ یکی از اتفاقات مهمی که در این جشنواره رخ می‌دهد، اجرای زنده هنرمندان راه یافته به مرحله بالاتر است؛ اجرا در یک ساعت خاص و با یک مطلب مشخص در اداره ارشاد مراکز استان‌ها برگزار می‌شود؛ سپس آثار به صورت مهر و موم به قزوین ارسال و در اینجا داوری می‌شوند‌.

این مسئول عنوان کرد: حدود ۱۹ مدرس و ۴۰۰ هنرجو در انجمن خوشنویسان قزوین مشغول به آموزش و یادگیری هستند؛ مکانی هم که برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجمن خوشنویسان داده است، بسیار مناسب این فعالیت هنری است و خوشبختانه خوشنویسی قزوین نگاه خیلی از مسئولین را به خود دارد.

وی ادامه داد: انجمن خوشنویسان ایران ۳۲۰ شعبه در کشور دارد؛ قزوین به عنوان یکی از این شعبات توانسته است دو سال پیاپی به عنوان شعبه نمونه معرفی شود.

رئیس انجمن خوشنویسان تاکید کرد: وجود مجموعه‌داران بزرگ در قزوین که آثار درخشان و ارزنده‌ای را در مجموعه خود نگهداری می‌کنند برگ برنده استان است؛ همچنین نمونه موزه خوشنویسی قزوین در هیچ‌کجای کشور وجود ندارد.

موسوی بیان کرد: بزرگ‌ترین افتخار ایرانی‌ها این است که در خوشنویسی از قلم و مرکب استفاده و اثر را در لحظه خلق می‌کنند؛ اما در ترکیه و کشورهای عربی معتقد هستند که خروجی اثر مهم است، به همین دلیل فوتوشاپ و برخی دیگر از تکنولوژی‌ها را وارد کار کرده‌ و خط سازی می‌کنند.

وی درخصوص برگزاری جشنواره‌ها در قزوین گفت: جشنواره وقف در خردادماه به صورت کشوری و ملی، با حضور ۶۵۰ اثر در قزوین برگزار شد؛ غیر از این جشنواره، دوسالانه خوشنویسی و جشنواره خط عشق۲ نیز در قزوین برگزار خواهد شد و این در حالی است که در هیچ استانی ۳ جشنواره مهم کشوری در طول سال برگزار نمی‌شود.

کمرنگ شدن کمک دولت به هنرمندان

خوشنویس قزوینی تصریح کرد: درحال حاضر وضعیت مالی هیچ هنرمندی خوب نیست؛ درمورد خوشنویسی هم کمک‌های دولت به جامعه خوشنویسی هرسال ضعیف‌تر می‌شود؛ با این حال جشنواره‌های خوشنویسی قزوین در این تنگناها با کمترین امکانات برگزار می‌شود.

موسوی اظهار کرد: امیدوارم در دولت جدید، مسئولین نگاه ویژه‌ای به ایجاد المان‌های خوشنویسی در قزوین داشته باشند؛ وجود تابلو‌های خوشنویسی در سطح شهر باعث می‌شود غیربومی‌ها به خوبی پایتخت خوشنویسی بودن قزوین را احساس کنند.

رئیس انجمن خوشنویسی قزوین درباره مشکلات هنر در قزوین افزود: عدم برندسازی هنرمندان طراز اول یکی از مشکلات جدی هنر در قزوین است؛ وقتی یک خوشنویس به صورت ملی مطرح می‌شود باید شرایط و بستر را برای او فراهم کنیم؛ درغیر این صورت هنرمند سرخورده و از قزوین کوچ می‌کند.

وی در پایان گفت: آثار هنرمندان باید به عنوان یک کالای ارزنده خرید و فروش شود؛ در کشورهای دیگر، آثار هنرمندان مانند سکه است و روز به روز بر ارزش آن افزوده می‌شود؛ امیدوارم این اتفاق در قزوین نیز رقم بخورد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان