۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جولان فناوری مکان‌محور در المپیک ۲۰۲۰
کد خبر: ۳۵۲۱۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۳ ساعت: ۱۵:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جولان فناوری مکان‌محور در المپیک ۲۰۲۰

نمایش خیره‌کننده نورپردازی با پهپاد در آیین افتتاحیه‌ المپیک ۲۰۲۰ توکیو یکی از رویداد‌های جالب توجه بود.

جولان فناوری مکان‌محور در المپیک ۲۰۲۰

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛همزمان با رژه ورزشکاران از ۲۰۵ کشور مختلف دنیا، دسته‌ای از یک هزار و ۸۰۲ پهپاد شرکت اینتل در آسمان ورزشگاه المپیک توکیو به پرواز درآمدند و مجموعه‌ای از شکل‌های هندسی منظم را به نمایش گذاشتند.

در یکی از این نمایش‌ها، پهپاد‌ها گردهم آمدند و تصویر سه بعدی از کره زمین را به نمایش درآوردند که یکی از چشم نوازترین لحظات افتتاحیه بود و همزمان جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی را که شعار باز‌های المپیک است به مخاطبان عرضه می‌کرد.

هر یک از این پهپاد‌ها وزنی در حدود ۳۴۰ گرم دارند و مجهز به چراغ‌های LED برای فرآیند نورپردازی هستند. برای هدایت پهپاد‌ها از فناوری ژئوماتیک تعیین موقعیت ماهواره‌ای (GNSS) استفاده شد. فناوری GNSS در واقع از تعدادی ماهواره تشکیل شده است که در ارتفاع تقریبی ۲۰ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند و در یک مدت زمانی معینی در طول شبانه روز به دور زمین در حال گردش هستند. از آنجایی که موقعیت ماهواره‌ها در مدار گردش، مشخص است اگر وسیله‌ای بتواند سیگنال ماهواره‌ها را دریافت کند قادر خواهد بود موقعیت خود را تعیین کند.

ولی این تمام ماجرا در افتتاحیه المپیک نبود، این پهپاد‌ها برای این که خیلی دقیق در کنار هم قرار بگیرند باید همزمان که به طور مستقیم از ماهواره‌های GNSS اطلاعات دریافت می‌کنند، توسط فناوری موسوم به موقعیت‌یابی کینماتیک آنی (RTK) پشتیبانی و تقویت شوند.

در اصل این قدرت فناوری RTK است که باعث آرایش منظم و دقیق پهپاد‌ها می‌شود تا تصاویر زیبا و چشم‌نوازی خلق کنند. فناوری موقعیت‌یابی ماهواره‌ای نظیر RTK در کنار سایر فناوری‌های ژئوماتیک در حال رشد و توسعه هستند تا انسان را در فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها همراهی کند.

به طور کلی ژئوماتیک علم و تکنولوژی مربوط به ویژگی و ساختار داده‌های مکانی، روش‌های بدست آوری، سازماندهی، طبقه‌بندی، بررسی کیفیت، تحلیل، مدیریت، نمایش و همچنین نیاز ساختاری برای استفاده از این اطلاعات است.. ژئوماتیک با طیف وسیعی ازعلوم مرتبط است که هرکدام برای ارائه تصویری از جهان فیزیکی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند. این علوم عبارتند از سجنش از راه دور، فتوگرامتری، نقشه برداری، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، سیستم تعیین موقعیت جهانی و ... کاربرد دارد.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان