۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ۲۱۹ مدرسه استان قزوین، نیازمند نوسازی و بازسازی
کد خبر: ۳۵۲۱۲۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

۲۱۹ مدرسه استان قزوین، نیازمند نوسازی و بازسازی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: ۱۵۷ مدرسه نیازمند مقاوم سازی و حدود ۶۲ مدرسه نیز نیازمند تخریب و بازسازی است.

۲۱۹ مدرسه استان قزوین، نیازمند نوسازی و بازسازی

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، جوانبخت، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ۱۵۷ مدرسه نیازمند مقاوم سازی و حدود ۶۲ مدرسه نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند که برای این کار نیازمند بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی افزود: طارم سفلی، الموت غربی و شرقی، محمودآباد، اقبالیه، حومه قزوین، بوئین زهرا، البرز و تاکستان بیشترین میزان مدارس نیازمند بازسازی و تخریب و نوسازی را در استان دارند.

وی افزود: بر اساس برنامه تا سال ۱۴۰۴ باید همه مدارس را هم مقاوم سازی و هم تخریب و بازسازی کنیم و تا به امروز به شاخص خوبی دست پیدا کردیم و در صورت تأمین اعتبار، نوسازی و مقاوم سازی مدارس به خوبی پیش خواهد رفت.

جوانبخت تصریح کرد: ۳۷ مدرسه در شهرک مهرگان و ۷۵ مدرسه در شهرک‌های اقماری، آبیک و بوئین زهرا نیاز داریم که احداث آن‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در راستای عدالت آموزشی ابتدا به مناطق محروم به ویژه آوج ورود کردیم و سرانه فضای آموزشی ۱۲ متر مربع به ازای هر دانش آموز ارتقا پیدا کرد که استاندارد جهانی آن ۸.۳ متر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: سال گذشته پویش محرمی «مهر را با محرم آغاز کنیم» تا دی ماه برگزار شد و پس از آن پویش «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» و پس از آن «آجر‌های مهربانی» اجرا شد و خیران در احداث ۷۸ پروژه مشارکت کردند.

چوانبخت با بیان اینکه پویش «به رنگ مدرسه» با رویکرد معنوی تا یک هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: در این طرح، دانش آموزان ابتدایی نقاشی‌های خود را در سامانه آجر به آجر بارگذاری می‌کنند و هر کدام از نقاشی‌ها که بیشترین میزان محبوبیت را داشت، به خیران فروخته شده و پول آن صرف بازسازی و نوسازی مدارس خواهد شد.

وی افزود: خیران، سفیران مدرسه سازی هستند و با ترویج فرهنگ مدرسه سازی، میزان مشارکت مردمی برای مدرسه سازی را توسعه می‌دهند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین تصریح کرد: در پاییز همایش سراسری خیران مدرسه ساز کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده و از خیران مدرسه ساز قدردانی می‌شود.

جوانبخت گفت: سال گذشته از ۳۰ میلیارد تومان تعهد داده شده برای تجهیز و نوسازی مدارس، کل مبلغ محقق شد و امسال نیز ۴۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی مدارس تعهد کردیم که تاکنون ۲۲ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی افزود: ۷۸ پروژه تجهیز و نوسازی مدارس در استان قزوین در دست اقدام است و ۳۶ پروژه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و ۲۰۸ کلاس درس با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین، حدود ۱۰۳ پروژه در استان قزوین در دست اجراست که ۳۶ پروژه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و مابقی تا پایان شهریور ۱۴۰۱ تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: از همه مدیران مدارس درخواست می‌کنیم در حفظ و نگهداری مدارس کوشا باشند چرا که ۲۱ درصد از اعتبارات دولتی برای تعمیرات جزئی و اساسی مدارس هزینه می‌شود که باید فرهنگ نگهداری از مدارس را تقویت کنیم.

جوانبخت تأکید کرد: سالیانه ۱۲ درصد از اعتبارات عمرانی برای تعمیرات اساسی و جزئی مدارس هزینه می‌شود که گاهی اوقات تا ۲۱ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هزینه‌های کلی تعمیرات مدارس بر عهده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین و هزینه‌های جزئی نیز بر عهده آموزش و پرورش است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین تصریح کرد: کرونا در روند ساخت مدارس بی اثر نبوده است، اما با برنامه ریزی دقیق سعی می‌کنیم بر اساس جدول برنامه ریزی شده، مدارس نوسازی و یا بازسازی شوند.

به گفته جوانبخت، برای ساخت و بهسازی ۴۵ سرویس بهداشتی مدارس قراردادی با قرارگاه جهادگران مدرسه ساز منعقد شده و مراحل مناقصه احداث ۱۱ سرویس بهداشتی در نقاط مختلف استان قزوین نیز در حال برگزاری است و عملیات احداث سرویس بهداشتی روستای نیکویه هم تا هفته آینده آغاز می‌شود.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان