۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین راز نقاشی‌های گل آفتاب‌گردان «ون‌گوگ»
کد خبر: ۳۵۲۰۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۳۱ ساعت: ۱۴:۲۰ ↗ لینک کوتاه

راز نقاشی‌های گل آفتاب‌گردان «ون‌گوگ»

«آگوست» (اوت) ماهی است که آفتاب‌گردان‌ها شکوفه می‌زنند و سالگرد خلق مجموعه تابلو‌های «آفتاب‌گردان» توسط «ون‌گوگ» است.

راز نقاشی‌های گل آفتاب‌گردان «ون‌گوگ»
به گزارش سرویس ایران و جهان صبح قزوین، «ون‌گوگ» در کمتر از یک هفته مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی طبیعت بی‌جان با موضوع «آفتاب گردان» را خلق کرد. با اینکه این نقاشی‌ها در زمان حیات «ون‌گوگ» خریدار نداشتند اما حالا جزو نقاشی‌های ارزشمند و از جمله مشهورترین آثار هنری جهان به شمار می‌روند.
مردم کمتر شنیده‌اند که «وینسنت ون‌گوگ» نقاش هلندی در سال ۱۸۸۸ در «خانه زرد» واقع در «آرلز» چهار تابلو نقاشی «گل آفتاب‌گردان» خلق کرد. نخستین نقاشی این مجموعه که یک گلدان با سه گل آفتاب‌گردان است همواره در مجموعه‌های خصوصی از نظرها پنهان بوده است. دومین اثر این مجموعه که شش گل آفتاب‌گردان را به تصویر کشیده است در جریان بمباران ژاپن در طول جنگ جهانی دوم نابود شد.

بیشتربخوانید

«خانه زرد» اثر «ون‌گوگ»

پس از این دو تابلو، «وینسنت» به سراغ خلق دو نقاشی دیگر آفتاب‌گردان رفت که به شهرت بیشتری رسیدند: یک نقاشی با ۱۴ گل در پس‌زمینه فیروزه‌ای و یک تابلو با ۱۵ گل در پس‌زمینه زرد. این دو نقاشی به ترتیب در موزه‌هایی در «مونیخ» و «لندن» نگهداری می‌شوند. این نقاشی‌ها برای تزئین یکی از اتاق‌های «خانه زرد» و به مناسبت ورود «پل گوگن» خلق شدند.

چند روزی پیش از آغاز خلق این مجموعه نقاشی‌ها، باد و باران در محل زندگی «ون‌گوگ» شدت گرفت و به این ترتیب او از خلق نقاشی در طبیعت بازماند. از آنجایی که سوژه‌های پرتره‌هایش هم در دسترس نبودند او به خلق تابلوهای طبیعت بی‌جان روی آورد.

آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ»، به اندازه‌ای مشهور هستند که جرئیات آن‌ها اغلب از نظر دور می‌مانند. اما نکته‌ قابل توجه در یکی از این نقاشی‌ها ناهمگون بودن و ظرافت نداشتن خط آبی است که برای ایجاد تمایز بین دیوار و میز استفاده شده است. حتی میز هم حالت اریب دارد و ارتفاع آن در دو سمت گلدان مقداری تفاوت دارد. مسئله این است که تمام این‌ها عامدانه انجام شده‌اند و این ناهمگونی‌ها نتیجه ضربات قلمو ناشیانه نیستند. تصمیم جسورانه «ون‌گوگ» برای اضافه کردن این خطوط آبی بی‌ظرافت، توازن نقاشی را از بین برده است و سرزندگی و طراوت بیشتری به ترکیب این نقاشی بخشیده است.


نقاشی پزشک «ون‌گوگ»

بد نیست بدانید دکتر «گشه»( Dr Gachet )، پزشکی که در روزهای پایانی زندگی «ون‌گوگ» بر بالین او حاضر بود و از قضا یک هنرمند آماتور نیز به حساب می‌آمد، پس از درگذشت «ون‌گوگ» در ملاقات با «تئو» برادر این هنرمند، طراحی نمادینی با عنوان «آفتاب‌گردان» را به او هدیه داد. در همان ماه، این پزشک بر سر مزار «ون‌گوگ» آفتاب‌گردان کاشت. برای آنان که به «ون‌گوگ» نزدیک بودند، این گل که به سمت آفتاب می‌رود همواره یادآور این هنرمندی است که دوران حرفه‌ او به زودی به پایان رسید.

«گوگن» نیز در سال ۱۹۰۱، زمانی که در «تاهیتی» بود، چهار نقاشی طبیعت بی‌جان آفتاب‌گردان برای ادای احترام به «ون‌گوگ» نقاشی کرد. او همچنین آفتاب‌گردان‌هایی که بذرشان از فرانسه برایش ارسال شده بود را پرورش می‌داد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان