۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بنیاد شهید پاسخگوی نابسامانی‌ گلزار شهدای قزوین باشد
کد خبر: ۳۵۲۰۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲۷ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

یک فعال فرهنگی در مصاحبه با صبح قزوین:

بنیاد شهید پاسخگوی نابسامانی‌ گلزار شهدای قزوین باشد/ آثار و اسناد شهدا رو به تخریب است

ملاحسنی اکنون فضای گلزار شهدای قزوین رها شده و استفاده مناسبی از آن نمی‌شود، گفت: دو سال است که درب موزه شهدا بسته شده و گنجینه و آثار ارزشمند شهدا که با خواهش از خانواده شهدا جمع‌آوری شده در حال خاک خوردن است.

بنیاد شهید پاسخگوی نابسامانی‌ گلزار شهدای قزوین باشد

رسول ملاحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ در رابطه با مشکلات گلزار شهدای شهر قزوین اظهار کرد: ما در حوزه فرهنگ عقب افتادگی‌های بسیاری را شاهد هستیم و گاهی دعواهای سیاسی، مسائل اقتصادی و معیشتی باعث می‌شود مسائل فرهنگی که باید زیربنای اسناد توسعه‌ای ما باشد، فراموش شود.

وی ادامه داد: شهدا اساسا از هر حیث نماد فرهنگ متجلی ایرانی و اسلامی و الگوهای خوبی برای نسل‌های مختلف هستند پس گلزار شهدا می‌تواند شروع‌کننده بسیاری از تحولات در انسان‌ها باشد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه اکنون فضای گلزار شهدا رها شده و استفاده مناسبی از آن نمی‌شود، گفت: با توجه به این مسائل تصمیم گرفتیم از ظرفیت رسانه برای حل این موضوع استفاده کنیم و امیدوارهستیم که مشکلات گلزار شهدا به زودی حل شود.

ملاحسنی اضافه کرد: خواسته ما در مواجهه با مشکلات گلزار شهدا یک امرسلیقه ای نیست بلکه امری بدیهی است و متولیان این امر باید با توجه به وظایفی که دارند، کار را پیش ببرند.

وی با اشاره به آخرین مصوبه هیئت وزیران در رابطه با وظایف بنیاد شهید گفت: در ماده 6 این آیین نامه آمده است بنیاد شهید موظف است نسبت به ساخت و ساماندهی گلزارها و یادمان شهدا اقدام نماید.

بنیاد شهیدقزوین اهتمامی برای برگزاری مراسمات فرهنگی در گلزار شهدای شهر ندارد

این فعال فرهنگی قزوین افزود: از طرفی برخی مصوبه‌ها هستند که وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف به تامین هزینه‌های آبرسانی و برق رسانی مورد نیاز گلزار شهدا کرده‌اند که با این مصوبه به بنیاد شهید کمک بزرگی کرده‌اند، پس متولی این امر که بنیاد شهید است باید اقدام و از ظرفیت باقی ارگان‌ها استفاده کند.

ملاحسنی درباره کمبود‌های بدیهی گلزار شهدای قزوین اذعان کرد: گلزار شهدای ما با وجود شهدای شناخته شده مانند شهید بابایی و شهید سیاهکالی مرادی که از استان‌های دیگر هم زائران برای زیارت این شهدای گرانقدر می‌آیند، حتی از یک آب سردکن مناسب برخوردار نیست، درواقع می‌توان گفت ما در گلزار شهدا هیچ امکاناتی نداریم.

وی با اشاره به کاستی‌های برگزاری مراسمات فرهنگی در گلزار شهدا تصریح کرد: اعتلای معرفت، تعهد به جامعه در قبال ارزش‌های فرهنگ و ایثار، حفظ منزلت گلزار شهدا و محور قرار دادن این مکان به عنوان مرکز برگزاری برنامه‌های مناسبتی از وظایف بنیاد شهید است که اجرایی نمی‌شود.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌های گلزار شهدا هم که اجرا می‌شد در دو سال اخیر به بهانه کرونا لغو شد با وجود این که در بدترین شرایط کرونا هم ستاد کرونا برگزاری مراسمات مذهبی در فضای باز را منع نکرده است و گلزار شهدای ما بهترین مکان را دارد.

درب موزه شهدای قزوین به روی همه بسته شده است

ملاحسنی با بیان اینکه متولی همه امور در گلزار شهدا بنیاد شهید است، عنوان کرد: تمام مسائل مربوط به گلزار شهدا را بنیاد شهید باید پیگیری کند و باقی ارگان‌ها مشکلات مربوطه را حل کنند به عنوان مثال حدود یک سال است که برق تابلوهای گلزار شهدا قطع است که بنیاد شهید باید این موضوع را پیگیری و حل می‌کرد.

وی ادامه داد: بنیاد شهید یک نهاد کاملا فرهنگی است و نباید فضای مدیریتی بسته داشته باشد بلکه باید با رسانه‌ها تعامل داشته و با برگزاری نشست‌های خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

این فعال فرهنگی در رابطه با موزه شهدای واقع در گلزار شهدا نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: دو سال است که درب موزه شهدا بسته شده و گنجینه و آثار ارزشمند شهدا که با خواهش از خانواده شهدا جمع‌آوری شده در حال خاک خوردن است و اینکه در این دو سال چه بلایی بر سر این آثار آمده برای ما نگران کننده بوده و اصرارهای ما مبنی بر بازگشایی موزه بی‌فایده است.

ملاحسنی اضافه کرد: موزه شهدای ما بزرگترین گنجینه شهدای استان قزوین است که از دو سال گذشته درب آن بسته شد و متاسفانه 6 ماه گذشته لوله‌های زیرزمین موزه دچار شکستگی شدند و آب نشت کرده و خیلی از آثار و تابلوهای شهدا در اثر آبگرفتی از بین رفته‌اند.

وی ادامه داد: مسئولین مربوطه در کارگروه ساماندهی گلزار شهدا باید مصوبات کارگروه خود را رسانه‌ای کنند تا مشخص شود چرا با وجود کارگروه، ما در گلزار شهدای مرکزی استان تا این حد با مشکل مواجه هستیم در صورتی که این مشکلات با پیگیری به راحتی قابل حل است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه باید به گلزار شهدا به عنوان یک مرکز فرهنگی بزرگ نگاه شود، اظهار کرد: در این راستا به شورای شهر جدید پیشنهاد می‌دهیم به دنبال مسقف کردن گلزار شهدا باشند و با مفروش کردن،  بستری برای هیئت‌های مذهبی بزرگ و فعالان فرهنگی استان فراهم کنند.

در گلزار شهدا صدای اذان هم پخش نمی‌شود

ملاحسنی در رابطه با همکاری بنیاد شهید با مجموعه‌هایی که قصد فعالیت در گلزار را دارند، افزود: دوستان بنیاد شهید شاید مستقیما دست رد به سینه مجموعه‌ها نزنند اما کار را تا حدی برای آنها سخت می‌کنند که مجموعه‌های فرهنگی خود به خود پشیمان می‌شوند در صورتی که باید کار را برای این مجموعه‌ها تسهیل کنند.

وی ادامه داد: اگر فضا برای مجموعه‌های فرهنگی و هیئت‌ها فراهم شود آنها بدون هیچ چشم داشتی کارهای بسیار بزرگی را در گلزار شهدا رقم می‌زنند زیرا همه یک نگاه خاصی به گلزار شهدا دارند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: یکی از مشکلات گلزار شهدا این است که بعد از سال‌ها هنوز مجهز به دوربین مداربسته نیست و از همین رو برخی به تابلوی شهدا آسیب می‌رسانند و افرادی قصد اذیت کردن و بر هم زدن فضا را دارند که با تجهیز کردن می‌توان مانع این موارد شد.

ملاحسنی با بیان اینکه متاسفانه اکنون کار به جایی رسیده که در گلزار شهدا صدای اذان هم پخش نمی‌شود، عنوان کرد: بنیاد شهید باید با دعوت از هیئت‌های شاخص استان و اجرای برنامه‌های مختلف در مکان گلزار شهدا نیز این فضای را از رخوتی که الان مشاهده می‌کنیم خارج کند.

وی افزود: درخواست ما از بنیاد شهید این است که نگاهشان را تغییر داده و نگاهی فرهنگی داشته باشند و ابتدا نیروهای آشنا به حوزه فرهنگ و دلسوز فرهنگ را در گلزار شهدا مستقر کنند تا مجموعه‌هایی که قصد فعالیت دارند وارد سازو کارهای اداری نشوند و از آنها استقبال شود.

این فعال فرهنگی در پایان با بیان خواسته‌ خود از بنیاد شهید مبنی بر بازگشایی موزه شهدای گلزار شهدا گفت: امیدوارم همه ما طوری رفتار و حرکت کنیم که مدیون علی اکبرهای لشکر امام خمینی(ره) نشویم و شهدا دستگیر ما باشند.

انتهای پیام/ 1100/ص

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان