۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هدررفت ۲۵ درصدی آب در استان قزوین
کد خبر: ۳۵۲۰۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲۶ ساعت: ۱۱:۶ ↗ لینک کوتاه

هدررفت ۲۵ درصدی آب در استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، با اشاره به فرسودگی شبکه انتقال آب، میزان هدررفت آب در استان را ۲۵ درصد در سال عنوان کرد.

هدررفت ۲۵ درصدی آب در استان قزوین
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ،  بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین با بیان اینکه دو نوع هدررفت فیزیکی و ظاهری آب به علت فرسودگی شبکه‌ها و همچنین عیوب کنتور‌های مکانیکی وجود دارد، گفت: در استان قزوین به طور متوسط ۲۵ درصد هدررفت آب داریم و اصلاح و بازسازی‌ها به این منظور صورت می‌گیرد تا هدررفت آب را به حداقل برسانیم.

به گفته بیرنوندی، استان قزوین در موضوع هدررفت آب، رتبه ۴ کشوری را به خود اختصاص داده است و با اصلاح شبکه آبرسانی و برطرف کردن فرسودگی ها، میزان هدررفت آب نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده انتقال آب به ویژه در بافت سنتی قزوین و روستا‌ها وجود دارد که بر اساس اولویت ها، نقاط فرسوده‌تر بازسازی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با بیان اینکه ۸ درصد از هدررفت آب به دلیل سرقت یا آبیاری باغ‌ها و ویلا‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: جرایم سرقت آب و انشعاب‌های غیرمجازی، بازدارنده است و با همکاری دادگستری با سودجویان برخورد می‌شود.

وی افزود: آن دسته از مشترکانی که درست مصرف می‌کنند باید به صورت دایم از آب شرب بهره‌مند شوند، اما با کسانی که تخلف می‌کنند به صورت قانونی برخورد شود.

بیرنوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دلایل تنش آبی در استان قزوین گفت: امسال به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارش نزولات جوی، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط مصرف ما در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد رشد داشته است.

بیرنوندی تصریح کرد: شهر تاکستان به عنوان دومین شهر دارای تنش آبی در استان قزوین در ۴ ماهه امسال ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه افزایش مصرف داشته است و هنوز این باور در میان مردم نهادینه نشده است که در دوران تنش آب، در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی افزود: مشکلات کمبود آب با کاهش فشار و مدیریت آب با سیستم تله متری، برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به سیل آوج و الموت شرقی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تصفیه خانه معلم کلایه از سیستم سرامیکی استفاده شده است و آب تصفیه شده با کیفیت بالایی وارد شبکه می‌شود که این طرح برای اولین بار به صورت پایلوت در کشور، در الموت شرقی استفاده شده است.

وی افزود: همچنین نیترات و آرسنیک، بیشترین آلاینده‌های موجود در آب شرب روستایی به ویژه در شهرستان آوج هستند که با استفاده از فناوری‌های روز میزان آرسنیک موجود در آب به صفر رسیده است.

بیرنوندی گفت: در سیل الموت شرقی ۱۷ روستا آسیب دید که با پیش بینی‌های صورت گرفته و استفاده از مخازن ذخیره، آبرسانی به مردم روستا‌های سیل زده به طور منظم صورت گرفت.

وی افزود: بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در سیل آوج و الموت شرقی آسیب وارد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین تصریح کرد: هزینه هر متر مکعب آب شرب در سال گذشته هزار و ۶۶۰ تومان بود و حدود یک سوم قیمت تمام شده از مشترکان خانگی دریافت شده است.

وی افزود: ۲۲ خدمت شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در بستر الکترونیک انجام می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی مردم نیست.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان