۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین عزاداری‌های سبک و سخیف در شان امام معصوم (ع) نیست
کد خبر: ۳۵۱۹۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲۴ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل مذهبی:

برخی عزاداری‌ها نه مورد تایید شرع است نه مورد تایید عقل

حجت الاسلام محبی گفت: گاهی به تأسی از برخی از عزاداری در کشورهای  دیگر، عزاداری‌هایی را برپا می‌کنیم که نه عقل آن را می‌پسندد و نه شرع؛ این نوع از عزاداری‌ها فقط بهانه‌ای برای دشمن شده است، اگر الگوگیری ما صحیح باشد دچار معضل نخواهیم شد.

عزاداری‌های سبک و سخیف در شان امام معصوم (ع) نیست

حجت الاسلام محمد محبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره آسیب شناسی عزاداری ایام محرم اظهار داشت: حرکت عاشورا یک حرکت مهمی است که زنده نگه داشتن این جریان نقش به سزایی در پیشرفت یک جامعه دینی و حفظ فضایل دین و بصیرت دینی دارد.


وی افزود: باید توجه داشت همانطور که ادیانی از جانب انبیای الهی آمده‌اند نقش مهمی در هدایت بشر داشته‌اند‌ اما در طول تاریخ افرادی پیدا شدند که با یک سری تفاسیر و عقاید شخصی مبانی خاصی را به دین بستند که همین دین که قرار بود برای هدایت بشر باشد عاملی بر انحراف و  نابودی یک جامعه شد.


این کارشناس مذهبی گفت: در حال حاضر هم فرقی ندارد این جریان عاشورا هم به عنوان کار دینی اگر از آن اهداف و رسالتی که باید داشته باشد منحرف شود به جای اینکه عامل رشد و تعالی باشد زمینه‌ای برای انحطاط جامعه خواهد شد.

 

برخی عزاداری‌ها نه مورد تایید شرع است نه مورد تایید عقل

وی یادآور شد: گاهی به تأسی از برخی از عزاداری در کشورهای  دیگر، عزاداری‌هایی را برپا می‌کنیم که نه عقل آن را می‌پسندد و نه شرع؛ این نوع از عزاداری‌ها فقط بهانه‌ای برای دشمن شده است، اگر الگوگیری ما صحیح باشد دچار معضل نخواهیم شد.


محبی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) آخرین امام معصوم ما نبودند که بعد از ایشان فردی را نداشته باشیم که نحوه عزاداری را از ایشان یاد بگیریم.


وی ادامه داد: برای عزاداری نباید یک آداب و رسوم خاصی را تعیین کنیم، بعد از امام سوم ما شیعیان ما 9 امام دیگر داشتیم که همه بر بزرگداشت واقعه عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) تاکید داشتند، ما شیعیان به این مسئله توجه نداریم که امام سجاد(ع) چگونه عزاداری می‌کردند، شخصیتی که خودشان قضیه عاشورا با چشم دیده‌اند و می‌توان از رفتار ایشان درس گرفت.

 

عزاداری‌های سبک و سخیف در شان امام معصوم (ع) نیست


وی در ادامه اضافه کرد: آیا در برخی عزاداری ها که امروز مرسوم شده هیچ نشانی از این نوع عملکردها در عزاداری ائمه می‌بینید؟ این نوع عزاداری با سبک و سخیف در شأن امام نیست؛ ما پیرو ائمه هستیم، علمی که ائمه دارند به گونه‌ای است که گویی در کربلا حضور داشته‌اند و مصیبت را کامل درک کرده‌اند.


این کارشناس دینی با بیان اینکه عزاداری غیر مرسوم و نامتعارف در سیره ائمه دیده نمی شود گفت: چون ما مستقیم ائمه را ندیدیم می‌توانیم از رفتار علما و مراجع دینی در این زمینه الگو بگیریم، این بزرگواران با اینکه مبلغ دین هستند و آشنا به سیره و روایات معصومین هستند بیشتر به شعور حسینی و معرفت دینی و درس‌های عاشورا می‌پردازند و در کنار آن اشاره به ذکر مصیبت کربلا دارند.


وی ابراز داشت: سیره علما به نوعی بیانگر سیره عملی ائمه است.
مراجع عظام قسمت اعظم عزاداری را به سخنرانی یک عالم دینی می‌سپارند که به اهداف قیام و دغدغه امام که شکل گرفتن انحراف در دین بود بپردازند.

 

هدف امام از قیام، احیای سبک زندگی دینی بود


این پژوهشگر حوزه علمیه قزوین، قیام کربلا را در راستای احیای ارزش‌های دینی که به فراموشی سپرده شده بود دانست و تاکید کرد: در قضیه قیام عاشورا جامعه دچار انحطاط شدید فکری و اعتقادی شده بود و بحث ولایت و رهبری حکومت دینی کنار گذاشته شده بود؛ امام قیام کرد تا مردم متوجه شوند هدف پیامبر(ص)تشکیل حکومت دینی و سبک زندگی دینی بود.



وی با بیان اینکه هدف سالار شهیدان برگرداندن اسلام به صاحبان اصلی آن بود اذعان داشت: یکی از نکاتی که امام در صحنه روز عاشورا روی آن تاکید داشتند برپایی نماز ظهر روز عاشورا بود، اما متاسفانه در حال حاضر رغبت و علاقه مردم به نماز کمرنگ شده است.


محبی اذعان کرد: حال همین افراد شیعه هستند و در ایام عزاداری محرم سیاه می‌پوشند اما عزاداری‌های ما به سمت سبک زندگی دینی و برپایی نماز حرکت نمی کند.


وی افزود: باید تلاش ما بیدار کردن حس آگاهی و معرفت عاشورایی در مردم باشد وقتی علاقه و محبت امام در وجود همه مردم دیده می‌شود می‌توان با بهره بردن از این عشق، زمینه تبیین مبانی دینی را فراهم کرد تا به رفع انحرافات کمک کنیم، باید این آسیب‌ها را بازخوانی کرده و از دین اصیل محافظت کنیم.

 

مراسم عزاداری‌های ما باید با محوریت یک کارشناس دینی برگزار شود


این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: برای رفع انحرافات باید مراسم عزاداری‌های ما با محوریت یک کارشناس دینی برگزار شود یعنی کسی که در حوزه دین و حدیث و قرآن کار کرده باشد؛ چون هدف امام پیاده کردن آموزه‌های دینی و سنت و سیره پیامبر(ص) بود باید صحنه گردان عزاداری امام حسین یک کارشناس دینی باشد نه یک جوانی که شور حسینی دارد اما اطلاعات معرفتی او ضعیف است.


وی با بیان اینکه در کنار حفظ شور حسینی باید بحث معرفت افزایی هم داشته باشیم گفت: باید بدانیم که بدون حرکت در راستای تعالیم معرفتی به طور قطع انحراف و مشکلات وجود دارد.


در حال حاضر همین جریان عاشورا می‌تواند در آینده برای شیعیان یک محور جهادی همدلی بر علیه اسلام سفیانی و نمونه‌اش همین داعشی ها باشد تا شاهد این خیانت ها نباشیم.


انتهای پیام/6001

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان