۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین دعوتنامه‌ای از جنس بهشت/ سند نوکری که شش‌ماهه ارباب امضا می‌کند
کد خبر: ۳۵۱۹۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲۳ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از کارگاه دوخت لباس علی‌اصغر(ع) گزارش می‌دهد؛

دعوتنامه‌ای از جنس بهشت/ سند نوکری که شش‌ماهه ارباب امضا می‌کند

کارگاه دوخت لباس متبرک حضرت علی اصغر(ع) به رسم هر ساله همزمان با ایام سوگواری سیدالشهداء در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین برپا شد و بانوان با دعوتنامه ارباب در این کار فرهنگی مشارکت کردند تا سند نوکریشان به دست شش ماهه کربلا امضا شود.

دعوتنامه‌ای از جنس بهشت/ سند نوکری که شش‌ماهه ارباب امضا می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، به رسم هر ساله همزمان با شروع ماه محرم نیز بانوان قزوینی اقدام به دوخت لباس حضرت علی اصغر(ع) در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین می‌کنند.

از لحظه ورود به این کارگاه فضای حاکم در آن موجب می‌شود تا سراسر وجود آدمی مملو از آرامش معنوی شود.

تفاوتی که این کارگاه با سایر کارگاه‌های دوخت لباس دارد این است که درب آن به روی همه باز است و منعی در حضور اقشار مختلف وجود ندارد به طوری که کودکان و خردسالان که همراه مادرانشان به محفل امام حسین(ع) آمده‌اند در گوشه‌ای مشغول بازی می‌شوند.

بانوانی که مشغول دوخت لباس‌ هستند نیز دائما زیر لب ذکری زمزمه می‌کنند تا لباس‌ها متبرک به نام فرزند شیرخوار امام حسین(ع) که در واقعه کربلا به شهادت رسیده است، شود.

در طرفی دیگر برخی از بانوان مشغول بسته‌بندی لباس‌ها هستند و هر چند لحظه یک بار فضا را متبرک به صلوات می‌کنند و در آن میان برخی از بانوان با چشمی اشک بار مشغول به ادامه کار می‌شوند.

چند نفر از بانوان لباس سبز بر تن دارند و گویا خادم آستان مقدس هستند و در ورودی این کارگاه با روی خوش از میهمانان استقبال می‌کنند و از حاضرین با چای هیئت پذیرایی می‌کنند؛ به راستی که چای روضه ارباب در این استکان‌ها حال و هوای دیگری دارد.

همه افرادی که در این کارگاه به نحوی کمک و همکاری می‌کنند زمانی که صحبت از انگیزه حضور آنان می‌شود با چشمان اشک بار پاسخ می‌دهند که برای نوکری امام حسین(ع) آمده‌ایم.

دوخت لباس حضرت علی اصغر(ع) یکی از فعالیت‌های ارزشمند معنوی است

محبوبه محمدی‌فرد مسئول کارگاه دوخت لباس متبرک به نام حضرت علی‌اصغر(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ وهنر صبح قزوین، اظهار کرد: یکی از کارهای معنوی و زیبایی که  در این آستان مقدس انجام می‌شود، دوخت لباس برای شیرخوارگان، متبرک به نام حضرت علی اصغر(ع) است.

وی افزود: امسال 9امین سال است که در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) به دوخت این لباس‌های متبرک می‌پردازیم که این کار کاملا مردمی است و هزینه‌های لازم از سوی خود مردم تامین می‌شود.

مسئول کارگاه دوخت لباس متبرک به نام حضرت علی‌اصغر(ع) تاکید کرد: با دوخت 500 بسته فرهنگی شروع به کار کردیم که این تعداد در سال 98 به هفت هزار بسته رسید اما با وجود ویروس کرونا در سال 99 و سال جاری با هزینه‎های تامین شده توانستیم تنها سه هزار پک لباس متبرک تهیه کنیم تا حداقل این کارگاه تعطیل نشود.

محمدی فر بیان کرد: روزانه شش الی هفت ساعت بانوان در کارگاه حضور دارند و بالغ بر 50 نفر همراه با 30 چرخی که در کارگاه وجود دارد مشغول به کار می‌شوند تا لباس‌ها برای اولین جمعه ماه محرم آماده شود.

وی افزود: علاوه بر توزیع این لباس‌ها در آستان امامزاده نیز در بیمارستان قدس، بخش مکث کودکان سرطانی، بخش زنان زندان چوبیندر که برخی از بانوان حتی فرزندانشان در آنجا به دنیا آمده‌اند لباس متبرک توزیع می‌کنیم و در سالیان گذشته به واسطه این کار فرهنگی بسیاری از زندانیان آزاد شدند و برخی بیماران بهبود یافتند.

کار فرهنگی تبدیل به یک کار جهانی شده است

مسئول کارگاه دوخت لباس حضرت علی‌اصغر(ع) گفت: برخی از توریست‌ها که به آستان مقدس مراجعه می‌کنند و زمانی که توسط تور لیدرها، دلیل توسل و دوخت این لباس‌ها برای آنان بیان می‌شود برخی از این افراد این لباس را دریافت می‌کنند و با خود به کشورشان می‌برند که این کار فرهنگی تبدیل به کار جهانی شده است.

محمدی فر اذعان کرد: علاوه بر دوخت لباس متبرک به نام حضرت علی اصغر هر ساله 500 چادر برای کودکان سه ساله تهیه می‌شد اما اکنون به دلیل شرایط اقتصادی توانستیم با کمک مردم 70 چادر تهیه کنیم.

وی بیان کرد: ما محتاج شفاعت ائمه هستیم و در جامعه امروز باید به موضوعات فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا حلقه وصل ما به این امور ثابت باشد.

مسئول کارگاه دوخت لباس متبرک حضرت علی‌اصغر(ع) تصریح کرد: انگیزه و هدف اصلی‌ام درهمکاری برای دوخت این لباس‌ها این است که حلقه وصل خود را با خداوند و اهل بیت محکم نگه دارم چراکه دشمن امروزه در تلاش است تا انسان‌ها را از دین و مکتب جدا کند.

در ادامه یکی از خدام آستان که مشغول چای ریختن در ابتدای ورودی کارگاه و پذیرایی بود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر شاخص، اظهار کرد: از اولین روز در این کارگاه حضور دارم و به مدت 15 سال است خادم این آستان مقدس هستم.

وی افزود: در تمام بخش‌های این کارگاه از جمله دوخت، بسته‌بندی و پذیرایی کمک رسانی می‌کنم چراکه آمده‌ام بدون هیچ چشم‌داشتی نوکر ارباب باشم.

این خادم آستان مقدس امامزاره حسین (ع) ابراز کرد: این کارگاه بسیاری از افراد را حاجت روا کرده است و حتی برخی که از داشتن فرزند محروم بودند با نذر و توسل در این کارگاه، صاحب فرزند شده‌اند.

فرزند شیر خوار خود را از دست داده‌ام و در غم حضرت رباب شریک هستم

در میان این افراد، خانم جوانی را دیدم که با در افکار خود غرق شده و بی وقفه به دوخت لباس مشغول بود.

این خانم جوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، اظهار کرد: چند وقت پیش یکی از بستگان در خواب دیده بود که من برای امام حسین(ع) مشغول دوخت زره هستم که سپس تصمیم گرفتم برای دوخت لباس حضرت علی اصغر کمک کنم و امسال اولین سالی است که سعادت حضور در این کارگاه را دارم.

وی افزود: اولین بار که در چنین مکان مقدس و کارگاهی قدم می‌گذاری با اراده خود آمده‌ای اما از دفعات بعد عشق و حس قشنگی انسان را به انجام این کار ترقیب می‌کند چراکه درب این کارگاه به روی هر قشری باز است.

این خانم جوان گفت: زمانی که در این کار قدم می‌گذاریم نتیجه آن را در زندگی خود خواهیم دید چراکه انجام کار فرهنگی موجب می‌شود دید و نگرش انسان وسعت پیدا ‌کند.

وی اذعان کرد: حال و هوای زمان‌هایی که در این کارگاه حضور دارم وصف ناپذیر است و اکنون به مدت شش ماه است که فرزند شیرخوار خود را از دست داده‌ام و حضورم در این مکان موجب شده تا از حضرت رباب آرامش و تصلی دریافت کنم.

یکی دیگر از بانوانی که مشغول بسته بندی لباس‌ها بود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اظهار کرد: متاسفانه اطلاع نداشتم که این کارگاه در امامزاده حسین(ع) راه‌اندازی شده و اکنون به مدت دو روز است که در این مکان حضور دارم و به عشق امام حسین(ع) برای دوخت و بسته‌بندی لباس متبرک به نام حضرت علی اصغر(ع) همکاری می‌کنم.

به عشق نوکری فرزند سیدالشهدا به دوخت لباس‌های متبرک می‌پردازم

وی افزود: برای امام حسین(ع) در این کار فرهنگی همکاری می‌کنم تا سعادت نوکری پسر این حضرت را داشته باشم و گوشه‌ای از کار را انجام دهم.

در پایان یکی دیگر از افرادی که مشغول دوخت لباس بود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اظهار کرد: کمک در دوخت لباس حضرت علی اصغر یکی از شعائر است و ما همان طور که باید شعائر اسلام را همیشه زنده نگه داریم، هر ساله این کار فرهنگی را انجام می‌دهیم تا یاد امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) زنده بماند تا نسل‌های بعدی بدانند در صحنه کربلا چه اتفاقی افتاده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، هر یک از بانوانی که در این کارگاه کمک می‌کردند در راه رضای خدا و به عشق امام حسین(ع) پای کار آمده بودند تا بتوانند نوکر ارباب باشند و فضای حاکم در میان این افراد به قدری قشنگ و خالصانه بود که گویا خود سیدالشهدا آن‌ها را دعوت کرده است.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان