۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چرم‌دوزی دریچه‌ای برای ورودم به دنیای اشتغالزایی شد/ حل مشکلات مردم شیرین‌ترین بخش حرفه خبر است
کد خبر: ۳۵۱۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۹ ساعت: ۱۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

خبرنگار کارآفرین:

چرم‌دوزی دریچه‌ای برای ورودم به دنیای اشتغالزایی شد/ حل مشکلات مردم شیرین‌ترین بخش حرفه خبر است

کاظمی با اشاره به علاقه‌اش به رشته‌های هنری گفت: با ورود به رشته چرم دوزی راه جدیدی برای ایجاد اشتغال برایم باز شد.

چرم‌دوزی دریچه‌ای برای ورودم به دنیای اشتغالزایی شد/ حل مشکلات مردم شیرین‌ترین بخش حرفه خبر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، کارآفرین‌ها در حوزه مشاغل خانگی با ماجرا‌های مختلف و گاه بسیار ساده ورود پیدا کرده و به موفقیت‌های چشمگیر رسیده اند، راه‌هایی که هریک از آن‌ها می‌تواند جرقه‌ای در ذهن افرادی باشد که به دنبال شروع کسب و کاری هستند.

 این روزها هنرمندان بسیاری در استان قزوین در حوزه هنرهای دستی  مشغول به کار و تلاش هستند و با هنر دستان خود نه تنها از این راه درآمدی برای خود بلکه نانی بر سر سفره دیگر افراد جامعه نیز می‌آورند.

سمانه کاظمی یکی از بی‌شمار هنرمندان این استان است که توانسته است در کنار حرفه خبرنگاری کارآفرینی نیز داشته باشد. بانویی که نامش برای بسیاری از اهالی رسانه‌ آشناست؛ او که بارها هنر خود را در عرصه اخبار به نمایش گذاشته است.

سمانه کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره حرفه‌اش اظهار می‌کند: هنر چرم‌دوزی یکی از حوزه‌های درآمدزا است که می‌توان با کار در این رشته‌ هنری و با سرمایه‌ای اندک نه تنها در حفظ این هنر اصیل و بومی تلاش داشت بلکه از این طریق کسب درآمد و اشتغال نیز ایجاد کرد.

وی می‌افزاید: با توجه به علاقه زیادی که به رشته چرم دوزی داشتم در کلاس‌های آموزشی این رشته در سال 97 شرکت کردم، اوایل تنها هدفم یادگیری بود اما با تشویق مربی و خانواده‌ام توانستم مدرک چرم‌دوزی مقدماتی و پیشرفته را از  مرکز فنی‌وحرفه‌ای و صنایع دستی دریافت کنم تا اگر بخواهم این حرفه را ادامه دهم بتوانم از مزایای آن نیز بهره‌مند شوم.

این خبرنگار کارآفرین ابراز می‌کند:کار چرم فواید خاصی دارد چراکه کارآموزان می‌توانند از مزایای بیمه و تسهیلات صنایع دستی نیز بهره‌مند شوند همچنین می‌تواند منبع درآمدی برای بانوان بویژه بانوان بی سرپرست و افراد جویای کار و علاقه به کار کردن در منزل باشد.

کاظمی بازاریابی را مسئله اصلی پیشرفت و کارآفرینی موفق می‌داند و ادامه می‌دهد: تنها معضل کارآفرینی این است که متأسفانه هیچ دوره آموزشی برای جذب مشتری و بازاریابی برگزار نمی‌شود و همین موضوع ‌می‌تواند در کار آن‌ها تاثیرگذار باشد اگرچه برای دیده شدن کار، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، داشتن سایت و تبلیغات بسیار مهم است.

چرم دوزی رشته‌ای آرامش بخش و سودآور است

وی با اشاره به هزینه بالای تامین ابزار اولیه چرم‌دوزی می‌گوید: طی دوره مقدماتی توانستم جاکارتی، جاکلیدی تا کارهای بزرگتر مانند کیف زنانه و در دوره پیشرفته هم کیف دیپلمات و مجلسی را فراگیرم اما با توجه به هزینه‌های ابزار اولیه همواره استرس داشتم که آیا این کار مقرون به صرفه است و در ادامه چگونه می‌توانم سفارش کار بپذیرم.

این خبرنگار قزوینی اظهار می‌کند: اولین کاری که انجام دادم کیف مدارک بود که با وجود اینکه هنوز به سرانجام نرسیده بود برادرم کارم را پسندید و من آن را به عنوان هدیه تولد به او دادم و چند نمونه از تولیدات دیگر را که به عنوان کار آموزشی تولید کرده بودم را به عنوان کادو به دوستان و آشنایان هدیه کردم و برخی را به عنوان نمونه کار نگهداشتم.


کاظمی ابراز می‌کند: با تشویق خانواده تصمیم گرفتم که به همراه یکی از دوستان غرفه‌ای را برای شروع کار در یکی از مناطقی که زیر نظر میراث فرهنگی و گردشگری است اجاره کنم که متاسفانه با توجه به شرایط کرونا فروش چندانی نداشتیم و پرداخت کرایه مکان برایمان فراهم نبود لذا مجبور شدیم که کار را در منزل ادامه دهیم.

وی بیان می‌کند: متاسفانه امروز جوانان دغدغه‌های بسیاری در زمینه اشتغال دارند اما شرایط برای ایجاد اشتغال بسیار سخت شده است.

کاظمی ادامه می‌دهد: کار چرم‌دوزی می‌تواند منبع درآمدی برای بسیاری از افراد باشد اما از طرفی در کار دست استقبال کننده کم است لذا این کار باید در کشور شناخته شود.

این خبرنگار کارآفرین با اشاره به انواع چرم طبیعی و مصنوعی می‌افزاید: بیشتر تولیدات من از چرم طبیعی است و کار کردن با چرم درواقع نوعی ارتباط با طبیعت و رسیدن به آرامش است.

وی اذعان می‌کند: کار با چرم درواقع مانند یک سرگرمی است که موجب می‌شود انسان طی آن چند ساعتی که به کار مشغول است مشکلاتش را فراموش کرده و درواقع به آرامش خاصی برسد.

نظام آموزشی بر رشته‌های هنری تمرکز بیشتری داشته باشد

کاظمی با اشاره به استفاده از روش لیزری در کار چرم می‌گوید: متاسفانه امروز بسیاری از کارها به صورت لیزری انجام می‌شود که می‌توان گفت تقریبا تمام تولیدات به یک شکل هستند و هیچ تنوعی ندارند و این در حالی است که  این روش ارزش کار چرم با دست را پایین می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: توصیه می‌کنم که مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش بر روی رشته های چرم دوزی هم تمرکز کنند تا دانش‌آموزانی که به این کار علاقه دارند از همان ابتدا بتوانند وارد این رشته شوند چراکه اگر این رشته در دبیرستان وجود داشت با قاطعیت تمام آن را انتخاب می‌کردم.

این خبرنگار قزوینی اذعان می‌کند: از آنجایی که استان قزوین یکی از قطب‌های دامداری در کشور است اگر شرکت چرم‌دوزی در استان راه‌اندازی شود می‌تواند راهکار اقتصادی مناسبی باشد چون ما مجبور هستیم که ابزار اولیه را از تهران سفارش دهیم یا اینکه با قیمت بسیار بالاتر در استان تهیه کنیم درحالی که ما ظرفیت ایجاد شرکت چرم را در استان داریم و با تولید چرم می‌توانیم حتی برای صادارات به کشورهای خارجی نیز اقدام کنیم.

کاظمی بیان می‌کند: متاسفانه استقبال از کار چرم طبیعی بسیار کم است در حالی که عمر کار چرم طبیعی بسیار بیشتر از چرم مصنوعی است؛ بیشتر سفارش‌‌های من از تهران، کرج و قم، کرمانشاه و ایلام بوده اما در استان قزوین با استقبال بسیار کمی روبه رو است یا انتظار بهترین کیفیت با نازلترین قیمت را دارند.

وی می‌افزاید: اکنون در منزل کار می‌کنم و تولیداتم را به صورت تک فروشی و از طریق تبلیغات به فروش می‌رسانم اما تصمیم گرفتم کارگاهی راه‌اندازی کنم تا از طریق تعامل با سازمان مردم نهاد با بچه‌های کار همکاری داشته باشم و در کنار هم بتوانیم فرصتی برای اشتغال ایجاد کرده باشیم.

این خبرنگار کارآفرین بیان می‌کند: درواقع کار چرم به صورت تک نفره امکان ندارد مگر آنکه به صورت تک فروشی باشد لذا برای تولید انبوه باید به صورت گروهی اقدام کرد چون کار دست مراحل و سختی های خود را دارد که تنها به صورت گروهی امکان پذیر است.

کاظمی ابراز می‌کند: با یکی از فروشندگان تعامل کردیم که تولید انبوه داشته باشم اما چون فضا و نیروی لازم را ندارم کارم سخت می‌شود لذا انتظار دارم که از کارآفرینان حمایت لازم صورت گیرد تا بتوانند کار خود را رونق دهند.


سابقه خبرنگاری‌ام با بانوی قیام و قلم عجین شد

وی عنوان می‌کند: کارهای هنری قیمت ندارند چون زمان و هنری که صرف آن می‌شود قابل ارزش‌گذاری نیست اما به دلیل اینکه مواد اولیه گران است با استقبال چندانی روبرو نیست چون افراد ترجیح می‌دهند که هزینه کمتری را صرف خرید کیف مصنوعی کنند.

کاظمی بیان می‌کند: در نظر دارم با همکاری یکی از دوستانم کارگاهی را راه اندازی کرده تا در کنار کار تولید بتوانیم علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بچه‌های کار، تولید انبوه داشته باشیم همچنین در کنار آن بتوانم تولیداتم را به مردم معرفی کنم چون بسیاری از هم‌استان خودمان ترجیح می‌دهند که کار را از نزدیک ملاحظه کنند و یا اینکه به سلیقه خود چرم را انتخاب کنند؛ امیدوارم که به هدفم برسم.

این خبرنگار قزوینی اذعان می‌کند: از خانواده‌ام سپاسگزارم که چون اکنون کارم در منزل است همواره پشتیبانم هستند و یکی از عواملی که موجب ادامه کارم شد، تشویق‌‌های مادرم بود که سعی می‌کرد حمایتم کند.

وی در رابطه با حرفه خبرنگاری می‌گوید: برای ورود به کار خبر هم مادرم همواره مشوقم بود و انگیزه‌ها و دلگرمی‌های او بود که مرا در این کار استوار می‌کرد چون دوست داشت هر کاری را که آغاز می‌کنم در آن موفق شوم.

این خبرنگار کارآفرین بیان می‌کند: حرفه خبرنگاری شوق و علاقه خاصی خود را می‌طلبد که من معمولا در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال بودم و گفت‌وگو با کارآفرینان نیز بی‌تاثیر در ایجاد انگیزه برای من در انتخاب رشته‌های هنری نبود.

کاظمی درباره خاطرات دوران خبرنگاری خود تصریح می‌کند: در کل سراسر زندگی خبرنگاران پر از خاطرات تلخ و شیرین است که از تلخ ‌ترین خاطره‌های من در دوره خبرنگاری مطرح کردن مشکلات مردمی و بی‌توجهی مسئولین به این مسائل بود.

این خبرنگار قزوینی یادآور شد: همچنین خبر از دست دادن خانم امیری، بانوی قیام و قلم از تلخ‌ترین خاطراتم است که هیچ‌گاه از ذهنم پاک نخواهد شد چون درواقع آغاز کار خبر را در کنار او گذراندم و می‌توانم بگویم نیمی از خاطرات خوش زندگی‌ام با این بانوی رسانه‌ای استان رقم خورد.

وی ابراز می‌کند: البته این شغل شیرینی‌های خاص خود را هم دارد، و زمانی که بتوانیم مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم بسیار برایم لذت‌بخش است.

این خبرنگار کارآفرین عنوان می‌کند: نداشتن امنیت شغلی، پایین بودن حق‌الزحمه، نبود بیمه و بازنشستگی، انتظارات بیش ‌ازحد مردم و مسئولین را می‌توان از سختی‌های شغل خبرنگاری عنوان کرد لذا انتظار می‌رود که این حرفه مورد حمایت قرار گیرد تا خبرنگاران با دغدغه کمتری بتوانند رسالت خود را انجام دهند.

کاظمی در پایان با بیان اینکه حرفه خبرنگاری را ادامه خواهد داد، می‌گوید: اینکه با قلمم بتوانم باری را از دوش مردم بردارم بسیار برایم لذت‌بخش است همچنین به کار چرم‌دوزی ادامه خواهم داد تا به هدفم که همان اشتغالزایی است برسم و از این طریق بتوانم آرزوی مادرم را برآورده کنم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان