۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تعاونی‌های کشاورزی باید تقویت شوند/ نیاز ۷۰درصدی کشور به واردات نهاده‌ها
کد خبر: ۳۵۱۸۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۶ ساعت: ۱۵:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

تعاونی‌های کشاورزی باید تقویت شوند/ نیاز ۷۰درصدی کشور به واردات نهاده‌ها

موسوی گفت: با توجه به خشکسالی امسال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده‌های دامی ما به واردات بستگی دارد و با توجه به وضعیت موجود در نیمه دوم سال، کمبود علوفه پررنگ‌تر خواهد شد.

تعاونی‌های کشاورزی باید تقویت شوند/ نیاز ۷۰درصدی کشور به واردات نهاده‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین،  سیدمحمد موسوی در جلسه‌ای که ظهر امروز با حضور تعاونی‌های مختلف در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و تجارب جهانی نیز آنچه که امروز موجب ارتقاء فناوری و حل مشکل مدیریت یکپارچه باید زنجیره تولید را به خود جامعه هدف واگذار کنیم.

وی افزود: اکنون اگر به تمام تولیدات باغداران خارج از کشور بنگریم می‌بینیم که سیستم حمل و نقل، صنایع تبدیلی و شبکه ارزی آن‌ها متعلق به خودشان است لذا منافعی که از کل این حلقه ها به کشاورز می‌رسد موجب می‌شود که به شغل خود پایدار مانده و به اهداف کمی و کیفی کار مسلط باشد تا دائم بتواند رشد تساعدی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد:امروز فرصت آزمون و خطا نداریم چون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تامین بخش کشاورزی و امنیت غذایی در کنار   امنیت ملی است.

تامین نهاده‌ها باید به تعاونی‌ها واگذار شود

موسوی اذعان کرد: امروز تولیدکنندگان به عنوان سردار جبهه امنیت غذایی هستند لذا باید تمام ظرفیت کشور در حمایت از این حلقه مستحکم باشد تا بتواند نیازمندی‌ها را تامین و به اقتدار غذایی کشور کمک کند.

وی ابراز کرد: معتقدیم باید کل امور تصدی‌گری مرتبط با تامین نهاده‌ها و بحث هزینه‌های قبل از تولید و بحث‌های حمایتی بازاریابی، بازار رسانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر پشتیبانی‌های آن از قبیل صادرات و واردات را به زنجیره تولید واگذار کنیم و تعاونی‌های کشاورزی و تولیدی امروز با یک قانون بسیار مقتدر و به روز کار می‌کنند چراکه می‌بینیم کشورهای دیگری که با این قانون تولید دارند به عنوان مقتدرترین کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا هستند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: امروز باید به سمتی برویم که مسئولیت کل نهاده‌ها را به تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی و پشتیبانی واگذار کنیم که بتوانند زنجیره‌های تولید را شکل دهند چون زیرساخت و توانمندی لازم را دارند لذا اگر پشتیبانی صورت گیرد توانمندی‌های اجرایی و دستورالعمل‌های قانونی برای این کار وجود دارد.

موسوی ادامه داد: امیدواریم به سمتی پیش برویم که با آغاز کار دولت جدید که شعارش دولت مردمی است با بسیج تمام ظرفیت‌های مردمی و جامعه هدف بخش کشاورزی بتوانیم به سرعت زیر ساخت‌های لازم را ایجاد کنیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از روش بنیان تولید، با قیمت تمام شده حداقل و کیفیت حداکثر تولید داشته باشیم.

70درصد نهاده‌ها باید وارد شود

وی ابراز کرد: ما 14 سال پیش این پیشنهاد را داده بودیم که کل این حوزه‌ها به بخش خدمات کشاورزی واگذار شود چون ضرورتی ندارد که دولت، درگیر بحث تامین نهاده‌ها شود اما لازم است یک سیستم کارآمد ونظارتی قوی و همه جانبه مردمی را شکل دهیم که بتواند صلابت، شفافیت کار را به موقع و به هنگام رصد کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: باید کمک کنیم تا مشکلات تعاونی‌های که با چالش مواجه شده‌اند را مرتفع سازیم همچنین باید چرخه مالی تعاونی‌ها شفاف سازی شود.

موسوی ببان کرد: باید روح هماهنگی، همراهی و همدلی را در بطن تعاونی زنده و تقویت کرده و پشتیبانی‌ها را ارتقاء بخشیم و بیشتر بر طرح‌های اولویت‌دار متمرکز شویم و دانش را در تارو پود کل طرح‌های تعاونی بگنجانیم تا در بحث‌های مختلف جمع آوری، تولید و پشتیبانی و تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان با چالش مواجه نشویم.

وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی امسال بین 60 تا 70 درصد نهاده‌های دامی ما به واردات بستگی  دارد و با توجه به وضعیت موجود در نیمه دوم سال، کمبود علوفه پررنگ‌تر خواهد شد لذا باید حداکثر فرصت و توان را به کار گیریم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان