۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین خسارت جبران‌ناپذیر کسبه بازار و مطالبه‎‌ای که میان بی‌مسئولیتی اداره برق و کلانتری بی‌ثمر مانده است
کد خبر: ۳۵۱۸۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۸ ساعت: ۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از یک مطالبه مردمی؛

دزدی که شناسایی شده اما اراده‌ای برای دستگیری آن وجود ندارد/ پاسکاری جلب "برق‌دزد" میان کلانتری و اداره برق

سرقت کابل‍های برق بازار آهنگری و پرنده فروشی قزوین موجب خسارت به مغازه‌های آهنگری و پرنده فروشی شده است اما رسیدگی به این پرونده در حال پاسکاری بین اداره برق و کلانتری ۱۲ بازار قزوین است.

خسارت جبران‌ناپذیر کسبه بازار و مطالبه‎‌ای که میان بی‌مسئولیتی اداره برق و کلانتری بی‌ثمر مانده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اینجا همان نگینی درخشان و البته فراموش شده در انتهای بازار سنتی و قدیمی قزوین است که آن را به نام «بازار آهنگری» و البته پرنده فروشی می‌شناسند.

هنری که در سالیان نه چندان دور، صدایش در سراسر بازار می‌پیچید و نام و آوازه‌ای برای خودش داشت اما مدتی است دیگر روی خوشی به خود ندیده است و تنها در تعداد اندکی از مغازه‌ها و حجره‌های بازار سنتی قزوین می‌توان آن را مشاهده کرد.

هنر آهنگری را می‌گویم؛ همان هنری که صنعتگرانش با اراده‌ای پولادین سختی کار را در گرمای کوره ذوب می‌کنند تا بتوانند مایحتاج و ادوات زندگی مردم به ویژه کشاورزان را تولید ‌کنند.

در همان بدو ورودم به راسته بازار آهنگران، سمفونی گوش‌خراش چکش‌های آهنگران بازار شنیده می‌شود و با خود می‌گویم، این صنعتگران که روزانه با این آلودگی صوتی سروکار دارند، با این صدای گوش‌خراش چه می‌کنند؟

آرامتر قدم برمی‌دارم تا شاید نشانی از سوژه‌ام و مغازه‌هایی که ادوات آنها سوخته بیابم، اما صدایی جز صدای پرنده و آهنگری نصیبم نمی‌شود؛ بعد از تماس با آقای نرگه‌ای و گرفتن به آدرس مغازه‌اش، چند دقیقه‌ای را پای صحبت‌ها و گلایه‌های همسایه‌هایش می‌نشینم.

یکی از نبود نظارت جدی بر وضعیت بازار آهنگران، دیگری از نبود امنیت در مغازه‌های پرنده فروشی، نفر بعدی هم از عدم پاسخگوئی مسئولان گلایه می‌کند.


اینجا هیچ خبری از امنیت نیست!

طاهر عسگری، از همان مغازه‌داران راسته بازار آهنگری سنتی قزوین است که برخی از وسایل اساسی مغازه‌اش در اثر سرقت کابل‌های برق دچار آسیب شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: چند وقت پیش، صبح که به مغازه‌ مراجعه کردم تا کارم را شروع کنم، کرکره‌های مغازه را بالا کشیدم اما کرکره‌ها بالا نمی‌رفت، بعدا متوجه شدم تمام این کرکره‌ها در اثر سرقت کابل برق و قطع آن، سوخته است و مجبور به تعمیر آنها با هزینه بسیار بالا شدم.

 این مغازه‌دار قزوینی می‌گوید: تمام لامپ‌ها، آدابتور، دستگاه کارتخوان، ترازو و باسکول مغازه‌ام در اثر قطع برق ناشی از سرقت کابل سوخته و خسارت 10 الی 11 میلیون تومانی به مغازه‌ام وارد شده است.

عسگری عنوان می‌کند: تقریبا یک هفته‌ای از این ماجرا می‌گذرد، با وجودی که سارق توسط دوربین مداربسته همسایگان شناسایی و پیگیری‌های لازم انجام شده اما هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای رسیدگی انجام نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برای پیگیری به همراه سایر همکارانم به اداره برق مراجعه کرده‌ایم اما مسئولان این اداره عنوان می‌کنند: دستگیری سارق ارتباطی به ما ندارد و موضوع باید از مرجع نیروی انتظامی پیگیری شود؛ به نیروی انتظامی هم مراجعه می‌کنیم، در پاسخ عنوان می‌کنند باید سارق را پیدا کنید.

این مغازه‌دار یادآور می‌شود: ما کسبه، اختیاری از خود نداریم تا بتوانیم سارق را درب منزلش دستگیرش کنیم؛ این امر یا باید توسط اداره برق و با ارائه سند دوربین و حکم دادستانی و یا توسط کلانتری پیگیری شود.

عسگری می‌گوید: تقریبا از 10 الی 15 سال گذشته در این راسته فعالیت دارم و در این مدت مشکلات مختلفی را شاهد بودم؛ چند ماه گذشته هم دکل‌های مخابرات توسط سارقان سرقت شده بود.


محمدعلی نجاری یکی از همان مغازه‌داران راسته بازار سنتی قزوین است که از کابل برق بی نصیب نمانده و بهای مغازه‌داریش هم پرداخت خسارت بوده است!

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: صبح که کرکره مغازه را بالا زدم، متوجه شدم تمام لامپ‌ها، آدابتور گوشی و کارتخوان مغازه‌ام سوخته است؛ این قصه هم مانند مخابرات شده که مدتی تلفن نداشتیم!

راسته بازار آهنگری و پرنده فروشی به هیچ عنوان امنیتی ندارد و هر شب شاهد یک اتفاق تلخ هستیم؛ یک شب کِرکِره مغازه را سرقت وسیله‌های داخل مغازه می‌شکنند، یک شب کابل برق، شب دیگر هم کابل مخابرات را سرقت می‌کنند و از تلفن بی نصیب می‌مانیم.

سارق شناسایی شده اما دستگیر نمی‌شود!

جالب‌تر اینکه همه این اتفاق‌ها در شرایطی روی می‌دهد که کلانتری 12 بازار قزوین بیخ گوش بازار آهنگری و پرنده فروشی است!

این مغازه‌دار ضمن گلایه‌هایی از عملکرد مسئولان تصریح می‌کند: چرا باید چنین شرایطی حاکم باشد؟ سارق شناسایی شده است اما اداره برق و کلانتری برای پیگیری، موضوع را به یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

ما مغازه‌داران باید تمام هزینه‌های عوارض شهرداری، پول برق و آب را پرداخت کنیم اما هیچ حمایتی از حق و حقوق ما نشود؛ چرا باید این گونه باشد؟

یکی از مغازه‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: دو عدد آکواریوم ماهی دارم که پمپ‌های آن در اثر سرقت کابل برق سوخته و تعدادی از ماهیان هم تلف شدند؛ یکی از موتور کرکره‎های برقی مغازه سوخته و ترازویم دچار مشکل شده و نیازمند تعمیر است.

در مجموع برآورد خسارت وارد شده به مغازه‌ام یک الی دو میلیون تومان است؛ برای حل مشکل نمایندگانی از کلانتری در اینجا حضور داشته اما این حضور تنها در حد گزارش نویسی بوده و تا امروز هیچ اقدامی برای حل مشکل انجام نشده است.

مشکلات این بازار بسیار است، لامپ‌هایی که تیربرق وجود ندارد و همین امر موجب تاریکی منطقه شده است، کابل‌های برق به راحتی مورد سرقت قرار می‌گیرد اما عملا هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای رسیدگی به این امر صورت نمی‌گیرد.

یکی از آهنگران قدیمی بازار آهنگری نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: یک دم برای استفاده در مغازه داشتم که آن هم در اثر سرقت کابل برق و قطع برق ناشی از آن سوخت؛ در شرایط کنونی برای ادامه کار، یک دم به مبلغ یک میلون و 500 هزار تومان را اجاره کردیم.

دو عدد دم دیگر، لامپ و پنکه مغازه‌ام سوخته است و در نبود پنکه باید گرمای کوره آهنگری را به جان بخرم؛ خسارت قابل توجهی به مغازه‌ام وارد شده است.




مگر گوش شنوایی هم برای شنیدن مشکلاتمان هست؟!

این فعال اقتصادی اندکی مکث می‌کند و می‌گوید: این حرف زدن ما واقعا تأثیری دارد یا نه؟ همه مغازه داران این راسته دچار خسارت و حتی برخی برشکست شدند اما کو گوش شنوای مسئول؟

زمان به سرعت باد و برق می‌گذرد و گلایه‌های مغازه‌داران گُل می‌کند و در همین لحظه، آقای نرگه‌ای می‌رسد، یکی از همان مغازه‌داران راسته بازار آهنگری و پرنده فروشی که به اذعان همسایه‌هایش بیشترین خسارت را دیده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: ما خواهان رسیدگی به وضعیت موجود هستیم و از اداره برق و نیروی انتظامی درخواست داریم رسیدگی کنند؛ باوجودی که شکایت‌هایی شده اما کسی از مسئولان درباره وضع موجود پاسخگو نیست.

این مغازه‌دار یادآور می‌شود: مگر راسته آهنگران جزو بازار قزوین نیست؟ چرا هیچ نهادی از صنعتگران و مغازه‌داران این راسته حمایت نمی‌کند؟ بیش از دو هفته از مشکل خسارت مغازه‌داران می‌گذرد اما چرا تا به امروز به مشکل ما مغازه داران رسیدگی نمی‌کنند، چه دلیلی دارد؟ مسئولان برای ما شفاف سازی کنند، مگر ما جزو شهروندان نیستیم؟

اکثر مغازه داران از ابتدا تا انتهای بازار آهنگران دچار خسارت شده و هیچ ترتیب اثری داده نشده است؛ با این شرایط به وجود آمده، اعتماد مردم نسبت به تمام دستگاه‌ها سلب شده است.

بالاخره یک ارگانی باید برای مردم دلسوزی و مشکلات آنها را رسیدگی کند؛ سارقان به آسانی در این بازار جولان می‌دهند اما شکایت‌های بسیاری که امضا کردیم هیچ کسی رسیدگی نکرده است، این دردها را با چه کسانی باید در میان گذاریم؟

به گزارش صبح قزوین، انگار سایه بی‌توجهی مسئولان بر بازار آهنگری و پرنده فروشی قزوین سنگینی می‌کند و گلایه‌های مغازه‌داران آن پایانی ندارد.

مشکلات این مغازه‌داران توسط سایت خبری صبح قزوین پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان