۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین دانش‌آموزان مراقب تبلیغات اغواکننده سودجویان در فضای مجازی باشند
کد خبر: ۳۵۱۸۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۶ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت استان قزوین:

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب رشته، علاقمندی و اشتغال در آینده است

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت استان قزوین گفت: یکی از چالش‌های سال‌های اخیر، بحث فضای مجازی و مشاورنماهایی هستند که از تکنیک‌های تبلیغاتی در فضای مجازی استفاده می‌کنند و با تبلیغات اغواکننده‌، دانش‌‌آموزان را به سوی خود جذب می‌کنند.

دانش‌آموزان مراقب تبلیغات اغواکننده سودجویان در فضای مجازی باشند
رضا شاه محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: یکی از چالش‌های سال‌های اخیر، بحث فضای مجازی و مشاورنماهایی هستند که از تکنیک‌های تبلیغاتی در فضای مجازی استفاده می‌کنند و در واقع با تبلیغات اغواکننده‌، دانش‌‌آموزان را به سوی خود جذب می‌کنند.

وی افزود: بخشی از این تبلیغات‌های اغواکننده در فضای مجازی مورد پذیرش مخاطبان قرار می‌گیرد و این مشاورین که اکثر آنان نیز تحصیل کرده حوزه مشاوره و روانشناسی نیستند به دانش‌آموزان وعده قبولی می‌دهند که هیچ منطقی در آن وجود ندارد یعنی رتبه و امتیاز کسب شده و مندرج در کارنامه با چیزی که به آنان قول داده می‌شود منطبق نیست.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت استان قزوین بیان کرد: توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان به هیچ وجه تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرند حتی اگر از مشاوران مطرح و شناخته شده کشوری بود مشاوره مجازی دریافت نکنند و حتما مشاوره حضوری باشد.

وی عنوان کرد: البته اگر دانش‌آموزی انتخاب ۱۵۰تایی خود را انجام داد می‌تواند در فضای مجازی به مشاوران ارسال کند تا رفت و آمدی با توجه به شرایط کرونا اتفاق نیفتد اما فرآیند انتخاب رشته باید حضوری باشد.

دانش‌آموزان به هیچ وجه تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرند

شاه‌محمدی تصریح کرد: در زمان مراجعه به مشاوره حداقل یک نفر فرد موثر خانواده در کنار دانش‌آموز باشد، منظور از فرد موثر کسی است که با دانش‌آموز در مورد انتخاب رشته گفتگو و راهنمایی می‌کند؛ بنابراین لازم است در زمان مشاوره صحبت‌های مشاور توسط داوطلب و فرد یا افراد موثر در انتخاب نهایی دانش‌آموز بشنوند.

وی ابراز کرد: در بخشی از انتخاب‌ها به دلیل نمرات دانش‌‌آموز در کارنامه ناگزیریم و تنها راه این است که در آن چارچوب پیش برویم اما اگر دانش‌آموز یا والدین اصرار به انتخاب رشته‌ای خاص دارند باید یکی از شاخصه‌های این اصرار، اشتغال در آینده باشند و موضوع را به عنوان یک مسئله ببینند نه یک تحمیل.

این مقام مسئول گفت: اگر براساس گفتمان مشاور، والد، دانش‌آموز به رشته‌ای مناسب برای فرد رسیدند حتما به صورت مسئله محور به آن نگاه کنند و خانواده، چالش‌ها و اشکالات را از دید داوطلب ببینند ضمن اینکه مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب رشته، علاقمندی و اشتغال در آینده است لذا ترکیب علاقه_اشتغال باید در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: به همه مناطق توصیه و بخشنامه کردیم که لیست مراکز مجاز آموزش و پرورش را در تمام کلاس‌های دانش‌آموزان پایه دوازدهم در شبکه شاد ارسال کنند همچنین اطلاعیه‌ای که لازم بود والدین و دانش‌آموزان در مورد عواقب مراجعه به افراد سودجو بدانند در کانال اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش مناطق ۱۴ گانه ارسال کردیم.

چالش‌ها و اشکالات انتخاب رشته از دید داوطلب سنجیده شود




شاه‌محمدی بیان کرد: ۱۱ پایگاه‌ انتخاب رشته دانشگاهی در استان قزوین پیش‌بینی کردیم که هزینه دریافتی بسیار متفاوت از مراکز دیگر است و برای اولین بار به صورت رسمی هزینه مشاوره را در شبکه‌های اطلاع رسانی اعلام کردیم برای اینکه والدین بتوانند مقایسه کنند.

وی ادامه داد: هزینه مصوب در شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها ۲۰۰ هزار تومان برای جلسه کامل مشاوره‌ای نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه است تا دانش‌آموز از خدمات مشاوره‌ای استفاده کند؛ این در حالی است که افراد و مراکز سودجو معمولا مبالغی بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت استان قزوین در پایان گفت: توصیه می‌شود داوطلبان به مراکز مشاوره رسمی آموزش و پرورش و مراکز تحصیلی تربیتی دارای مجوز از بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان