۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین گرانی‌های نهاده‌های دامی موجب نارضایتی دامداران شده است/ کشتار دام مولد به علت مازاد آن است
کد خبر: ۳۵۱۷۷۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۴ ساعت: ۱۰:۳ ↗ لینک کوتاه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

گرانی‌های نهاده‌های دامی موجب نارضایتی دامداران شده است/ کشتار دام مولد به علت مازاد آن است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اکنون اگر به صورت غیرمتعارف دام مولد کشتار می‌شود به دلیل مازاد دام است.

گرانی‌های نهاده‌های دامی موجب نارضایتی دامداران شده است/ کشتار دام مولد به علت مازاد آن است

حمیدرضا عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص وضعیت نهاده‌های دامی اظهار کرد: امسال با توجه به خشکسالی حاکم در کشور این انتظار وجود دارد که دولت واردات نهاده‌ها را داشته باشد و برای این کار باید بخش زیادی از منابع ارزی در نظر گرفته شود؛ از طرفی تقریبا در هر دهه شاهد خشکسالی‌های شدیدی خواهیم بود.

وی افزود: به طور طبیعی ادامه حیات دام‌ها در طول سال غیراقتصادی است لذا طبق علم دامپروری باید سالانه درصدی از دام‌های مولد به سمت کشتارگاه‌ها هدایت و بره‌هایی که شرایط بهتری دارند جایگزین آن‌ها شوند، در غیر این صورت ممکن است جمعیت دام سبک بعد از چند سال پنج برابر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: اکنون اگر به صورت غیرمتعارف دام مولد کشتار می‌شود به دلیل مازاد دام است و با توجه به آمارهای رسمی در طول سال روزانه باید 300 راس دام مولد کشتار کنیم تا به روال معقول و عادی بازگردیم و بتوانیم گله موجود را حفظ کنیم اما متأسفانه ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

وی در مورد میزان نهاده‌های دامی تخصیص یافته به دامداران در استان ادامه داد: امسال با توجه به خشکسالی پیش آمده دولت در جهت حمایت از دامداران تمهیداتی در نظر گرفته که طی سال گذشته مجموعا 2500 تن کنسانتره به تعاونی گوسفندداران تعلق گرفت و امسال نیز بر اساس گزارش‌های رسمی در سه ماهه اول  بیش از 6 هزار تن کنسانتره اختصاص دادیم.

عزتی عنوان کرد: برای تیرماه نیز 2 هزار و 900 تن نهاده دامی برای بخش دام سبک در نظر گرفتیم که خریداری شده و اکنون در حال فراهم کردن مقدمات توزیع آن هستیم همچنین برای مردادماه هم سهمیه‌ای در نظر گرفتیم که به محض فراهم آوردن، بین گوسفنداران توزیع خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در مورد گاوداری‌های صنعتی نیز از اول دی‌ماه سال گذشته برابر با تعداد راس‌ دام‌های موجود آن‌ها، سه قلم نهاده دامی که شامل جو، ذرت و سویا است را توزیع می‌کنیم و واحد‌های بزرگی که بازارگاه‌ دارند به طور مستقیم اقلام مورد نیازشان را در سامانه بارگزاری و نهاده‌ها از بندر به گاوداری‌های آن‌ها ارسال می‌شود.

مشکل حمل و نقل باعث اختلال در تامین نهاده شده بود

وی ابراز کرد: واحد‌های کوچکی که امکان خرید ندارند و سهمیه آن‌ها ماهانه پنج تا هفت تن است با هماهنگی لازم توسط  اتحادیه دامداران خریداری و در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

عزتی تصریح کرد: خوشبختانه میزان سهمیه ‌گاوداری‌های شیری صنعتی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا 50 درصد افزایش پیدا کرده و کمترین مشکل را در این بخش داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ابراز کرد: در بخش دام سنتی ماهیانه بالغ بر 12 هزار تن نهاده خام از طریق کارخانجات تولید خوراک دام تعلق می‌گیرد و با نظارت مدیریت‌های جهاد شهرستان از طریق تعاونی‌ها بین دامداران استان توزیع می‌شود که سهمیه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در بخش دام سنگین واحد‌های سنتی که امکان ساخت کنسانتره دارند و دارای 100 راس دام پروار به بالا هستند یا تعداد دام‌های مولد آن‌ها روزانه 300 کیلوگرم شیر تولید می‌کنند؛ ماهیانه سهمیه نهاده خام با دستورالعمل مشخص از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌های زیربط در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

عزتی تصریح کرد: آنچه که در ماه‌های گذشته در بحث نهاده‌های دامی تنش و سرو صدا ایجاد کرد عدم تخصیص نبود بلکه اگر نهاده‌های دامی به همین روال وارد شود با همین سهمیه‌ها، مردادماه را نیز پشت سر می‌گذاریم بنابراین مشکلی از نظر تخصیص نداریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در ماه‌های گذشته بحث حمل و نقل دچار مشکل شده بود که خوشبختانه اکنون مرتفع و روان شده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و مقداری سرعت انتقال نهاده‌های دامی استان از مناطق جنوبی بیشتر شود تا کمتر دچار حاشیه شویم.

وی عنوان کرد: در نهاده‌هایی با منشا داخلی، استان قزوین بین 80 تا 100 هزار تن جو تولید می‌کند که همه ساله جزو خوراک دام بوده و این عدد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت بسیار شدیدی پیدا کرده به طوری که اکنون بین 5200 تا 6 هزار تومان است لذا این گرانی موجب نارضایتی بخش دام شده است.

قیمت نهاده‌ها تا 2ونیم برابر افزایش داشته است

عزتی اضافه کرد: امسال در بخش کاه و کلش با افزایش قیمت 2 و نیم برابری و در بخش یونجه با افزایش دو برابری همراه بودیم که این موضوع موجب نارضایتی بخش دامپروری شده است.

وی بیان کرد: دامداران سنتی که در روستاها زندگی می‌کنند مشکل چندانی نخواهند داشت چون در کنار دامداری، در زمین‌های کشاورزی خود علوفه و گندم نیز تولید می‌کنند اما گویا انتظار دارند که تولیدات خود را به فروش برسانند تا بتوانند از منابع خارجی بهره ببرند تا برای آن‌ها ارزان‌تر تمام ‌شود که این کار منطقی به نظر نمی‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: در واحد‌های بزرگ صنعتی مانند شرکت شریف‌آباد هم که از منابع داخلی خود زمین کشت علوفه دارند، ما معضلی نداریم چون از منابع داخلی خود تامین نهاده می‌کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: تنها مشکل ما در واحدهایی است که زمین کشاورزی ندارند و اکنون به مشکل برخورده‌اند که آن‌ها نیز باید نقدینگی مورد نیاز را تامین و نیاز نهاده‌ها را برطرف سازند.

وی عنوان کرد: ما در تامین نهاده سه بخش طارم، آوج و الموت که محروم هستند، هیچ مشکلی نداریم چون نهاده‌های خام و کنسانتره بر اساس نیازی  که تعاونی‌ها اعلام می‌کنند در اختیار آن‌ها قرار گرفته و از طریق جهاد کشاورزی بین دامداران توزیع می‌شود همچنین اعلام کردیم در صوتی که تعاونی‌ها نیاز ویژه نیز داشته باشند مساعدت لازم را با آن‌ها خواهیم داشت.

عزتی در پایان در مورد قیمت مصوب نهاده‌های وارداتی گفت: قیمت جوی وارداتی در بندر با افزایش 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به کیلویی 1850 تومان، ذرت کیلویی 1900 تومان، و سویا کیلویی 3450 تومان در بندر و 3700 تومان در کرمانشاه است که به هرکدام از این نهاده‌ها کیلویی 600 تومان کرایه حمل اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان