۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین توزیع روزانه ۴۰ تن مرغ در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای استان قزوین
کد خبر: ۳۵۱۷۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۳ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

به منظور نظارت جدی بر بازار مرغ صورت خواهد گرفت:

توزیع روزانه ۴۰ تن مرغ در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از توزیع روزانه حدود ۴۰ تن مرغ در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای استان برای ایجاد آرامش در بازار خبر داد.

توزیع روزانه ۴۰ تن مرغ در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای استان قزوین
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: تا اواسط سال گذشته بر اساس آمار سازمان دامپزشکی در پیک مصرف ۶۰ تا ۷۰ تن و در کمترین زمان مصرف ۳۵ تن گوشت مرغ در استان قزوین توزیع و مصرف می‌شد، اما با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ ارزان‌ترین محصول پروتئینی در دسترس مردم است.

وی افزود: مصرف گوشت سفید ماهی به دلیل افزایش تصاعدی قیمت نیز کاهش پیدا کرده و مردم تمایل زیادی به مصرف گوشت مرغ دارند و مصرف گوشت مرغ در استان به حدود ۱۰۰ تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: روزانه به صورت میانگین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن مرغ در استان قزوین توزیع می‌شود و مشکلی در زمینه توزیع مرغ نداریم و حتی روزانه تا ۱۳۵ تن مرغ هم توزیع شده است.

وی افزود: ۱۱ فروردین امسال قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد و هیچ افزایش قیمتی در زمینه خرده فروشی مرغ و حتی خرید مرغ زنده نداریم، اما تفاوت قیمت میان استان قزوین با استان‌های همجوار، عملاً قیمت مرغ زنده و کشتار شده را افزایش داده و مرغ زنده و مرغ گرم تولید شده در استان قزوین به صورت غیرقانونی، به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

خمسه تصریح کرد: در استان قزوین روزانه ۲۰۰ تن مرغ هم توزیع کردیم، اما همچنان صف درخواست مرغ وجود داشته است و توزیع بیش از حد مرغ در بازار، فقط به نفع دلالان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش مرغ به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان کاملاً تخلف است، افزود: بسیاری از استان‌های کشور قیمت مرغ را افزایش داده اند، اما تلاش می‌کنیم که مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: ما به هیچ وجه به دنبال افزایش قیمت مرغ نیستیم و تمام تلاش مان را می‌کنیم تا مرغ به قیمت مصوب دولتی به دست مصرف کنندگان برسد.

وی افزود: اگر قیمت مرغ استان قزوین به قیمت سایر استان‌های کشور برسد، دیگر شاهد طمع دلالان برای خروج مرغ از استان نخواهیم بود.

خمسه گفت: الان به تک تک مرغداران نظارت می‌شود که هم جوجه ریزی کنند و هم از طریق سامانه بازارگاه نهاده دامی مورد نظر را دریافت کنند و همه این مسائل زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی به شدت نظارت می‌شود.

وی افزود: از طریق دامپزشکی، پرنده شمار نیز در کشتارگاه‌ها نصب شده تا میزان ورودی پرنده ها، کشتار و تناژ نهایی به دقت به دست بیاید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تأکید بر اینکه علیرغم اینکه جوجه ریزی در فصول گرم سال کاهش پیدا می‌کند، اما تیرماه امسال ۲۶ درصد جوجه ریزی در استان قزوین افزایش یافته است، تصریح کرد: با هماهنگی سامانه بازارگاه، نهاده‌های دامی به دقت به دست مرغداران می‌رسد.

وی افزود: میزان تولید مرغ در استان قزوین با توجه به ظرفیت مرغداری‌های استان، رو به رشد بوده است.

به گفته خمسه، تا دو سه روز آینده شاهد آرامش در بازار مرغ استان قزوین خواهیم بود و حدود ۴۰ تن از مرغی که در خرده فروشی‌های توزیع می‌شود، در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای توزیع خواهد شد.

وی افزود: تمام تلاش مان را می‌کنیم تا کمبود مرغ در استان قزوین نداشته باشیم و روزانه ۱۲۰ تن مرغ توزیع می‌کنیم.

توزیع روزانه ۱۰۰ تن مرغ در استان قزوین

افضلی، رئیس سازمان صمت استان قزوین نیز در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: سرانه مصرف مرغ به صورت استاندارد برای هر نفر ۸۰ گرم است و به صورت روزانه حدود ۱۰۰ تن مرغ در استان قزوین مصرف می‌شود.

وی افزود: نسبت به گذشته، میزان تأمین مرغ در استان قزوین افزایش یافته است، اما همچنان افزایش تقاضا برای مرغ به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و همچنین افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی وجود دارد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین خاطرنشان کرد: تولید و عرضه مرغ در استان قزوین تا خرده فروش کاملاً رصد می‌شود و باید مکانیزمی برای خرده فروشان وجود داشته باشد، اما دستورالعملی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: مرغ فروشی که تا قبل از رخداد‌های بازار، روزانه ۲۰۰ کیلوگرم مرغ می‌فروخت امروز هم به همین اندازه مرغ دریافت می‌کند و با توجه به فاصله قیمتی میان ۲۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان مرغ در بازار باید روند توزیع مرغ در خرده فروشی‌ها به دقت رصد شود.

افضلی تصریح کرد: ۲۸۰ عامل توزیع مرغ در شهرستان قزوین وجود دارد و با توجه به اینکه مرغ به قیمتی به فروش می‌رسد که هم مرغدار و هم مصرف کننده ناراضی است، بایستی سیستم‌های کنترلی استان را افزایش دهیم و دستور داده شده که تمامی مبادی ورودی و خروجی استان با حضور نیرو‌های انتظامی رصد شود.

وی افزود: قوانین مربوط به رسیدگی به تخلفات بازدارندگی لازم را ندارد و با توجه به تقاضای موجود در بازار، بخشی از مرغ به واحد‌های منتخب و فروشگاه‌های بزرگ، زنجیره ای، تعاونی ادارات و ... توزیع می‌شود و مردم با مراجعه به آن‌ها می‌توانند مرغ مورد نیاز خودشان را به قیمت دولتی خریداری کنند.

رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: اختلاف ۱۵ هزار تومانی قیمت مرغ، جذابیت این بازار را برای سودجویان افزایش داده است.

وی افزود: اجرای طرح رصد هوشمند گوشت مرغ از ۲۶ خرداد صورت گرفته و مرغ تا خرده فروش مشکلی ندارد، اما دلالان با توجه به اختلاف فاحش قیمت به وجود آمده، مرغ را خرده فروشی‌ها خریداری کرده و به سایر استان‌های کشور منتقل می‌کنند و هر روز پرونده‌های مختلفی در تعزیرات تشکیل می‌شود.

افضلی خاطرنشان کرد: هفته گذشته پیرامون افرادی که صنفی نیستند و مرغ را به صورت خرده فروشی خریداری کرده و به سایر استان‌ها منتقل می‌کنند، جلسه‌ای تشکیل شده است و باید بر مرز‌های استان قزوین به صورت جدی نظارت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از نیرو‌های بازرسی ما فقط در حوزه نظارت بر بازار مرغ فعالیت می‌کنند و از سپاه و بسیج و نهاد‌های نظارتی و همچنین مردم خواستیم از طریق سامانه ۱۲۴ تخلفات مرغ فروشان را به ما اطلاع دهند.

گوشت مرغ مورد نیاز مردم به طور کامل تأمین می‌شود

قبادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در ارتباط تلفنی با گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور مصوب می‌شود و برای تعیین قیمت تمام شده، شاخص‌های خاصی وجود دارد.

وی افزود: در استان قزوین با هماهنگی خوب میان جهاد کشاورزی، صمت، دستگاه‌های نظارتی و استانداری گوشت مرغ مورد نیاز مردم به طور کامل تأمین می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تأکید کرد: استان‌های همجوار ما مانند تهران و البرز نابسامان هستند و بازار استان قزوین را به شدت ملتهب کرده اند و در استان قزوین نظارت به صورت کافی وجود دارد و مرغ هم به میزان کافی در بازار توزیع می‌شود.

وی افزود: خروج مرغ از استان قزوین به صورت سیستماتیک صورت نمی‌گیرد و مرغ در ابعاد ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلو با خودرو‌های شخصی به استان‌های همجوار منتقل می‌شود.

قبادی خاطرنشام کرد: توزیع کنندگان نهایت دقت خود را برای توزیع مرغ به کار بگیرند و هم اکنون دو برابر نیاز کل استان قزوین مرغ تولید می‌شود.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان