۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند کمتر دچار سرطان می‌شوند
کد خبر: ۳۵۱۷۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۳ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مامایی:

تغذیه از شیر مادر باعث رشد مطلوب فرزند می‌شود

فیروزی گفت: کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند ضریب هوشی بالاتری نسبت به فرزندانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند دارند و همچنین شیر مادر دارای هضم راحتی برای کودکان است تا معده کودک دچار مشکل نشود.

مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند کمتر دچار سرطان می‌شوند

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، شیر مادر برای هر نوزادی بهترین تغذیه برای شروع زندگیست چراکه این شیر علاوه بر مفید بودن، مزایای تغذیه‌ای و عاطفی بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

شیر مادر بهترین منبع مواد مغذی برای نوزاد است چراکه بسیاری از عناصر موجود در شیر مادر، کودک را در مقابل عفونت و بیماری‌ها حفظ می‎کند.همچنین پروتئین‎های موجود در شیر مادر بسیار راحت‎تر از پروتئین موجود در شیر گاو هضم می‎شوند.

نسیم فیروزی درگفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین، درباره اهمیت شیر مادر اظهار کرد: در دین مبین اسلام شیر دادن به فرزند عبادت به شمار می‌آید و آیه‌ 233 سوره بقره در قرآن بیان می‌کند؛ مادرانی که قصد دارند به صورت کامل به فرزندان خود شیر دهند لازم است که دو سال تمام به انجام این کار بپردازند.

وی افزود: باتوجه به اینکه در قرآن کریم به موضوع شیر مادر اشاره شده، نشان از این دارد که از 1400 سال پیش دین اسلام به این موضوع مهم و علمی پرداخته است.

مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند کمتر دچار سرطان می‌شوند

کارشناس مامایی با اشاره به فواید شیرمادر برای مادر و نوزاد تاکید کرد: شیردهی به فرزند می‌تواند سلامت مادر را تامین کند و مادرانی که فرزندانشان از شیر آن‌ها تغذیه می‌کنند کمتر دچار سرطان پستان، تخمدان و دهانه رحم می‌شوند.

وی ادامه داد: تغذیه نوزاد از شیر مادر موجب می‌شود رابطه عاطفی محکم و دو طرفه‌ای بین مادر و فرزند ایجاد شود و همچنین از این طریق امنیت خاطر، شادابی و حس رضایت در مادر شکل می‌گیرد.

این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی تغذیه فرزند از شیر مادر مرقوم به صرفه و اقتصادی‌تر است، ابراز کرد: مادرانی که فرزندشان از شیر خود آن‌ها تغذیه می‌کنند باعث می‌شود اضافه وزنی که در دوران بارداری برای امر شیردهی در بدن آنان ذخیره شده مصرف ‌شود و سریع‌تر به وزن قبل از بارداری بازگردند و از لحاظ تناسب اندام وضعیت بهتری خواهند داشت.

تغذیه از شیر مادر باعث رشد مطلوب فرزند می‌شود

فیروزی با بیان اینکه شیر مادر موجب رشد مطلوب و بقای کودک می‌شود، اذعان کرد: تغذیه کامل نوزاد از شیر مادر به مدت شش ماه به نوعی یک روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری است

وی تصریح کرد: شیر مادر به آسانی در دسترس کودک قرار دارد و از این طریق، مرگ‌های نگهانی در کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند بسیار کمتر دیده می‌شود.

این کارشناس مامایی گفت: کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند ضریب هوشی بالاتری نسبت به فرزندانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند دارند و همچنین شیر مادر دارای هضم راحتی برای کودکان است تا معده کودک دچار مشکل نشود.

با شیر مادر نیازهای شیرخوار کاملا تامین می‌شود

فیروزی عنوان کرد: تاثیر شیر مادر در هر ساعت متناسب با نیازهای کودک متغیر است و این موضوع باعث می‌شود تمام نیازهای بدن شیرخوار تامین شود اما بلعکس شیرخشک یک فرمول ثابت است.

وی اضافه کرد: بیماری‌هایی همچون آسم، آلرژی، اسهال، عفونی و انگل در کودکانی که شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که شیر خشک به آنان داده می‌‍شود کمتر اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مامایی درباره چرایی گذاشتن نوزاد متولد شده بر روی سینه مادر، تاکید کرد: از ابتدا نوزاد متولد شده بر روی سینه مادر گذاشته می‌شود تا از همان لحظه ارتباط عاطفی قوی بین مادر و فرزند ایجاد شود.

تعداد دفعات شیردهی باید براساس تقاضای شیرخوار تنظیم شود

فیروزی ابراز کرد: اگر مادر تغذیه‌ای به صورت عادی داشته باشد می‌تواند شیردهی مناسب برای فرزندش را تامین کند و نکته مهم این است یک مادر باید تعداد دفعات شیردهی را بر اساس تقاضای شیرخوار تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه یک مادر شیرده نباید برای شیردهی زمان تعیین کند، افزود: مادر شیرده باید به هر میزان که شیرخوار درخواست شیر می‌کند به فرزندش شیر دهد و مهم‌ترین عامل افزایش شیر مادر مکیدن مکرر و تخلیه پستان توسط شیرخوار است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: مکیدن مکرر پستان توسط شیرخوار موجب می‌شود روند رشد کودک بهتر انجام شود و تخلیه پستان اتفاق بیفتد تا از این طریق سلامت مادر تامین شود.

رعایت اصول بهداشتی در شیردهی باید مورد توجه قرار گیرد

فیروزی تصریح کرد: اگر شیردهی به صورت متناسب انجام نشود شیر در پستان ترشح می‌شود و مادر دچار احتقان پستان و احساس تب خواهد شد.

وی افزود: در بعضی مواقع که مادر ساعتی از خانه خارج می‌شود باید با رعایت اصول بهداشتی شیر خود را بدوشد و در ظرف تمیزی قرار دهد تا فردی که مراقب کودک است شیر را با قاشق یا فنجان به شیرخوار بدهد چراکه این روش موجب می‌شود فرزند در آن ساعت از شیر محروم نشود و در تولید مجدد شیر به مادر کمک شود.

تغذیه فرزندان از شیرمادر باعث ارتقاع بهره هوشی جامعه می‌شود

این کارشناس مامایی تصریح کرد: در یک بازه زمانی کشورهای خارجی درباره تغذیه از شیر خشک مانور ایجاد کردند اما پس از تحقیقات نشان داده شد که شیر مادر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد چراکه تغذیه کودکان از شیر مادر باعث تشکیل یک جامعه با بهره هوشی بسیار بالا می‌شود.

فیروزی اذعان کرد: آغوز شیر اولیه مادر و غلیط و به رنگ زرد است که این شیر در دو روز اول پس از زایمان تولید می‌شود که برای شیرخوار سرشار از مواد ایمنی بخش است و فرزند را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و این ماده به قدری ارزشمند است که از آن به عنوان اولین واکسن نوزاد یاد می‌شود.

وی در پایان گفت: باید فرزندان شیرخوار تا پایان شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند و هیچ نوع ماده غذایی، آشامیدنی و حتی آب به آنان داده نشود که پس از این مدت غذای کمکی به همراه شیر برای کودک آغاز می‌شود و تا پایان دو سالگی انتظار می‌رود فرزند دختر یا پسر از شیر مادر تغذیه کند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان